Iedere Nederlander behalve de koning betaald gewoon belasting dus ook de minister en de minister president.
ronron1212
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké, dank voor je antwoord. Als extra, hoe zit het met familieleden van de koning? Waar ligt de grens? Bij het Koninklijk Huis? Of de gehele familie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké, dank voor je antwoord. Als extra, hoe zit het met familieleden van de koning? Waar ligt de grens? Bij het Koninklijk Huis? Of de gehele familie?
fisbel
9 jaar geleden
De leden van het Koninklijk Huis die in Nederland belastingplichtig zijn betalen de belastingen die ook voor andere burgers van toepassing zijn, behalve Willem Alexander zelf en koningin Maxima, zijn moeder prinses Beatrix en Amalia, zijn vermoedelijke opvolger. Loon- of inkomstenbelasting:
Op grond van artikel 40 van de Grondwet betalen de Koning, de vermoedelijke opvolger van de Koning en de Koning(in) die afstand heeft gedaan van het koningschap (en hun echt-genoten) geen loon- of inkomstenbelasting over de uitkeringen die zij vanwege het Rijk ontvangen. Vermogensheffing:
Op grond van artikel 40 van de Grondwet worden ten aanzien van deze leden van het Koninklijk Huis de vermogensbestanddelen die dienstbaar zijn aan de uitoefening van de functie niet meegenomen bij de berekening van de rendementsgrondslag voor de vermogensrendementsheffing. Schenking- en successierechten:
De Koning en de vermoedelijke opvolger van de Koning(in) op grond van artikel 40 van de Grondwet worden vrijgesteld van de rechten van schenking, successie en overgang over hetgeen zij krachtens erfrecht of door schenking verkrijgen van een lid van het Koninklijk Huis. Zij betalen dus geen erfbelasting.

Belasting personenauto’s:
Op grond van artikel 13 van de Wet BPM juncto artikel 38, eerste lid, van de Wegenverkeerswet geldt een vrijstelling van de belasting op personenauto´s en motorrijwielen voor AA-kentekens; bijzondere kentekens die kunnen worden verstrekt aan leden van het Koninklijk Huis. Invoerrechten:
Ook kan nog worden vermeld dat er op douaneterrein enkele vrijstellingen zijn die kunnen gelden voor leden van het Koninklijk Huis.
fisbel
9 jaar geleden
Ik vergat nog de bron te noemen:
http://www.watvindtnederlandervan.nl/index.php?fPID=Forum&fID=750