Ik denk dat dit Jordanië wel is. Het land is een parlementaire monarchie en het onderhoudt houdt onder andere vriendschappelijke banden met het westen en met Israël (bron 1).
Koningin Rania (bron 1) is zeer betrokken bij hulporganisaties en, hoewel praktiserend moslima, verschijnt internationaal ook zonder hoofddoek en gehuld in 'westerse' kledij.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uiteraard is de 'tweede bron 1' een tikfoutje...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
klaariskees
8 jaar geleden
Dank u wel. Ik twijfelde tussen Jordanie en Oman, maar ik denk nu ook dat Jordanie het meest liberale land in het M.O. is.

Andere antwoorden (1)

Ik zou zeggen Libanon,
de president is een Maronitisch christen.
de premier is een soennitische moslim
de parlementsvoorzitter is een sjiitische moslim
de opperbevelhebber van het leger is een Maronitisch christen

In Libanon worden zeventien verschillende geloofsgemeenschappen officieel erkend.

Libanon maakt deel uit van de Arabische wereld. Het land heeft altijd opengestaan voor modernisering onder Europese en vooral Franse invloed.

De officiële taal is Arabisch. Daarnaast wordt ook Frans en Engels gesproken. Libanese Armeniërs hebben Armeens als hun moedertaal. Libanese Koerden hebben Koerdisch als hun moedertaal.

Ondanks het land ook veel problemen heeft gehad in het verleden, denk ik dat het erkennen van alle verschillende geloofsgemeenschappen en het openstaan voor de modernisering wel staat voor een land in het midden oosten wat als Liberaal genoemd kan worden.