Kan ik mijn geld terug krijgen via de belasting i.v.m volgen van opleiding?

Ik had een vrachtwagen opleiding gevolgd die me in totaal 5000 euro heeft gekost, ik woon nog bij mijn ouders thuis en betaal geen belasting. Kan ik toch belasting aangifte doen om het geld terug te krijgen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Als je werkt dan kun je de opleiding als beroeps opleiding kosten op je belasting formulier invullen. Als je niet werkt dan betaal je ook geen belasting die je dan ook niet terug is kunt krijgen. Interessant is nog wel om te kijken naar middeling van je inkomen zodra je gaat werken, dit kan volgens mij over de afgelopen drie jaren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Moet je wel al die jaren hebben gewerkt.
fisbel
8 jaar geleden
Twee aanvullingen c.q. correcties op uw antwoord: 1. Belastingteruggave is mogelijk als er € 0 inkomen is. De aftrekpost is € 5000 - dit is een negatief inkomen verlies dat mogelijk verzilverbaar is als er in de voorgaande drie jaren of komende 9 jaren positief inkomen box 1 is. Zie mijn antwoord hieronder. 2. De middelingsregeling heeft een drempel van € 545. Levert pas iets op als er minimaal in 2 van de drie jaren inkomens zijn van € 25.000 of meer. Teruggave via de middelingsregeling moet wel worden aangevraagd. Dit kan tot 36 maanden nadat de definitieve aanslagen van het middelingstijdsvak zijn vastgesteld. Als TS in 2015 € 0 inkomen heeft (of neg. € 5000) en in 2016 en 2017 voldoende inkomen om voor de middelingsregeling in aanmerking te komen is de aanvraag nog mogelijk tot voorjaar 2021.
Wordt, of is reeds, de opleiding gevolgd om de kans op werk te vergroten dan kan het CWI (een deel van) de kosten vergoeden. Natuurlijk wel onder voorwaarde dat u de opleiding in samenspraak met het CWI doet/ heeft gedaan. Zie bronnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Het cwi is niet de belasting dus krijgt hij nu geld terug van de belasting ja of nee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als hij de opleiding in overleg met het CWI had gevolgd, wist hij ook wel dat een deel van de kosten vergoed zou worden.
De kosten van de opleiding voor vrachtwagenchauffeur zijn in principe aftrekbaar. U volgde immers de opleiding om uw beroepskansen te vergroten.

Als alle kosten in 2015 werden betaald is er voor 2015 geen teruggave mogelijk. U had geen inkomen en er is geen derhalve geen belasting verschuldigd.
U doet voor 2015 aangifte en u krijgt een zogenaamd negatief inkomen van € 5000. De belastingteruggave over de studiekosten is weliswaar niet voor 2015 te verzilveren, maar kan misschien wel verrekend worden met een inkomen van 2002, 2013, 2014 of een toekomstig jaar met inkomen. Ondernemers hebben met deze verliesregeling ook vaak te maken: hebben bijvoorbeeld inkomens van € 100.000 en opeens is er een jaar met negatief inkomen.

Mijn advies is om gewoon voor 2015 aangifte te doen. Als u geen of nauwelijks inkomsten in het verleden had, zal de aftrekpost naar de toekomst doorschuiven. En dat is koffiedik kijken, of u dan wel inkomen heeft en de aftrekpost alsnog kan verzekeren.
fisbel