Is het mogelijk om een refund van belasting te krijgen?

Stel je hebt een fout gemaakt bij je belastingaangifte, en het (te hoge) bedrag geautoriseerd. Geeft de belastingdienst het geld terug?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Ja, dat gebeurt.

Antwoorden (1)

De belastingdienst werkt in principe in 2 stappen naar een definitieve aanslag.
1. Met een verplichte aangifte, waarbij de belastingplichtige verplicht wordt aangifte te doen van zijn/ haar inkomen en aftrekposten als gevolg van buitengewone inkomsten/aftrekposten.
2. De vrijwillige aangifte, meestal voor hen die ondanks een NIHIL aanslag toch geld tegoed hebben van de belastingdienst.

Een eenmaal ingediende belastingaangifte die achteraf fouten bevat kan altijd hersteld worden door een nieuwe aangifte van dat jaar in te dienen.
Dit kun je doen door het aanvragen van een papieren Aangiftebiljet of met het aangifteprogramma van de belastingdienst (digitale aangifte).
Deze verbeterde aangifte mag ook later in het jaar nog gedaan worden, dus na de uiterste eerste aangifte termijn.

Vanaf dit jaar kan men ook 'online' aangifte doen via internet. Ook hier kun je een eerdere aangifte verbeteren door opnieuw aangifte te doen. De eerder ingediende aangifte komt dan te vervallen.

Is een aanslag eenmaal definitief geworden dan kun je hierop ook nog terugkomen maar dat kan slechts voor een beperkt aantal jaren in het verleden.
De vernieuwde aangifte moet dan voor het dan geldende jaar worden ingediend met een verzoek tot herziening bij de inspecteur van de belastingdienst. Eventueel teveel betaalde premies en belastingen worden dan alsnog terugbetaald of verrekend met nog te betalen premies en belastingen.