Wat gebeurt er als de koningin klaar is met de troonrede?

Toegevoegd na 3 minuten:
ik bedoel koning sorry

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Na de troonrede neemt de koning een lekker bakkie!

Antwoorden (2)

Dat gebeurt niet, we hebben een koning.

Leuke strikvraag dat wel.

Toegevoegd na 4 minuten:
Na afloop van de Troonrede wordt eveneens muziek ten gehore gebracht.

https://www.eerstekamer.nl/historische_gebeurtenis/geschiedenis_prinsjesdag
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alle aanwezigen in de Ridderzaal gaan staan, behalve de Koning en de Koningin. De voorzitter van de Eerste Kamer roept "Leve de Koning!" Alle aanwezigen roepen dan drie maal "Hoera!"

Het comité van in- en uitgeleide, bestaande uit kamerleden van de Eerste en Tweede Kamer, begeleidt het koninklijk paar daarna naar een ruimte in het gebouw van de Ridderzaal, de Koninginnekamer, waar ze even iets kunnen drinken en daarna weer naar de uitgang. Het koninklijk paar gaat dan met de Gouden Koets weer terug van de Ridderzaal naar Paleis Noordeinde. De stoet van de Gouden Koets is gelijk aan die van de heenrit eerder op de dag. Na het vertrek van het koninklijk paar kunnen de andere aanwezigen de Ridderzaal verlaten. Bij Paleis Noordeinde volgt de balkonscène, waarbij iedereen het koninklijk paar kan toejuichen.

Kamerleden en in het bijzonder fractievoorzitters van de Tweede Kamerfracties worden intussen geïnterviewd door de pers over hun visie op de Troonrede en op de plannen van de regering. Daarna gaan zij naar de Tweede Kamer waar de minister van Financiën de begroting voor het volgende kalenderjaar en begrotingsjaar aanbiedt aan de Staten-Generaal (in de persoon van de voorzitter van de Tweede Kamer). De minister biedt de begroting aan in het bekende gouden koffertje, waarop de tekst DERDE DINSDAG IN SEPTEMBER staat. Die begroting wordt in de maanden daarna tot 1 januari van het volgende jaar met de regering besproken in het parlement. De Tweede Kamer kan voorstellen doen tot wijziging van de begroting zodat deze kan worden verbeterd.

Toegevoegd na 5 uur:
Van ieder ministerie wordt de begroting apart behandeld. Deze besprekingen en onderhandelingen met de regering heten officieel de Algemene Politieke Beschouwingen.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Plus Kleine aanvulling: misschien aardig om te weten.
Het koffertje is alleen goudkleurig. Het is een geschenk van de Staatsdrukkerij en gemaakt van geitenperkament. Van binnen is het bekleed met blauwe zijde. Het werd in 1964 voor het eerst gebruikt door de toenmalige minister van Financiën, minister Johan Witteveen
De begroting bestaat tegenwoordig uit veel meer papier dan er in het koffertje past, zodat het koffertje er eigenlijk alleen voor de 'show' is. Namens de regering biedt Minister van Financiën omstreeks 15.00 uur de Rijksbegroting en de Miljoenennota aan de Tweede Kamer aan. Dit gebeurt in de grote plenaire vergaderzaal tijdens de eerste vergadering in het nieuwe werkjaar.
De minister opent het koffertje op de regeringstafel, geeft de inhoud van het koffertje aan de Kamerbewaarder en déze overhándigt de Rijksbegroting en de Miljoenennota aan de voorzitter van de Tweede Kamer.
Antoni
9 jaar geleden
Dank voor je prima aanvulingen! Tegenwoordig staat de begroting overigens op een USB-stick(!) of wordt een nog moderner medium gebruikt. De Kamerleden kunnen de begroting vast online inzien!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Antoni,
Neen, de Kamerleden kunnen de begroting vooraf niet online inzien, althans dat is de bedoeling. Vorige jaren was het ook niet de bedoeling dat de codes gekraakt werden. Daarvan waren alle Kamerfracties op de hoogte. Een enkel Kamerlid stemde daar niet mee in, zij interpreteerde het begrip “Open Democratie “ op hun eigen wijze. Het (laten) uitlekken is in feite zeer onfatsoenlijk.
Op de vrijdag voor Prinsjesdag kunnen de Kamerleden vanaf 15.00 de USB stick afhalen, maar deze sticks zijn sinds vorig jaar extra beveiligd met verschillende codes. De sticks en de geheime codes zitten per fractie in verschillende enveloppen.Uitprinten mag ook niet mogelijk zijn. Wist je dat die goudkleurige letters en het wapen op het koffertje van papier zijn en er gewoon zijn opgeplakt?
Antoni
9 jaar geleden
Ik sprak niet over uitlekken van informatie uit de begroting, mocht je die indruk hebben gehad. Met "vast" bedoelde ik "waarschijnlijk", niet "van tevoren". Dat de Kamerleden ook USB-sticks ontvangen wist ik overigens niet. Verder opnieuw dank voor de leuke extra informatie! Die kende ik nog niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
excuses @Antoni, ik interpreteerde inderdaad het woordje "vast" als "alvast" - "van te voren".
Internet geeft nog geen intonatie zoals bij het gesproken woord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De conceptbegroting wordt opgesteld door het kabinet (de regering) en vastgesteld/gewijzigd door de Tweede Kamer.
Antoni
9 jaar geleden
Ja, dat klopt. De definitieve begroting wordt samen bepaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@hajete, Elk ministerie stelt zijn eigen begroting op. De ministers hebben alleen de eindverantwoordelijkheid.
De vakministers sturen hun definitieve begrotingsvoorstellen in de vorm van een wetsvoorstel naar het Ministerie van Financiën. Op Prinsjesdag worden de definitieve begrotingsvoorstellen en de miljoenennota aan de Tweede Kamer aangeboden en bekend gemaakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Eerste Kamer kan na goedkeuring door de Tweede Kamer geen wijzigingen aanbrengen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Antoni en JoanDArc: de begrotingen worden vastgesteld door de Tweede Kamer, niet door een ministerie, minister of kabinet. Die voeren uit.
Antoni
9 jaar geleden
@hajete, maak je geen zorgen! We kennen alledrie precies de procedure en zijn het alledrie al lang met elkaar eens. Het heeft geen zin hier steeds opnieuw een element daaruit te vermelden. Toch dank voor je reacties tot dusver.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeer geachte Antoni, Je reacties doen anders vermoeden.
Antoni
9 jaar geleden
@hajete, dan heb ik je de verkeerde indruk gegeven. Dat kan gebeuren. Voor de vraagsteller lijkt mij het nu gegeven antwoord met de reacties daarop voldoende.