Weet een gemeente altijd waar een oud-inwoner naar toe is verhuisd?

Ik heb een gemeente een e-mail gestuurd, waarin ik een oud-adres heb vermeld in die gemeente waar iemand heeft gewoond. Ik wilde weten, waar die persoon naar toe is verhuisd of waar hij nu woont. Het kan zijn, dat de gemeente dat niet mag zeggen op grond van de wet. In dit geval echter heeft de gemeente gezegd, dat mijn gegevens onvoldoende zijn om het uit te zoeken. Dat laatste kan ik mij niet voorstellen, want ik heb een oud adres opgegeven, die op een oude reünielijst stond. Bovendien klopt dat men de gegevens in een oud telefoonboek van 1983-84. Dat oude adres moet toch voldoende zijn om het uit te zoeken?

6.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Normaal gesproken laat je je uitschrijven bij de gemeente die je verlaat, maar niet iedereen doet dit. Vaak is het ook de nieuwe gemeente waar de persoon naar toe verhuisd, die contact opneemt met de gemeente die verlaten is.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
nee, in het verleden heb ik jarenlang in het buitenland gewoond, maar mijn gemeente heeft daar nooit enige weet van gehad
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat een gemeente wel wat beters te doen heeft dan dit uitzoeken. Behalve misschien in uitzonderlijke gevallen, maar voor je het weet is de gemeente een soort reunie-organisatie.
En ik denk bovendien niet dat de gemeente dit altijd weet. Wij hebben tot een jaar of 10 nadat we zijn komen wonen op ons huidige adres hier nog post gekregen van de oud-bewoner, tot bekeuringen en aanmaningen aan toe. Niemand wist waar hij heen was gegaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je je op je nieuwe adres inschrijft, wordt je automatisch op je oude adres uitgeschreven, het maakt niet uit of dat in dezelfde, of een andere gemeente is. Het uitschrijven hoeft allang niet meer.
Antoni
9 jaar geleden
Of het helemaal automatisch gebeurt, vraag ik mij af, maar je hebt wel gelijk, crea, uitschrijven hoeft niet. De nieuwe gemeente moet de oude gemeente op de hoogte stellen van de verhuizing, maar daarbij kan natuurlijk iets verkeerd gaan of het kan worden vergeten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alleen een oud adres is sowieso onvoldoende. Daarnaast behoort ook de persoon die het betreft eenduidig te zijn opgegeven. Bij Jan Jansen is de naam alleen onvoldoende, je hebt er dan ook een geboorte datum bij nodig. En dit soort verzoeken zijn, zelfs als ze niet in strijd zijn met de wpb, geen gratis verzoeken.

Het beste antwoord

De gemeente weet dit niet altijd.

Wanneer je je inschrijft in een gemeente, wordt je (nieuwe) adres toegevoegd aan de Basisregistratie Personen (BRP), voorheen Gemeentelijke Basis Administratie (GBA). Zolang iemand zich na verhuizing blijft inschrijven, kan iedere gemeente zien op welke adres diegene woont en heeft gewoond. Ook kan de gemeente zien wie er in de loop der jaren op welk adres heeft gewoond. (bron 1)

Met enige regelmaat schrijft iemand zich niet in bij de gemeente waar hij/zij naartoe is verhuisd of verlaat hij/zij het land zonder dit te melden.
In dat geval krijgt de betreffende persoon het predicaat Vertrokken Onbekend Waarheen (VOW). De gemeente weet in dat geval niet waar die persoon zich bevindt. (bron 2)

In het geval van langdurige detentie of opname in een (psychiatrisch) ziekenhuis, kan het adres in de BRP worden gewijzigd naar het briefadres van de instelling.

In jouw concrete situatie zou het dus heel goed kunnen dat de gemeente inderdaad te weinig gegevens ter beschikking heeft om het huidige woonadres van die persoon te kunnen achterhalen.
Wel vind ik dit een vreemde reactie van de gemeente, aangezien ze deze informatie niet mogen delen met derden. (bron 3)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
GoeieVraag verandert soms zelf de volgorde van de links van je bronnen. Je bronnen met nummers aanduiden heeft dan weinig zin. Gelukkig zijn het er maar drie, en kan iedereen die dat wil, zelf wel even nagaan welke bron precies wordt bedoeld. Vermelden van de URL's in je antwoord is ook een mogelijkheid om onduidelijkheid te voorkomen. Misschien een idee voor een volgend antwoord?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Antoni
Goed dat ik dat weet. Ik heb dit sinds mijn aanmelding al zo gedaan en dit was mij nog nooit opgevallen. Dank. :)