Kan Europa een olie-embargo instellen voor Saoedi-Arabië?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Waarvoor ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Andersom lijkt mij een veel groter probleem.
ronron1212
8 jaar geleden
@domvragertje waarom reageer je nooit op vragen hier. Vragen of opmerkingen die gesteld worden over jou vragen.
tinus1969
8 jaar geleden
Het voornaamste probleem lijkt me niet hoeveel we gebruiken (dat is volgens een andere vraag slechts 8,4%) maar het gemak waarmee zo'n embargo te omzeilen is: Saoedische olie wordt dan omgekat tot bv Iraakse olie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Men wil niet eens een wapenembargo zoals de E.U. dat wel heeft tegen bijvoorbeeld Moldavië, Zimbabwe, China en (Wit)-Rusland. Laat dat even goed tot je doordringen:
Europese landen, waaronder Nederland, leveren volkomen legaal wapens en/of wapensystemen aan een land dat, terecht, wordt beschouwd als het meest radicaal-islamitische land ter wereld. Denk aan verkrachte vrouwen ter dood worden veroordeeld voor overspel, amputatie bij dieven, dood door (publieke) ophanging voor een reeks 'misdaden' als afvalligheid, drugsgebruik, hekserij, homoseksualiteit, dronkenschap, et cetera... en dan hebben we het nog niet over politieke onvrijheden, de rechten van vrouwen in het algemeen (zeg maar gerust sekse-apartheid), et cetera, et cetera... Als er grof geld in het spel is, worden zaken als mensenrechten ineens triviaal... blijkbaar... Resumé: een olie-embargo? Gaat niet gebeuren.

Het beste antwoord

Als Europa daar bij wijze van sanctiemaatregel reden voor zou zien kan dat inderdaad. Maar zoals al uit de reacties blijkt is dat niet waarschijnlijk omdat Europa voor zijn olievoorziening in hoge mate afhankelijk is van Saudi Arabië. En op olie draait een groot deel van de Europese economie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Europa is voor ~8.5% afhankelijk van olie van Saudi Arabië
.
De meeste olie komt uit de Russische federatie (27.45%), Noorwegen (12%) en Nigeria (8.56%).