Mag je stellen dat de industrialisatie van Twente te danken is aan koning Willem I?

Twente industrialisatie Willem-i

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Koning Willem I gaf de Nederlandsche Handelsmaatschappij (NHM) opdracht om op zoek te gaan naar een regio waar een nieuwe textielindustrie ontwikkeld kon worden.

De NHM koos vervolgens Twente vanwege de lage lonen, het ruime arbeidspotentieel, de strategische ligging en de bekendheid van de bevolking met het spinnen en weven.

Dankzij de opdracht van Willem I en vervolgens de keuze van de NHM is Twente dus geïndustrialiseerd.
SimonV
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
De bron laat zien hoe een heel scala aan zaken tot die industrialisatie. Zoals de opsplitsing der Lage Landen, de armoede in Twente destijds en de ervaring die men er al had mrt weven en spinnen. Maar de meest gerichte, bewuste acties die tot de industrialisatie in Twente geleid hebben zijn wel die van de NHM en Willem I. Misschien zou je nog moeten kijken hoe de NHM in elkaar zat en wie daarbinnen keuzen hebben gemaakt die richtjng Twente gingen.
SimonV
9 jaar geleden
Ik heb helaas niet kunnen vinden wie er binnen de NHM verantwoordelijk zijn geweest voor de keuze van Twente als industrialisatiegebied.