ik woon 10 meter van agrarische gronden. Er komt dit jaar een leliekweker. Kan ik dit tegen houden?

De eigenaar is de Gem. Deventer. De huurder heeft een veemelkbedrijf. Er werd altijd mais verbouwd. De huurder verhuurt het dit jaar door aan een aspere boer die ook lelies wil gaan verbouwen. Er wordt bij lelie teelt minimaal 33 maal per jaar met gif gespoten. De gronden waar de lelies verbouwt gaan worden (20 hectare) liggen zuidwestelijk van mijn woning. Ik heb kleine kinderen 1 en 4 jaar. Trefwoorden: Onderverhuur., Deventer is Europa's groenste gemeente etc. Help me aub

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (4)

Nee je kunt dit niet tegen houden.
Eigenaar van de grond mag verhuren, en huurder mag daar legale gewassen als lelies op telen.

zou fraai zijn als iedereen zich zo maar met zeggenschap over andermans eigendommen kan toe-eigenen.

Toegevoegd na 53 seconden:
als je wel zeggenschap wilt hebben, moet je de grond zelf kopen, of huren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Als er door een gemeente of een ander overheidsorgaan een vergunning wordt verleend voor verbouw van gewassen, is er voor alle betrokkenen altijd een gelegenheid om bezwaar te maken tegen de (voorgenomen) verlening van die vergunning.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Theo, de vraag gaat specifiek over lelieteelt. Er is geen enkele teelt waarbij zo'n absurde cocktail van bestrijdingsmiddelen wordt gebruikt als bij de lelieteelt. Zelfs het gebruik van de huidige mildere middelen bij de teelt is verboden binnen een straal van 50 meter van een woning.
Antoni
9 jaar geleden
Alsnog een duimpje omlaag voor dit antwoord. Het is niet zo dat je niets kan doen. Die indruk wekt dit antwoord en daar heeft de vraagsteller dus weinig aan.
Je woont in een landelijk gebied. Dat is in het bestemmingsplan aangemerkt voor agrarische productie.
Daar mogen gewassen gekweekt worden.

Dat je je ongerust maakt over de gifbesproeiingen is iets anders. De agrariër dient zich te houden aan de wetten die er zijn wat betreft de bestrijdingsmiddelen. Daar kun je je in verdiepen.

Je kunt niet bepalen welke gewassen er geteeld mogen worden. Ook niet in de groenste gemeente. Wanneer Lelieteelt is toegestaan dan is dat toegestaan.
9 jaar geleden
Vorig jaar om deze tijd was er in de gemeente Diever en Westeveld al een stevig verzet tegen de sterk opkomende lelieteelt. Lelietelers gebruiken zo vaak, en zo veel, bestrijdingsmiddelen dat het overmatig gebruik hiervan het leven van de omwonenden in deze gemeentes totaal ontwrichtte. Ze zijn zo huiverig van de gebruikte bestrijdingsmiddelen en bang dat het ziektes zal veroorzaken, dat zij hun hun kinderen zoveel als mogelijk is, binnenhouden.
Vorig jaar april heeft het Tweede Kamerlid voor de Partij voor de Dieren het eerste zwartboek van gifklikker.nl. in Diever gepresenteerd. Het zwartboek is later, tijdens een Kamerdebat over de gevolgen van landbouwgif voor omwonenden, aan het kabinet aangeboden.
De Pvda fractie van Raalte (hooguit 20km verwijderd van Deventer) heeft op
19 februari j.l. samen met de fracties D66, Lokaal Alternatief en SP, een voorstel ingediend om lelieteelt uit de omgeving van scholen, woningen en sportvelden te houden.
De fracties stellen dat lelieteelt gepaard gaat met intensief gebruik van gifstoffen. Aangezien de lelieteelt binnen de landbouw, ook in Raalte, sterk is toegenomen vinden de partijen het hoog tijd voor maatregelen. De fracties stellen dat het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen ten behoeve van de professionele teelt van bloemen, zoals lelies, wordt verboden binnen een afstand van 50 meter tot gevoelige functies, zoals woningen, scholen en sportvelden.
Als er een herziening van het Bestemmingsplan aan de orde is zou het onverantwoord zijn als er niet de benodigde beperkende maatregelen in worden opgenomen. Ook de gezondheidsraad geeft in een rapport aan dat spuiten van deze middelen naast woningen en scholen onverantwoord is en dat er sterke aanwijzingen zijn dat blootstelling aan deze bestrijdingsmiddelen grote schade aan gezondheid kan veroorzaken.
Het lijkt dus zeer terecht dat u zich zorgen maakt. Mijn advies is, neem contact op met de protesterende fracties van de Gemeente Raalte en bekijk hoe u het beste een bezwaarschrift in kunt dienen. Ook Raalte is er namelijk bij gebaat als het aantal leliekwekerijen zich niet verder uitbreidt in hun omgeving.

