Het gaat dan met name om de veelbesproken ISDS clausule in TTIP die bedrijven het recht geeft individuele staten aan te klagen als nationaal beleid hun (verwachte) winst kan verkleinen.

De partijen die tegen de opname van deze clausule zijn:
GroenLinks, SP, PvdD, PvdA en de Piratenpartij.

Standpunten rond TTIP per partij vindt je in de bron van parallaxreporter.
Over TTIP in het algemeen kan je stellen:
Voor: CDA, VVD, D'66, GroenLinks, PvdA, CU/SGP, Artikel 50, 50 Plus
Tegen: SP, PVV, Piratenpartij en PvdD
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
GroenLinks
GroenLinks wil de TTIP-onderhandelingen met de Verenigde Staten bevriezen vanwege de onthullingen over de Amerikaanse inlichtingendienst NSA. Dat staat in het verkiezingsprogramma van de partij. GroenLinks pleit verder voor een transparant onderhandelingsproces en wil dat de Europese Commissie haar mandaat openbaar maakt. In het programma staat verder: “Het TTIP mag in geen geval ten koste gaan van hoge Europese standaarden voor voedselveiligheid, dierenwelzijn, milieubescherming of privacy. Extra bescherming voor investeringen of intellectueel eigendom is overbodig en ongewenst.” GroenLinks stemde vorig jaar tegen het voorstel om onderhandelingen te starten met de VS. Hoe is dat voor?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MrTomaat
Het is maar net hoe je de vraag stelt.
GroenLinks is niet principieel tegen, maar stemt momenteel (nog) tegen vanwege de onthullingen en de nog niet afgegeven garanties.
Maar nogmaals: ten principale is GroenLinks vóór TTIP. Ik snap het heel goed als je voornoemde interpreteert als 'tegen', maar mijns inziens is dit niet het geval. Vandaar dat ik er ook voor heb gekozen om GroenLinks in het 'voor' rijtje te plaatsen.
Lees het hoe je wilt. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Principieel heb je idd gelijk. :D
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
;)
Veel mensen beseffen niet dat GroenLinks 'gewoon' een neoliberale partij is. Dat heeft wel meegespeeld in mijn besluit om mijn antwoord als zodanig te formuleren.