Aan wie verkoopt Islamitische staat (IS) olie om hun strijd te financieren?

Ik hoorde vanmorgen op het journaal dat IS olie verkoopt om wapens enzo te kopen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De terreurgroep verdient haar geld aan de bron; bij de velden staan lokale Syriërs en Irakezen in lange rijen te wachten om de ruwe olie naar de volgende schakel in de keten van IS tot consument brengen. Wanneer de tankwagens eenmaal vertrokken zijn, heeft IS er weinig meer mee van doen.

De vervoerders werken vaak voor lokale raffinaderijen, die de olie verwerken tot een provisorische brandstof. Die gaat naar markten in Mosul, Raqqa, of andere plaatsen onder IS-gezag.
Verschillende velden leveren verschillende soorten kwaliteit. De betere olie wordt opgepikt door professionele smokkelaars, die het over de grens van IS-gebied proberen te krijgen, vaak naar Turkije of via de Koerdische regio in Irak. Lokale maffiosi maken daarmee forse winsten; een vat illegale IS-olie heb je voor 20 tot 30 dollar, terwijl de officiële olieprijs schommelt rond 40 dollar per vat.

‘De meeste olie blijft in IS-gebied, maar zo’n 40 procent vindt haar weg naar buiten’, zegt Brisard. ‘De tankwagens gaan voornamelijk via Koerdisch Irak, een deel eindigt in Turkije.’ En met dank aan corrupte ambtenaren vindt het spul vanuit Turkije mogelijk een weg naar de wereldmarkt.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bedankt!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
lijkt me een heel duidelijk verhaal
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bedankt!!

Andere antwoorden (1)

Prima weergave voorgaand antwoord. Per saldo is Turkije de grootste boosdoener. Niet voor niets meldde Poetin dit. Erdogan staat ook op betere voet met IS dan met de Koerden. Die lijn wordt nu afgesloten door et offensief van Rusland en Iran.