Hoelang duur emigratie naar canada gemiddeld voor belgen?

Oorspronkelijk albanese familie, beide ouders universitair diploma en kens van het Engels.
Er is al familie een 10-tal jaar lang
Paar maanden belgische nationaliteit ontvangen
Hoelang duurt de emigratie minstens/gemiddeld?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Hoe lang het hele emigratie proces duurt hangt af van de soort aanvraag die wordt ingediend. Gaat het om een tijdelijke of een permanente status. Voor welke provincie van Canada kiest men. Hoe volledig wordt de aanvraag ingevuld. Men dient te voldoen aan de standaardeisen op het gebied van gezondheid en goed gedrag.
Voldoet men aan de vereiste van een provincie of territorium en kan men aantonen dat men echt de intentie heeft er te gaan wonen, dan kan men voorgedragen worden door die provincie voor een permanent visum. De Franstalige provincie Québec heeft een geheel eigen programma (Certificat de Sélection du Québec – CSQ) dat veel verder gaat dan de andere provincies. Er wordt onder andere gelet op de kennis van de Franse taal.
Het is mogelijk om als direct familielid van een Canadese staatsburger naar Canada te emigreren. Het Canadese familielid in Canada moet dan optreden als sponsor en een gezamenlijke aanvraag indienen met de gesponsorde persoon.
Het feit dat men familie heeft in Canada betekent niet dat men automatisch voor deze categorie in aanmerking komt. Men kan een permanente verblijfsvergunning via de Family Class aanvragen als (huwelijks)partner, minderjarig kind of als (groot)ouders. De directe familieleden (ouders, partners, meerderjarige kinderen) in Canada moeten minstens de Landed Immigrant status hebben en garant willen staan als sponsor. De sponsor moet (financieel) in staat zijn te zorgen voor accommodatie en de integratie in de Canadese samenleving van het familielid en de familieleden. De sponsor moet minimaal 18jaar zijn en woonachtig in Canada. Een permanente verblijfsvergunning kan dan pas worden aangevraagd als de sponsor de goedkeuring van Canada heeft.
De Citizenship & Immigration Canada hebben op hun website tijdschema’s gepubliceerd.
http://www.cic.gc.ca/english/index.asp
Klik aan de rechterkant van de website op “check application processing times”. Vanaf deze pagina kan men zoeken naar een specifieke aanvraag en de locatie kiezen. Deze tijdschema’s geven een geschatte tijd. Een emigratie proces kan veel langer duren.

Toegevoegd na 16 minuten:
Er zijn grote verschillen in de behandelingstijden. Voor bijvoorbeeld mensen met de Belgische nationaliteit kunnen de doorlooptijden oplopen tot 2,5-3 jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is voor permanente vergunning en ik heb rechtstreekse familie daar.
Hoe groot schat u de kans dat ik nog voor september binnengraak met het volledige gezin?
Bedankt mvg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is niet voor in quebec
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Gt3, bedoel je met je ouders, en eventueel met je broertjes en zusjes?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad.
Mvg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@G13, Het feit dat er al familie in Canada woont, is geen garantie dat Canada de aanvraag voor emigratie goedkeurt. Er moet nog aan een groot aantal voorwaarden worden voldaan. De diploma's van uw ouders moeten op gelijkwaardigheid getoetst worden en in welke sector zij denken te gaan werken. Is er in Canada behoefte aan het soort werk van hun keuze. Er zijn nog veel meer voorwaarden waaraan een gezin moet voldoen. Als het de bedoeling is dat de familie in Canada garant staat voor het gezin hier, dan moet eerst die procedure gestart worden. Zo'n procedure kan al maanden duren.
Dit alles zal beantwoord moeten worden, en goedgekeurd, vóór men de aanvraag voor een permanente verblijfsvergunning kan indienen.
Emigreren is geen kwestie van even een vliegticket kopen. Je ouders kunnen over de doorlooptijd voor emigratie inlichtingen vragen bij de
Ambassade van Canada
Tervurenlaan 2
1040 Brussel
Tel: 02 741 0611
Email: bru@international.gc.ca