Waar klacht indienen tegen leerplicht ambtenaar ?

Ik heb volgens mijn school veel verzuim wat echter niet klopt. Ik moest naar de leerplicht, eerste keer waarschuwing tweede keer heb ik nu een procesverbaal aan me broek hangen. Ik heb een logboek van school gehad waar in staat dat ik helemaal niet zoveel verzuim had als hoeveel hij had aan gegeven. Ik heb hem dit vertelt maar dit "boeit" hem veder niet.. Zo werd het gewoon gezegd, kan ik nu een klacht indienen? En waar doe ik dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.6K
ronron1212
9 jaar geleden
De school geeft een veel verzuimer aan bij de leerplichtambtenaar. Die handelt op het door de school aangegeven verzuim. Dus dat is wat hij doet hij verzint geen verzuim.
Antoni
9 jaar geleden
Vragensteller1234567, als je overweegt een klacht in te dienen over iemand of over een organisatie, begin dan eerst bij de betrokken persoon of organisatie. Laat eerst die persoon, in dit geval de leerplichtambtenaar, weten, dat je zijn besluit of zijn gedrag niet juist vindt en waarom je vindt. Geef hem tijd om officieel te reageren op je klacht. Zo heeft hij een kans om aan te geven waarom hij deed wat hij deed, dus een kans om zich te verdedigen. Ga pas, als je het niet eens met zijn reactie of deze onvoldoende vindt, "hoger" klagen bij zijn leidinggevende of bij een andere verantwoordelijke organisatie. Informeer de leerplichtambtenaar over je volgende stap. Overigens is het zelden verstandig om een conflict te laten ontstaan. Probeer dit dus zo veel mogelijk te voorkomen.

Het beste antwoord

Als je een klacht wilt indienen over de behandeld leerplicht ambtenaar moet je dit doen bij de gemeente waar hij/zij werkzaam is (dus je eigen gemeente). Je kunt met de gemeente bellen hoe dit precies moet, dit kan per gemeente verschillen en ik weet niet in welke gemeente je woont.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op de vraag "kan ik nu een klacht indienen" die ik niet had beantwoord, ja natuurlijk, als jij vindt dat jij gelijk hebt en de leerplicht ambtenaar niet goed zijn werk doet heb je alle reden om een klacht in te dienen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Het is altijd het verstandigst om te beginnen bij de betrokken persoon of organisatie. De klacht zou dus in eerste instantie bij die persoon of organisatie moeten worden neergelegd of ingediend. Dan heeft deze persoon of deze organisatie de kans om officieel te reageren op de klacht, dus een kans om aan te geven waaròm hij/zij deed wat hij/zij deed, een kans om zich te verdedigen. Pas daarna, als men het niet eens met de reactie of deze onvoldoende vindt, kan men "hoger" klagen bij de leidinggevende of bij een andere verantwoordelijke organisatie. Het is aan te raden de betrokkene te informeren over die volgende stap. Overigens is het zelden verstandig om een conflict te laten ontstaan. Het voorkomen hiervan is vrijwel altijd verstandiger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet of je in je reactie op mijn antwoord met "hoger" klagen de gemeente bedoeld? Zo niet, mijn fout dan heb ik het verkeerd begrepen. Als dit wel het geval is.. De gemeente is de directe werkgever (dus de betrokken "organisatie" waarnaar jij verwijst in het eerste gedeelte van je reactie) van de leerplicht ambtenaar, ik heb zelf bij een gemeente gewerkt en het is heel normaal dat er een klacht binnenkomt zonder dat daar enig overleg is geweest met de betrokkene (in dit geval de leerplicht ambtenaar). Er is geen tussenweg bij het indienen van de (officiële) klacht over de leerplicht ambtenaar, dat zal altijd moeten bij de gemeente. Ik snap je advies om het eerst op een normale manier proberen op te lossen zonder stappen te nemen, dat zou het mooiste zijn, maar mocht dit niet lukken moet de vraagsteller bij de gemeente de klacht indienen, de gemeente zal vervolgens de leerplicht ambtenaar vragen naar deze klacht en dit bekijken en dan beslissen hoe deze klacht verder afgehandeld zal worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus ik moet bij mijn gemeente zijn om een aanklacht in te dienen? Hebben ze een algemene klacht formulier of moet ik aan geven waar het over gaat
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een aanklacht gaat wel erg ver.. ik neem aan dat je gewoon een klacht bedoeld. Maar, ja je moet bij de gemeente zijn. Je kunt ze bellen met de vraag of even op hun website kijken, er moet een klachtenformulier op hun website staan, anders kun je altijd nog langsgaan om een formulier op te halen. Succes en als tip wil ik je meegeven om zo netjes en correct mogelijk te zijn bij de klacht, als je kunt voeg wat bewijsstukken toe (als dit mogelijk is), zodat je de klacht goed onderbouwd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ik nog wel even wil toevoegen, je dient nu een klacht in over de persoon en niet over de situatie, mocht dit misschien wat vaag zijn. Als je het niet eens bent met de uitspraak van de leerplicht ambtenaar kun je bezwaar maken, dit moet schriftelijk (en dus niet via een klachtenformulier), hiervoor verwijs ik je ook naar de gemeente om echt even te bellen want zij kunnen precies vertellen hoe je dat moet doen.