Wat waren motieven voor het verzuilen van protestanten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.5K
Erna55
8 jaar geleden
Je kunt niet zeggen dat een geloof " verzuild" .
Nederland was verzuild.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Verzuiling
erotisi
8 jaar geleden
Het Nederlandse Réveil begon in 1826 met bijeenkomsten van geestverwanten. Het bekendst zijn de zondagavonden van Da Costa die meestal gehouden werden in Amsterdam, het Nederlandse centrum van het Réveil. Deze bijeenkomsten zijn beschreven in het boek Oudere tijdgenooten van Allard Pierson. In Nederland kreeg de internationale opwekkingsbeweging een eigen orthodox-protestantse vorm. De nadruk lag op de beleving van de eigen vroomheid, op de harmonie van dogma en gevoel. De beweging liep min of meer parallel met de Romantiek en had ook een gemeenschappelijke wortel in de afkeer van het rationalisme van de Verlichting. Later, vanaf 1845, verbreedde de beweging zich door de nadruk die kwam te liggen op maatschappelijke bewogenheid: armenzorg, strijd tegen alcoholisme, hulp aan verwaarloosde jeugd, prostituees en zwakzinnigen. Voor het maatschappelijk Réveil was Ottho Gerhard Heldring een leidende figuur.[1] Invloed[bewerken]
Het Réveil heeft invloed gehad op staatkundig terrein. Mede door het Réveil zijn aan het einde van de 19e eeuw de anti-revolutionaire en christelijk-historische partijen ontstaan. Ten slotte kreeg de christelijke zending vanuit het Réveil belangrijke impulsen. In Engeland waren William Wilberforce en Thomas Chalmers belangrijke vertegenwoordigers van deze opleving.
erotisi
8 jaar geleden
In 1848 kreeg het koninkrijk een buitengewoon moderne en liberale grondwet, als gevolg van het verlies aan zelfvertrouwen van de regering in dat jaar van Europese revoluties en de aanwezigheid van een kleine groep overtuigde en intelligente liberalen. De nieuwe regeling maakte onder andere op termijn een einde aan de nauwe betrokkenheid van de overheid bij het bestuur van de kerken. De katholieken waren de eersten die profiteerden van de nieuwe vrijheid. Zij beschikten nauwelijks over bovenlokale organisaties, omdat alle pogingen tot kerkelijke reorganisatie sinds 1795 gestrand waren op het wantrouwen tussen de verschillende Nederlandse regeringen en Rome. In 1853 stelde Rome een nieuwe bisschoppelijke hiërarchie in. De gebeurtenis leidde tot massale protesten, georganiseerd door protestantse professoren en predikanten. Hoewel dus iedereen geacht werd lid te zijn van een religieuze groepering, was de protestantse geestelijkheid er diep van overtuigd dat het het volk aan religieuze kennis ontbrak. Predikanten betwijfelden de kracht, waarachtigheid en waarde van de vroomheid van hun gemeenten. Vooral de afgescheidenen werd een gebrek aan religieuze kennis en morele vorming verweten. Gedurende de hele periode werd de noodzaak religieus onderwijs te verschaffen veel sterker gevoeld dan onder de Republiek. Verschillende organisaties voor inwendige zending werden opgezet. Het catechetisch onderwijs werd een monopolie van de predikanten. Kuypers fascinatie voor het Amerikaanse protestantisme en het ultramontaans katholicisme maakt duidelijk dat hij verknocht was aan het ideaal van een christelijke beweging die uit eigen kracht in staat zou zijn de maatschappij te vormen, zonder daarbij de formele hulp van de staat nodig te hebben. http://www.dbnl.org/tekst/rood010reli01_01/rood010reli01_01_0003.php
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi, 'Verzuiling' heeft de betekenis 'verdeling in scherp gescheiden groeperingen' en heeft weinig te maken met het Reveil. Het Reveil begon in 1815 en betrof een internationale opleving van het christelijke denken en handelen.
Zie onderstaande onvolledig wikipedia
https://www.parlement.com/id/vh8lnhrpfxub/verzuiling
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad @Erna, een geloof verzuilt niet, hooguit is er een tijdsperiode waarin Nederland sterk verzuilde. De typisch Nederlandse verzuiling bestond uit het apart bundelen van krachten, soms gebaseerd op één zinnetje verschil in de ideologie.
Heel de wereldmaatschappij bestond en bestaat uit zuilen. Veel groeperingen willen of kunnen niet met elkaar samenwerken of hebben een ideologie die met elkaar in strijd is. Er wordt dan gekozen voor een apart dagblad, een aparte Radio- of TV zender, aparte verenigingen, waardoor ook aparte netwerken ontstaan.

Antwoorden (1)

Geen andere als die van de katholieke en de socialistische zuil. Ideaal in de 19e en vroeg 20e eeuw was 'souvereiniteit in eigen kring'. Elke zuil was overtuigd van eigen gelijk en wenste haar leden te beschermen tegen invloeden van andersdenkenden. Bij protestanten en katholieken zal daarnaast hebben meegespeeld de wens om de eigen kerk in stand te houden. Zonder gelovigen geen kerk en voorkomen moest dus worden dat gelovigen voor de kerk verloren gingen door overgang naar een ander geloof of verlies van geloof.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verzuiling
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De belangrijkste politieke tak van de protestants-christelijke, de antirevolutionairen, predikte de gedachte "in ons isolement ligt onze kracht". Zowel de anti-Roomse houding bij veel protestanten, als de afkeer van de RK-kerk tegen de calvinisten maakte gezamenlijke organisaties van katholieken en protestanten ondenkbaar.
Met als resultaat verschillende zuilen voor zowel de protestants-christelijke als voor de Rooms-katholieken. De voornaamste oorzaak die leidde tot de intensivering van de verzuiling houdt verband met de groeiende tegenstelling tussen kerk en staat.
De motieven voor verzuiling waren voor de Protestants-christelijke, de Rooms-katholieken, de socialistische, de neutrale of liberale en de communisten vrijwel gelijk.Dat begon al vanaf het einde van de achttiende eeuw.
Om haar voortbestaan veilig te stellen, dat door seculariserende tendensen en antiklerikale bewegingen bedreigd werd, ontwikkelden de kerken een veelzijdige en actieve strategie, die bestond uit een perfectionering van de kerkorganisatie en uit een intensivering van de lekenbinding onder andere door het stimuleren van het verenigingsleven. Door het organiseren van deze maatschappelijke functies op grond van kerkelijke, levenslevensbeschouwelijk of ideologisch onderscheid, ontstonden eigen netwerken.
Zo hadden de protestanten, de katholieken en de socialisten eigen dagbladen, waarbij de politieke leiders als redacteur een belangrijke rol speelden. Een voorname bijkomstigheid was dat daardoor de leden van een zuil weinig in aanraking kwamen met het gedachtegoed van de andere zuilen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Parlement & Politiek - De redactie werkt onafhankelijk van politieke partijen of overheidsinstellingen.
https://www.parlement.com/id/vh8lnhrpfxub/verzuiling