Waarom zijn de Turken plotseling begonnen de PKK in Noord-Irak te bombarderen?

Is daar een aanleiding voor? En hebben ze niets beters te doen nu de IS dreiging steeds groter wordt? Ik dacht dat de PKK en Turkije vanaf 2012 vredesonderhandelingen voerden. Sinds wanneer is dat over?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Poet
8 jaar geleden
Elementen van het antwoord zullen zijn dat er achter de schermen een akkoord rond is gekomen. Waarschijnlijk bevat dit de volgende elementen:
Diverse landen zullen IS aanvallen. Turkije biedt ruimte als uitvalsbasis. Andere landen doen niet moeilijk als Turkije PKK aanvalt. Wellicht zijn er ook al afspraken over de uiteindelijke grenzen overeengekomen.
Poet
8 jaar geleden
Zaken die geen onderdeel van het antwoord uitmaken zijn de diverse onnozelheden die puur als voorwensel / spin worden gebruikt:
*dat Nederland nog eens goed heeft nagedacht en daarbij toch juridische basis ziet voor oorlog.
*individuele aanslagen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waar slaat dat op Poet?
Poet
8 jaar geleden
Waar slaat wat op?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jouw -Zaken die geen onderdeel van het antwoord uitmaken zijn de diverse onnozelheden die puur als voorwensel / spin worden gebruikt:
*dat Nederland nog eens goed heeft nagedacht en daarbij toch juridische basis ziet voor oorlog.
*individuele aanslagen- Wat bedoel je daarmee?

Het beste antwoord

Al heel lang ()en terecht ?) claimen de Koerden een gebied wat nu tussen Turkije Syrië , Irak ligt . Toen de USA ( sadam Hussein ) Irak ging bombarderen van uit Turkije was de deal Geen vrij Kurdistan !!! . De Turken keken glimlachend toe hoe de Koerden werden uitgemoord door ISS . Toen de Koerden toch met steun van de NAVO moedig tegen stand bood werden ze bang dat de Koerden nu vecht ervaring en wapens hadden bemachtigt en straks hun Koerdistan zouden opeisen . En daar steun voor zouden krijgen op het wereld toneel . . Dus voor dat de USA is zou bombarderen vanuit Turkije snel onder het mom het is nu te gek we grijpen in snel de Koerden te verzwakken ( uitmoorden ) tot een half jaar terug tolereerde de Turken grote wapen transporten door hun land voor de ISS Door wie betaald door de Saoedi's die ook soennitisch zijn en zo de sjiitische ( Iran ) strijders in Syrië wilden tegen werken . Nu zijn ze bang van het monster wat ze zelf geschapen hebben . Dus de Saoedi's en de Turken en ? Tja politiek stinkt . Dus Turkije valt ISS wel aan maar het gaat hun vooral om de PKK schade aan te brengen om absoluut geen Koerdische staat (land ) naast hun land te hebben . Het is vooral diep treurig voor de onschuldige kinderen daar . Ja oorlog zgn om geloof maar het gaat om de macht . De strijd tussen Iran en de Saoedi en Turkije die er ( zgn) als slachtoffer tussen zit .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe zou Nederland omgaan met deze situatie als een groep mensen een groot stuk land claimen? De Koerden zijn gewoon Turkse burgers net als de overige Turken en ze willen gewoon iets wat niet mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja het is moeilijk . Maar ieder volk heeft in beleving recht op zelf beschikking . Zo zijn wij in Nederland ook eens begonnen . Kees lees de geschiedenis van de Koerden er eens op na . En niet de Turkse versie .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou, zou leuk zijn om iedereen zomaar een stuk land meetegeven die erom vraagt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Koerden zijn gewoon Turkse burgers. O, dan zijn Armenen ook gewoon Turkse burgers. En wie gaat nou zijn eigen volk uitmoorden? Zoiets geks heb ik nog nooit gehoord, behalve bij Stalin dan. En wat zijn Koerden van buiten Turkije dan? Dat zijn dan zeker gewoon Syriërs, Irakezen en Iraniërs. Waarom bestaat het woord KOERDEN dan? In jouw optiek kan je dat meteen afschaffen want de Koerden in Turkije zijn dus maar "gewoon" Turken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze hebben een Turkse Identiteitskaart/pas en ze zijn geboren in Turkije en daarom zijn ze Turken.
Als ik in Amerika geboren word dan ben ik toch ook een Amerikaan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Natuurlijk zijn Turkse Koerden met een Turks identiteitsbewijs Turken maar dat wil niet zeggen dat ze geen ander volk zijn. Koerden zijn een volk zonder eigen land. Een Koerd met een Nederlands paspoort is formeel en administratief een Nederlander maar hij is en blijft een lid van het Koerdische volk. Snap je het nou Kees?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is dan wel zo maar ik vind gewoon dat ze niet zoveel moeten klagen, stel dat ze hun land krijgen:
-Waar komt het geld vandaan?
-Hoe willen ze alles opbouwen
Enz...
En ze willen teveel terwijl ze al veel hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aha, jij denkt dat Turkije de Koerden geen eigen land wil geven om ze niet in de kuil te laten vallen die ze dan misschien voor zichzelf gegraven hebben, Gossie, wat edelmoedig toch van die Turken!
Als jij onder Duitse bezetting zat, zou je dan niet een eigen land willen hebben? Nee Keesie niet hoor want dan wil hij te veel terwijl hij al zoveel heeft. Laat naar je kijken man!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook in Iran leven Koerden . Maar ze zijn nadat ze meer autonomie vroegen door de sja uitgemoord en bestuurlijk mond dood gemaakt . De Koerden zouden gewoon recht op een eigen staat moeten hebben . In Turkije was het tot verkort zelfs verboden om de taal van de Koerden te spreken .

