heeft onze koning de Duitse nationaliteit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Denk je dat vanwege de tekst van ons volkslied?: "ben ik van Duitschen bloed, een prinse van Oranje".
Computoon
8 jaar geleden
Ik denk vanwege prins Claus. Zou die voor de geboorte van onze koning niet genaturaliseerd zijn, dan zou onze koning de Duitse (via vader) en Nederlandse (via moeder) nationaliteit hebben.

Antwoorden (3)

Nee natuurlijk niet, hij is hier geboren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee. Maar daarvoor is niet alleen het geboorteland van belang.

Als een kind een Nederlandse vader of moeder heeft en in Nederland wordt geboren, krijgt het de Nederlandse nationaliteit.

Toegevoegd na 58 minuten:
Prins Claus, zijn Duitse vader, was op 8 december 1965 al tot Nederlander genaturaliseerd. Onze koning heeft dus uitsluitend de Nederlandse nationaliteit.
Computoon
8 jaar geleden
Onze koning en leden van het koninghuis hebben allemaal de Nederlandse nationaliteit. Destijds in de tweede wereld oorlog zijn er prinsessen geboren in Canada en toen is via een regeling voorkomen dat ze op Nederlandse grond geboren werden. Zo uit mijn hoofd was werden ze geboren in de Nederlandse Ambassade. In het algemeen werken de landen goed samen om te voorkomen dat de leden van heersende koningshuizen de verkeerde nationaliteit krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Bedoel je voorkomen dat Margriet en Irene niét op Nederlandse grond werden geboren?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien drukte ik mij ongelukkig uit, maar ik bedoelde juist dat er alles zo niet veel aangedaan is dat Margriet en Irene op Nederlandse grond werden geboren. Bij herlezen zie ik dat er een woordje is weg gevallen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De kamer in het ziekenhuis in Ontario (Canada) waar Prinses Margriet geboren werd, werden tijdelijk extraterritoriaal verklaard. Hierdoor was dit wettelijk gezien geen buitenlands grondgebied waardoor zij automatisch de nationaliteit van haar moeder (dus de Nederlandse kreeg), ook werd daarmee voorkomen dat zij ook de Canadese nationaliteit zou hebben. Dit is natuurlijk een beetje vreemde constructie, maar voor een mogelijke troonopvolger van een bevriende in oorlog verkerende natie wil je natuurlijk wel even de trukendoos opentrekken. n.b Alleen Margriet is tijdens de tweede wereldoorlog geboren.