Kan je in Nederland opgepakt worden voor het beledigen van de president of koning?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.2K
Poet
9 jaar geleden
Voor belediging van de president zul je niet snel opgepakt worden aangezien we die (nog) niet hebben in NL

Antwoorden (2)

Ja. Het valt onder majesteitsschennis en dat is officieel strafbaar. Wel zijn veroordelingen erop tegenwoordig bijzonder zeldzaam.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus voor je antwoord.
Wordt hoog tijd dat deze nutteloze wetsartikelen geschrapt worden.
Er mogen dan nauwelijks veroordelingen (meer) uitvloeien; op basis van deze artikelen worden nog steeds af en toe vreedzame demonstranten opgepakt door overijverige politieagenten.
Erna55
9 jaar geleden
Ook beledigen van een bevriend staatshoofd is strafbaar.
Toen president Johnson in Nederland was en veel mensen kritiek hadden op zijn Vietnamoorlog, riepen demonstranten : " Johnson , molenaar !!!! " Iemand voor molenaar uitmaken was NIET strafbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet ik maar dat was de vraag niet.
Nee en ja.

Nee, voor het beledigen van de president kan je in Nederland niet worden opgepakt. Nederland is een koninkrijk en geen republiek en heeft dus geen (gekozen) president. Als je de minister-president bedoelt: het beledigen van de minister-president is even strafbaar als het beledigen van ieder ander. De minister-president zal echter veel beledigingen opvatten als een onderdeel van het politieke spel waar hij(vanzelfsprekend) een grote rol in speelt.

Ja, voor het beledigen van de koning kan je in Nederland wel worden opgepakt en veroordeeld. Het beledigen van de koning, het staatshoofd, valt onder majesteitsschennis. De artikelen van het Wetboek van Strafrecht waarin dit is geregeld, maken deel uit van Titel II van Boek 2 van het Wetboek van Strafrecht: Misdrijven tegen de koninklijke waardigheid.

Artikel 111 luidt als volgt:

"Opzettelijke belediging van de Koning wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijf jaren of geldboete van de vierde categorie."

Zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/TweedeBoek/TitelII/Artikel111

In artikel 112 is ook de strafbaarstelling van de belediging van de echtgenoot van de koning geregeld:

"Artikel 112

Opzettelijke belediging van de echtgenoot van de Koning, van de vermoedelijke opvolger van de Koning, van diens echtgenoot, of van de Regent, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie."

Zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/TweedeBoek/TitelII/Artikel112

Een geldboete van de vierde categorie is minimaal € 8.101,- en maximaal € 20.250,-.

Het publiceren en/of verspreiden van een voor de koning, voor de echtgenoot van de koning, voor de vermoedelijke opvolger van de koning, voor diens echtgenoot of voor de regent beledigende tekst of afbeelding is ook niet toegestaan volgens artikel 113.

Zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/TweedeBoek/TitelII/Artikel113
Antoni