Waardoor heeft de Amerikaans overheid de bevoegheid en streven om de 'fifa' te vervolgen?

De Amerikaanse FBI de belastingdienst etc zit de corrupte mensen van de fifa op de hielen. Maar waardoor is de VS zo gebrand hierop, gezien het feit dat de VS toch helemaal niet zo'n voetbal land is. Maar mijn vraag is eigenlijk hoe hebben zij de bevoegdheid om de fifa (wat toch een wereldorganisatie) te vervolgen.
Of zit is de fifa een soort Amerikaans bedrijf, en mag zodoende wereldwijd mensen van de fifa vervolgen?

Het beste antwoord

Zoals het nu is vervolgen ze geen mensen omdat ze lid zijn van de FIFA.
Ze vervolgen individuen die strafbare feiten hebben begaan (omkoping, waarbij gebruik gemaakt is van middelen van de VS zoals banken en mail-servers), dat die individuen bijna allemaal verbonden zijn aan de FIFA is natuurlijk toeval.

(zie de analogie met sommige motorclubs in Nederland)

Wat de werkelijke reden is is natuurlijk gokken. Maar de kans dat dit o.a. ingegeven is door geopolitieke redenen om bepaalde landen / regeringen in verlegenheid te brengen is in mijn ogen niet onwaarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies . Mogelijk wordt er een boycot Vd spelen in Moskou voorbereid . !? Wat nog niet zo slecht idee is trouwens .

Andere antwoorden (1)

De bevoegdheid van de amerikaanse overheid wordt ontleend aan het feit dat de illegale geldstromen via een amerikaanse bank zijn gegaan. Dat andere landen die bevoegdheid erkennen blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat de zwitserse politie op verzoek van de amerikanen een aantal mensen heeft gearresteerd. Die zullen waarschijnlijk aan amerika worden uitgeleverd.
teusvh