Heeft Duitsland ooit excuses aangeboden voor de Tweede Wereldoorlog?

Soms maken landen excuses voor misstappen uit het verleden. Bijvoorbeeld voor oorlogen, rooftochten, moordpartijen, mishandelingen, discriminatie enzovoort. Dit gebeurt ook wel als het huidige land een heel ander land is dan het land dat destijds de misstappen heeft begaan.

Heeft Duitsland ooit excuses aangeboden voor de Tweede Wereldoorlog, of voor de bombardementen, of voor de massamoord op de Joden en de Roma/Sinti?

(Ik wil dus niet weten of het "zou moeten" of of het "terecht zou zijn", maar puur of het is gebeurd.)

35.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De letterlijke knieval van Willy Brandt in het openbaar in Warschau kan je zien als het geven van excuses. Ook de "herstelbetalingen" kan je zien als een officiëel excuus. Of het ooit officieel is UITgesproken weet ik niet... Japan daarentegen heeft noch excuses als herstelbetalingen gedaan en is thans een zeer rijk land, zo ook Duitsland...
Cryofiel
8 jaar geleden
Heb je een referentie naar die knieval van Willy Brandt? Die herstelbetalingen ken ik niet. Ik weet wel dat die werden geëist na afloop van de Eerste Wereldoorlog, en dat die plicht mede heeft geleid tot de Tweede Wereldoorlog.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Willy_Brandt ctrl F: knieval Herstelbetalingen veelal in natura: https://nl.wikipedia.org/wiki/Herstelbetaling En dankzij de Russen heeft Duitsland het meeste profijt gehad van de Marshallhulp en konden een gloednieuwe industralisatie beginnen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dank. Ik had zelf inmiddels https://de.wikipedia.org/wiki/Kniefall_von_Warschau gevonden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-43822428.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Google het verdrag van Luxemburg .1952. Ook het Wiedergutmachung verdrag en de herstelbetalingen . Misschien heb je er wat aan .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Google ook Adenauer de persoon die leiding gaf aan het na oorlogse Duitsland en het zgn Wirtschaftswunder in gang zette.ook dankzij de USA die een sterk en welvarend Duitsland wilde .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de link bij mijn antwoord wordt ook naar de knieval verwezen.

Het beste antwoord

Ja. Bondskanselier Willy Brandt maakte in 1970 een beroemd geworden knieval bij het monument voor de opstand in het ghetto van Warschau. Dat werd en wordt algemeen gezien als een teken van spijt en excuus voor de wandaden van de Nazi's in de tweede wereldoorlog.