Hoe worden volksvertegenwoordigers voor de Europese Unie gekozen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Antoni
9 jaar geleden
Dat staat allemaal uitgebreid beschreven op bijvoorbeeld deze website http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_Parlementsverkiezingen.
Erna55
9 jaar geleden
En voor meer achtergrondinformatie : https://decorrespondent.nl/629/Is-Europa-echt-zo-ondemocratisch-/29018286-bb3ce606

Antwoorden (2)

Het Europees Parlement is de direct gekozen volksvertegenwoordiging van de Europese Unie. Het is de enige instelling van de EU waarvan de leden direct door de burgers worden gekozen; hiervoor vinden één keer per vijf jaar de Europese verkiezingen plaats in de 27 lidstaten.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
klopt de verkiezingen waren in mei 2014 eerst volgende keer is in mei 2019
Per land is een plaats voor een vooraf, naar inwonertal bepaald, aantal zetels. Elk land schrijft verkiezingen uit, in dezelfde week. In Nederland is dat op woensdag, in andere landen stemmen ze altijd op zondag. Van de 751 zetels heeft Nederland er 26. Net als bij de Tweede Kamerverkiezingen wordt aan de hand van de (voorkeurs)stemmen, restzetels etc bepaald wie er verkozen zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Gewoonlijk vinden verkiezingen in Nederland plaats op de woensdag, dat klopt. De verkiezingen voor het Europees Parlement vinden in Nederland echter altijd plaats op donderdag. In 2014 was dat (dus) op donderdag 22 mei 2014. In de meeste Europese landen is het gebruikelijk om op zondag te stemmen. Om de verkiezingen niet over een te groot aantal dagen te verspreiden, is ervoor gekozen de Nederlandse verkiezingen voor het Europees Parlement altijd op een donderdag te laten plaatsvinden. Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_Parlementsverkiezingen_2014#Verkiezingsdata
Antoni
9 jaar geleden
In de pratijk zijn de Europese verkiezingen dus verspreid over vier dagen. De precieze verkiezingsdag(en) is/zijn afhankelijk van het land.