Waarom geeft nederland zo weinig geld uit aan defensie?

Waarom geeft nederland zo weinig geld uit aan defensie? Terwijl dit eigenlijk toch wel een belangrijk ding is denk ik zelf.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
ronron1212
7 jaar geleden
Om geld uit te geven moet er belasting worden geheven. Om dus meer geld op defensie uit te geven moet je dus of besparen op andere kosten of de belasting omhoog doen.
Erna55
7 jaar geleden
Er is een bepaalde hoeveelheid geld dat verdeeld moet worden.
Dat zijn politieke keuzes.
Wanneer er verkiezingen zijn dan zie je in partijprogramma's welke onderwerpen een partij belangrijk vindt.
Volksgezondheid, onderwijs, huisvesting, defensie etc.

Het beste antwoord

Weinig is relatief.

Maar inderdaad: er gaat nu minder naar toe dan een aantal jaren geleden. Defensie moet betaald worden uit de belastingpot en de bevolking stelt verhoging van de belastingen niet op prijs.

Daarnaast zijn er zeer veel andere zaken waaraan de overheid geld wil besteden. Als je minder geld kunt uitgeven dan je zou willen, ga je keuzes maken en bezuinigen.
Wegenaanleg kost ook geld, de politie wil meer verdienen, de vluchtelingen vragen om aandacht, de mensen in de bijstand kosten geld, enz.

Toegevoegd na 5 minuten:
NB: in 2015 was het defensiebudget 7,3 miljard euro.
Computoon
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Defensie betekent verdedigen.
Omdat we in Europa geen vijanden meer hebben valt er weinig meer te verdedigen.
We zijn een verenigd Europa.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daar denkt Vlad Putain toch echt anders over...!