hebben er tijdens de tweede wereldoorlog gemeentelijke herindelingen plaatsgevonden?

zo ja, wat was daarvan de wettelijke grondslag

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor de tweede wereldoorlog hoorde Vlieland bij Noord-Holland. De Duitsers hebben dit eiland bij Friesland ingedeeld. Na de oorlog is dat zo gebleven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wel leuk de grenscorrectie van Elten na de 2e wereld oorlog te lezen . Na de oorlog vielen de Nederlandse strijdkrachten :):) Duitsland binnen om gebiedsuitbreiding te eisen ( ja Nederland deed aan geo politiek ) het gebied is tot dacht zo 64Nederlands geweest . Er moet daarom nog steeds aan die nu Duitse inwoners AOW betaald worden .

Het beste antwoord

Ja, er hebben tijdens de tweede wereldoorlog gemeentelijke herindelingen plaatsgevonden, bijvoorbeeld in Limburg:

1940: Valkenburg-Houthem
Valkenburg-Houthem is een voormalige gemeente in de Nederlandse provincie Limburg, die op 1 oktober 1940 ontstond toen de gemeenten Valkenburg, Houthem, Oud-Valkenburg en Schin op Geul werden samengevoegd. Ook delen van Hulsberg en Berg en Terblijt kwamen bij deze fusiegemeente. Aanvankelijk was de naam Valkenburg maar op 15 juli 1941 werd ze hernoemd tot Valkenburg-Houthem.
Bij de gemeentelijke herindelingen van 1982 is Valkenburg-Houthem opgegaan in de nieuwe gemeente Valkenburg aan de Geul.

1940: Venlo
De gemeente Venlo kreeg aan het einde van de negentiende eeuw gebrek aan woonruimte en deed diverse pogingen om Blerick van de gemeente Maasbree te annexeren. Dit lukte uiteindelijk op 1 oktober 1940. Hierbij kwamen ook de dorpen Hout-Blerick en de Boekend.

1942: Haelen
Onstaan uit Buggenum, Haelen, Horn, Nunhem.
Op 1 januari 2007 is de gemeente Haelen samengevoegd met de gemeenten Heythuysen, Hunsel en Roggel en Neer tot een nieuwe gemeente. De vier gemeenten kozen Leudal als naam voor de nieuwe gemeente.

1942: Hunsel
De gemeente Hunsel is ontstaan op 1 juli 1942 uit de destijds opgeheven gemeenten Hunsel, Ittervoort en Neeritter.

1943: Gronsveld
Rijckholt was een zelfstandige gemeente, tot het 1 januari 1943 opging in de gemeente Gronsveld.
In 1982 werd Gronsveld samengevoegd werd met de gemeente Eijsden. Vanaf 1 januari 2011 is het een onderdeel van de gemeente Eijsden-Margraten.

1943: Eijsden
Na reeds in 1943 de toenmalige gemeente Mesch te hebben geannexeerd, werd Eijsden per 1982 door herindeling uitgebreid met de naburige gemeente Gronsveld. Sindsdien maakten daardoor ook de kernen Gronsveld en Rijckholt deel uit van deze gemeente.
SimonV
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. In de periode 1940-1945 was het aantal Nederlandse gemeenten stabiel. Zie de bron.

Toegevoegd na 3 minuten:
De link in mijn bron werkt niet maar is te vinden door de woorden gemeentelijke indeling 1940 in te tikken in Google
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Rijckholt was een zelfstandige gemeente, tot het 1 januari 1943 opging in de gemeente Gronsveld.
Zo zijn er veel meer voormalige gemeenten uit de tweede wereldoorlog: 1943
Mesch > Eijsden
Rijckholt > Gronsveld 1942
Broeksittard > Sittard
Buggenum > Haelen
Ittervoort > Hunsel
Neeritter > Hunsel
Nunhem > Haelen 1940
Blerick > Venlo
Houthem > Valkenburg-Houthem
Oud-Valkenburg > Valkenburg-Houthem
Schin op Geul > Valkenburg-Houthem
Valkenburg > Valkenburg-Houthem https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_voormalige_gemeenten_in_Limburg_(Nederland)#1940
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oeps. Het waren er blijkbaar te weinig om zichtbaar te worden in de grafiek. Punt voor Simon en excuus aan tilborghs