Andere antwoorden (2)

Die vredesonderhandelingen zijn allemaal leugens, de PKK houd zich hier niet aan en vermoorden dagelijks veel Turken en daarom doet Turkije dit
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet niet of dat waar is maar in ieder geval lijkt het me daar nu niet het juiste moment voor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Turkije onderdrukt al jaren de Koerden ! Politiek en met geweld .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat ben ik met je eens Kapperkort.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De Koerden hebben juist meer rechten gekregen, eerst mochten ze geen eigen zender en eigen taal maar nu wel.
De Koerden willen een onafhankelijke staat maar Turkije wil dit niet.
Stel je is voor dat Duitsland een stukje van Nederland wilt hebben, daar gaan ze toch ook niet mee akkoord?
En wat de Koerden willen is niet 1 of 2 provincies, nee ze willen 49 van de 81 provincies hebben en dat gaat de Turken te ver omdat ze bij de oprichting van de Republiek al genoeg kwijt zijn geraakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@zondag Iedere dag gaan er honderden onschuldige Turken dood aan de aanslagen van de PKK dus het juiste moment afwachten kost de levens van honderden mensen
ronron1212
8 jaar geleden
Lees niets over honderden gedode Turken in de krant.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212 Omdat de Nederlandse media net als alle andere media dit verzwijgt omdat ze vinden dat moslims die gedood worden niet belangrijk zijn.
Het echte nieuws vind je in de Turkse media want daar gebeurt t allemaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als er bij een aanslag ergens op de wereld ook maar 1 dode, of zelfs maar 1 gewonde, valt haalt dat overal de krant. En dan vallen er dagelijks honderden Turkse doden door PKK aanslagen en dat wordt geen nieuws? En de Turkse regering die er alle belang bij heeft dat dit wel nieuws wordt is niet in staat dit gepubliceerd te krijgen? Omdat de Turkse regering bij iedere scheet die gelaten wordt en die ze niet bevalt wel in staat is om de social media in Turkije volledig af te sluiten zie ik hier een complot. Erdogan spant samen met de PKK omdat hij stiekem een Koerdische staat van Turkije wil maken omdat hij op die manier alle macht in handen kan houden! Daarom blokkeert de Turkse regering alle berichtgeving over die honderden doden! @Kees52 geloof je het zelf?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lijkt mij dom geklets van Kees.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Het echte nieuws vind je in de Turkse media want daar gebeurt t allemaal."
Ja daar gebeurt het allemaal maar de berichtgeving daar is niet objectief. Heb je daar al eens bij stilgestaan Kees? Zodra Erdohan iets daar niet welgevallig is laat hij Twitter en YouTube sluiten tot ze de berichten en foto's die hem niet aanstaan verwijderd hebben. Kranten staan onder censuur, journalisten en schrijvers worden gearresteerd. Ja Kees, je hebt het goed gezegd: daar gebeurt dat allemaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nja ik ga hier verder geen discussie over voeren omdat dit alleen maar een ja nee spel word.
Aanhangers van de PKK hebben op woensdag 22 juli 2015 een aanslag gepleegd op twee Turkse politieagenten. Ook de aanslag met een autobom op zondagmorgen 26 juli 2015 in de buurt van Diyarbakir op het moment dat een busje met Turkse militairen passeerde, wordt toegeschreven aan de PKK. Bij die aanslag kwamen twee Turkse soldaten om en raakten er vier gewond. Met die aanslagen is het bestand van 2013 geschonden. Vrijdag 24 juli werden al een groot aantal PKK-verdachten opgepakt en zondag werden door het Turkse leger Koerdische doelen in Irak gebombardeerd.
Antoni