Politieverhoor: Mag je een flesje drinken/eten meenemen?

Een verhoor mag 6 uur duren, mag je een flesje water en wat broodjes meenemen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.4K
Cryofiel
8 jaar geleden
Gezellig! "U ook een broodje kaas, inspecteur?"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waar slaat dit op? Dit is een serieuze vraag gesteld door iemand die geen ervaring heeft op het gebied van op verhoor moeten komen.
Erna55
8 jaar geleden
Ik zie er de humor wel van in.... Maar je zult niet 6 uur lang aan een stuk verhoord worden wanneer je geen moord hebt gepleegd.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik weet het eigenlijk niet, in films zie je altijd dat ze jou zelf wat geven (en dan vlug daarmee je vingerafdrukken nemen) Je kan altijd wat mee nemen, misschien moet je het afgeven. Maar zo niet, dan heb je tenminste iets.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En als je wat eten en drinken meeneemt, en je moet het voor het verhoor afgeven, dan krijg je dit na het verhoor weer terug. En heb je alsnog wat te eten en drinken. Ik weet niet waarom je op verhoor moet komen. Maar als je geen verdachte bent van een ernstig misdrijf is de politie niet zo vreselijk streng. Het zijn ook maar mensen die hun werk moeten doen. En daar zit een bepaald protocol aan vast. Je word echt niet zo behandeld als dat je in films of series zou zien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een andere tip, zeg niets, alles wat je zegt word gebruikt om je er daarna mee in te luizen. Zelfs als je onschuldig bent.
tinus1969
8 jaar geleden
Aangezien flesjes water een uitstekend projectiel vormen, zou het me niet verbazen als je die moet inleveren.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Ik kan geen antwoord geven (anders zou ik het wel doen). Maar zou je niet gewoon van tevoren het bureau kunnen bellen waar het verhoor gaat plaatsvinden met de vraag of dit mag ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als men vooraf de gelegenheid heeft om van tevoren telefonisch vragen te stellen, gaat het dus om een vrijwillige melding van verdachte op verzoek van de politie. Dan is men nog steeds vrij man. In theorie kan men gaan en staan waar men wil. Men kan dus gewoon het bureau weer verlaten zolang er geen aanhouding plaatsvindt.
Men zal op vragen via de telefoon vrijwel zeker nietszeggende of ontwijkende antwoorden krijgen in de trant van: hier is ook een kraan, waarom denkt u dat het lang gaat duren, de verbalisant is niet aanwezig enz enz.
Men is niet eens verplicht om te reageren op een oproep om zich te melden.

Antwoorden (1)

Ja het volgende mag u meebrengen (ook tijdens een verhoor hebt u rechten)
- water (hou er rekening mee dat een verhoor lang kan duren en u niet zeker bent of u iets te drinken krijgt)
- een paar broodjes;
- de medicamenten als u die u nodig hebt;
- voor de rokers, een nicotinepleister... het verhoor kan lang duren en u bent niet zeker of u zal kunnen roken.
- papier en schrijfgerief zodat u zelf kunt noteren wat u belangrijk lijkt.

Dit geldt voor verhoren in Nederland alsook voor België

Toegevoegd na 14 minuten:
Over het algemeen wordt men goed behandeld, zeker tijdens het eerste politieverhoor. Soms krijgt men zelfs de gelegenheid om te pauzeren, te roken,koffie te drinken of iets te eten tijdens een verhoor. Hoe vriendelijk het er ook aan toe gaat, houd altijd in de gaten dat de politie aan het werk is om belastende informatie van u los te krijgen. De politie is op dat moment niet uw beste vriend.

Wat uw opmerking betreft dat een verhoor niet langer dan zes uur mag duren, het volgende:
Nadat u bent aangehouden mag de politie u maximaal 6 uur vasthouden voor onderzoek.
De tijd tussen middernacht (00.00 uur) en 09.00 uur 's morgens wordt hierbij niet meegerekend. In deze nachtelijke uren mag u wel door de politie verhoord worden.

In totaal kan de politie u dus maximaal 15 uren ophouden voor onderzoek. Deze 15 uren gaan pas in op het moment dat u bent aangekomen op de plaats van het verhoor. De reistijd van de plaats van aanhouding naar de plaats van verhoor wordt niet meegerekend.