Wat is een voorlopige aanslag van het lopende jaar?

Iedereen is momenteel druk doende met de aangifte inkomstenbelasting 2014.

Nu zag ik dat ik nu ook al een 'voorlopige aanslag 2015' kan invullen. Is dit nuttig om te doen als je buitengewone zorgkosten kunt terug vorderen en hoe zit dat precies?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Een voorlopige aanslag 2015 invullen is eigenlijk gewoon de belastingaangifte voor 2015 alvast invullen. Heel gewoon en bekend is de voorlopige teruggaaf (vooraftrek) van de hypotheekrente. Als er naar verwachting bijvoorbeeld € 3000 belastingteruggave is vanwege de betaalde hypotheekrente, kan er per maand maximaal € 250 voorlopige teruggaaf worden aangevraagd. Als dit bedrag te veel blijkt te zijn, moet er (iets) worden terugbetaald. Het is daarom altijd verstandig om de voorlopige teruggaaf bescheiden te houden. Dan is de kans groot dat er achteraf nog een teruggave is.

De Belastingdienst legt een paar miljoen Nederlanders een voorlopige aanslag op. Dit vanwege bijvoorbeeld stapeling inkomens of vermogen box 3. Deze aanslag kan niet worden genegeerd. Hoogstens kan je de aanslag verminderen door de aanslag aan te passen.

Wat niet zo vaak gebeurt is teruggave via andere aftrekposten. Maar teruggave van te verwachten aftrekposten zoals ziektekosten of giften of studiekosten kan al in het belastingjaar zelf plaatsvinden, hier dus 2015. De voorlopige teruggaaf hoeft niet volgens de werkelijkheid te worden ingevuld. Zo kan je bijvoorbeeld de helft van de totale te verwachten teruggave alvast aanvragen.

Er was eens een creatieve scholier die snel de ingehouden belasting van zijn baantje terug wilde vragen en niet wilde wachten tot mei / juni na het belastingjaar. Deze scholier vulde een voorlopige teruggaaf in. En vermeldde bij te verrekenen bedragen dat er € 600 dividendbelasting was betaald voor zijn aandelen (…..) Kreeg keurig de € 600 belastingteruggave gestort op zijn rekening. De ingehouden belasting door de werkgever ad. € 600 had hij zo onder een andere naam al teruggekregen in januari volgend op belastingjaar. En niet in mei / juni.
fisbel