Zou er een technisch probleem ontstaan als men de alcoholleeftijd wil verhogen naar 21, aangezien men volwassen is met 18?

Of kan men ongeacht de volwassenleeftijd toch wetgeving aannemen die een hogere leeftijd om iets te verbieden (zoals het drinken van alcohol).

Toegevoegd na 1 uur:
In Nederland.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
In de VS is dit een feit. Alcohol vanaf 21 en een wapen mogen kopen op je 18e.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook in Nederland is het al zo dat bijvoorbeeld de minimumleeftijd voor het besturen van het zwaarste type motorvoertuig (volgens mij) 24 jaar is.

Het beste antwoord

Nee. Wel praktische problemen: bezwaren van horecaexploitanten en hun gasten onder 21.

Neem als voorbeeld touringcarchauffeurs. Als je een touringcar wil besturen die niet volgens een vast rooster rijdt, moet je minstens 20 jaar zijn.
Zo mogen ook motorrijders van 18 het zwaarste type motor berijden, ook al hebben ze hun motorrijbewijs.

Je zou ook de leeftijd kunnen verhogen waarop je tabaksartikelen kunt kopen. Als het parlement ermee akkoord gaat, kan het allemaal.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij het voorbeeld van de motorrijders is het woord 'niet' weggevallen.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ "Zo mogen ook motorrijders van 18 **** het zwaarste type motor berijden, ook al hebben ze hun motorrijbewijs." Daar mist een "niet" neem ik aan.

Andere antwoorden (1)

Er zijn meerdere wetten en regelingen die zich onttrekken aan de formele leeftijd waarop men volwassen wordt, zoals die van het minimumloon dat doorloopt tot en met 22 jaar. Het staat de wetgever dus vrij om van de formele volwassenheidsleeftijd af te wijken. Zo mag een vrouw van 16 al trouwen. Zij krijgt daarbij de volwassenheid al op 16-Jarige leeftijd volgens de wet. In die zin zijn er nog meer afwijkingen door minderjarige huwelijken gesloten onder buitenlands recht. Zie verder de toegevoegde bronnen,