Hoe werkt het Britse kiesdistricten-systeem tijdens verkiezingen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeer ondemocratisch . Dus een kleine meerderheid is genoeg om alle macht te krijgen . Zeer lastig voor nieuwe partijen en ideeën . Dan ontstaan in partijen diverse partijen en groepjes . Ons systeem heeft ook zeker z'n nadelen maar alle vogels mogen hun liedje zingen . Maar het Engelse parlement is wel zeer levendig met zeg mooi theater .

Antwoorden (2)

Engeland is ingedeeld in kiesdistricten waarin voor het Lagerhuis (de Engelse tweede kamer) verkiezingen worden georganiseerd. De partij die in het district de meeste stemmen krijgt wint alle lagerhuiszetels van dat district (winner takes all systeem).

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie: elk district kent maar 1 zetel in het lagerhuis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Elk district heeft maar 1 vertegenwoordiger in het Lagerhuis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je correctie maar die had ik zelf al aangebracht
Elk district kiest 1 persoon in het Lagerhuis voor een bepaalde partij (Labor, Conservatieven, Liberalen of Schotse Nationalisten). De verliezers krijgen dus geen stem in het lagerhuis. Het kan dus zijn dat je landelijk 40% van de stemmen haalt maar geen enkele zetel in het lagerhuis omdat je in geen enkel district hebt gewonnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals gebeurd is bij UKIP, landelijk procentueel grote winst, maar niet terug te zien in het aantal afgevaardigden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Overigens is het Labour, niet Labor.