"Het omgevingsplan zal ook plichten kennen en daarmee wordt de toelatingsplanologie verlaten" - wat betekent dit concreet?

De Omgevingswet is in de maak. Het ontwerp ligt in de 2e Kamer. Hierin wordt een Omgevingsplan geïntroduceerd; een soort bestemmingsplan plus. In een toelichting op dat Omgevingsplan werd de door mij aangehaalde zin gebezigd. Maar wat betekent dit precies?

9 jaar geleden
1.2K
Antoni
9 jaar geleden
Waar heb je dit precies gelezen? Staat die tekst ook op internet? Kan je mij de URL geven? Het lijkt mij interessant de context van die zin te lezen. Alvast bedankt!

Het beste antwoord

Bij toelatingsplanologie maakt een overheidsinstantie een ruimtelijk plan dat de "meest gewenste ontwikkeling van het in het plan begrepen gebied" weergeeft of een plan met die bestemmingen "die met het oog op een goede ruimtelijke ordening aan de in het plan begrepen gronden worden toegekend. Vervolgens wordt het initiatief aan anderen overgelaten. Dat initiatief bestaat uit het indienen van een aanvraag voor een bouwvergunning. Als die wel overeenkomstig het plan is, wordt het initiatief toegelaten, anders niet. Zie: http://www.ikcro.nl/php/concepttermthesaurus.php?concept=Toelatingsplanologie&thesaurusname=RO-GLOSSARY

Het is even de vraag voor wie de door jou genoemde plichten gelden. Als die gelden voor gemeenten (en andere overheidsorganen), dan wordt van die gemeenten (en andere overheidsorganen) in de toekomst een actievere rol gevraagd dan in het verleden.

Er lijkt in het verleden overigens (al) een tendens te zijn geweest van toelatingsplanologie naar ontwikkelingsplanologie naar uitnodigingsplanologie, met een steeds actievere rol van de overheid.
Antoni
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Het gaat om verplichtingen die de gemeente stelt jegens derden. Ik denk grondeigenaren maar weet het niet zeker. Ik heb het gevoel dat daarmee een partiële herziening van een Omgevingsplan kan worden gebruikt in de plaats van wat nu een omgevingsvergunning met afwijking is (i.e. die met uitgebreide procedure en goede ruimtelijke onderbouwing).

Andere antwoorden (1)

Toelatingsplanologie en ontwikkelingsplanologie zijn twee kanten van 1 medaiile. Met toelatingsplanologie worden waarden beschermd zoals veiligheid, gezondheid en natuur. Ontwikkelingsplanologie is puur gericht op de meest gewenste ontwikkeling voor een gebied. De toelatingsplanologie kan worden verlaten als aan een omgevingsplan voldoende criteria verbonden worden ten aanzien van veiligheid, gezondheid en natuur.