Toegevoegd na 49 minuten:
Afd Bestuursrechtspr van RvSt heeft al eerder overwogen dat omdat een situatie allang bestaat,dit niet betekent dat aan de milieuhygiënische gevolgen geen aandacht hoeft te worden besteed.Historisch gegroeide situaties kunnen in strijd zijn met een goede ruimtelijke ordening.Dit is zeker het geval als de gezondheid van omwonenden niet kan worden gegarandeerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Geweldig antwoord. Kan helaas geen punt geven, werkt niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ivana, komt misschien omdat ik de site nog open had staan. Ik wilde het antwoord nog eens goed controleren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Baarlermanskamp, Om gewasbeschermingsmiddelen professioneel te mogen gebruiken, hebben niet alleen boeren en tuinders, maar ook loonwerkers en handelaren een bewijs van vakbekwaamheid (een licentie) nodig. Zij moeten daarvoor een opleiding volgen en examen doen.
Per gewas en per seizoen is een ander middel nodig. De leverancier van de gewasbeschermingsmiddelen is verplicht om bij de afgifte van een GBM te vragen naar het nummer van de spuitlicentie.
Laat men eerst maar eens beginnen met het controleren van de licenties.
Een afstand van 10meter tot uw woning is heel weinig. Met een beetje wind in de richting van uw keuken wordt koken al een probleem.
tinus1969
9 jaar geleden
Mbt bezwaarmaken: dat moet meestal snel, binnen 4-6 weken. Treuzel dus niet, maar zoek zsm uit wat nodig is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tinus1969, goed dat jij daar op wijst. Meld in ieder geval morgen al dat je bezwaar wilt aantekenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tinus1969, jij natuurlijk niet ::)) maar de heer/mevr @Baarlermanskamp
tinus1969
9 jaar geleden
@Baarlermanskamp, @JoanDArc; melden dat je bezwaar wil maken is niet genoeg; sterker nog, het is zinloos.
Het enige dat zin heeft, is daadwerkelijk bezwaar maken tegen een concreet besluit. Overigens is dat simpel, omdat een simpele brief waarin staat dat je bezwaar maakt genoeg is -je kunt later altijd extra bezwaren.argumenten inbrengen.
Wat vooral belangrijk is, is dat uit je brief absoluut duidelijk tegen welk besluit je bezwaar maakt. Verder zijn er wat simpele vormeisen, zoals je naam, datum, handtekening, etc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tinus, bedankt voor je reactie, ieder aanvullend goed advies is welkom.
Daarom raad ik aan contact op te nemen met de Gemeente Raalte om te overleggen hoe alles het beste op papier gezet kan worden. Ik kan Baarlermanskamp niet aan de hand nemen, samen met de raadsleden van Raalte rooien zij het wel.
Aankondigen dat men bezwaar zal aantekenen bij het eventuele plan, heeft wel degelijk zin. Het maakt de gemeente Deventer voorzichtig.
Het kweken of gebruiken van de grond kan niet tegen gehouden worden, maar het gebruik van gif wel. Voor het gebruik van gif dient er een vergunning aan gevraagd te worden. De weg is de gemeente te benaderen en melden dat jullie zorgen maken over de hoeveelheid gif dit mogelijk gebruikt gaat worden bij de teelt van lelies. De regels kunnen zo streng zijn dat jullie geen last hebben van het telen van lelies.
Alleen de belangen zijn complex de teler wil lelies kunnen telen en jullie willen gifvrij leven.

Het is een idee om te proberen of jullie samen met de teler kunnen proberen om afspraken te maken waarbij jullie beide kunnen leven en werken.

Toegevoegd na 16 minuten:
Een van de afspraken is dat de teelt van lelies zover mogelijk van jullie huis plaats vind. En dat de asperges altijd als een buffer tussen de lelies en jullie huis zal staan. En dat het sproeien van gif altijd zo min mogelijk overlast geeft aan de niet-agrarische buren.