heeft Montesaqueieu wel eens iets over verkiezingen gezegd en, zo ja, waar?

Toegevoegd na 6 dagen:
hoe vaak zijn er verkiezingen? wie mag meedoen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Montesquieus beroemde theorie staat beschreven in hoofdstuk 6 van boek XI van 'De geest der wetten', dat uit 31 boeken bestaat.

Volgens Montesquieu dient in een vrije staat iedereen die in het bezit kan worden geacht van een vrije wil, zichzelf te besturen. Daarom zou de wetgevende macht bij het volk in het geheel moeten berusten. Omdat zoiets in grote staten onmogelijk is en ook in kleine staten op bezwaren stuit, dient het volk vertegenwoordigers aan te stellen.

over verkiezingen :
Montesquieu pleit daarbij voor een districtenstelsel, omdat mensen de behoeften van hun eigen stad veel beter kennen dan die van andere steden. Het voordeel van volksvertegenwoordigers is dat zij een gesprek kunnen voeren over politieke aangelegenheden. Daartoe is het volk als geheel niet in staat.

Omdat zij niet over het individu maar over de samenleving als geheel gaan, is het volgens Montesquieu gewenst dat de wetgevende en uitvoerende macht permanent aanwezig en herkenbaar zijn. Naast de wetgevende en de uitvoerende macht moet ook een rechtsprekende macht staan. Deze macht moet koninklijk despotisme tegengaan door te controleren of de wetten nageleefd worden.
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
+ 1 voor je antwoord!