Bestaat er in Nederland zoiets als een "executive order"?

Een "executive order" is een besluit van de President van de USA die de status van wet heeft maar het Congres heeft daar geen enkele zeggenschap over. Kan Rutte ook een "executive order" uitvaardigen waar het parlement niets over in te brengen heeft?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Nee, de minister-president heeft geen wetgevende bevoegdheden. Ministers kunnen wel verordeningen of regelingen vaststellen, maar geen wetten. Dat is in strijd met de grondwet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Iets soortgelijks hebben we in Nederland: de Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag (1996).

Op voorstel van de minister president kunnen in uitzonderlijke situaties bepaalde grondrechten tijdelijk buiten werking worden gesteld. Je zou dit kunnen vergelijken met de noodverordening die burgemeesters in speciale omstandigheden kunnen afkondigen.

Toegevoegd na 22 minuten:
Die bijzondere omstandigheden ontstaan als de noodtoestand is afgekondigd. Denk bijv aan een dijkdoorbraak.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit betreft geen wetgevende bevoegdheid en de wet geeft alleen de minister van veiligheid en justitie bepaalde bevoegdheden, dus niet de minister-president.
De Amerikaanse Executive Order is niet per se een noodwet. Het kan wel als zodanig gebruikt worden. Bill Clinton en George Bush waren beide kampioen in het uitvaardigen van EO's.
Soms waren dat aanvullingen op bestaande wetten of onduidelijke wetsartikelen, soms fungeerde deze EO's als geheime dienstaanwijzingen voor b.v. de CIA om allerlei smerige klusjes op te knappen. Een EO wordt uitgevaardigd door de president maar hoeft hier geen ruchtbaarheid aan te geven. Maar ik geef toe, EO's worden vaak gebruikt om in geval van chaos en sociaal oproer etc. minder democratische zaakjes af te handelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ergo niet iets voor Rutte lijkt me, de democratische controle is wat dat betreft veel groter hier in Nederland