USA: wat is reden dat zoveel democraten hun zetel verloren toen het ging om de nieuwe ziektekostenverzekering?

Het was bedoeld om onverzekerden ook betaalde ziekenkostenzorg te geven. dat de kiezers van de republikeinen daar tegen waren is begrijpelijk: zij wensen geen overheidsbemoeienis. voor de Democraten ligt dat toch anders. Waarom verloren dan toch zoveel Democratische volksvertegenwoordigers hun zetel en werden hun kandidaten door hun achterban uitgejouwd?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2001171-democraten-verliezen-geloof-in-obama.html
SimonV
7 jaar geleden
Omdat deze democraten tegen Obamacare waren.
Slechts één van de 34 democraten die tegen stemden zit nog in het Congres. http://www.slate.com/blogs/the_slatest/2014/08/22/house_democrats_obamacare_only_4_of_34_who_voted_against_it_remain.html

Het beste antwoord

Halverwege de ambtstermijn van de president, zijn er verkiezingen voor de senaat en het Huis van afgevaardigden. Vooral deze laatste is een goede graadmeter in hoeverre de kiezers tevreden zijn met het gevoerde beleid, omdat alle zetels elke twee jaar verkiesbaar zijn.
Na de laatste verkiezing bleken veel staten, die in democratische handen waren, hun zetel te hebben verloren aan de republikeinen.
Een teken dat veel democratische kiezers dus het beleid afkeurden dat Obama voerde.
Niet alleen in democratische bastions werden zetels overgenomen door republikeinen maar zelfs bij de gouverneursverkiezingen werd dit zichtbaar...in 4 staten werden democratische gouverneurs vervangen door republikeinen.

De oorzaak hiervan is te wijten aan de lage opkomst van democratische kiezers. De meeste van hen zijn jonge, zwarte, Spaanstalige en vrouwelijke kiezers, terwijl de republikeinen profiteren van oudere, blanke en gelovige-vooral conservatieve- kiezers die trouw komen stemmen. De kiezers die dus wel stemden, waren overwegend blank, (hoger)opgeleid rijk en vooral ouder. Slecht 13% van de kiezers was jonger dan 30.

De republikeinen staan bekend als ' the party of no' en het sentiment onder de kiezers is over het algemeen negatief en met name over de partijleiding. Men is de 'gridlock' en de 'shutdown' nog niet vergeten. Bij de 'shutdown' ging de overheid als het ware 'op slot' en dit had tot gevolg dat er 800.000 ambtenaren gedwongen op onbetaald verlof moesten, nationale parken incl. het vrijheidsbeeld, Alcatraz enz. onmiddellijk dicht gingen en ook 'the National Zoo' incl webcam ging dicht. Bij ministeries gingen 8 v.d. 10 mensen naar huis, studentenleningen/beurzen werden niet meer betaald enz.enz.
Dit gebeurde omdat de republikeinen dwars lagen en de begroting een enorme schuldenlast liet zien. Daarbij kostte Obamacare ook nog eens miljarden.

De kiezers en vooral de minder gefortuneerden ( meestal democraten) hadden het idee dat de overheid maar wat deed en ze hadden geen vertrouwen meer in de economie en de toekomst. Zij bleven massaal weg en daarvan profiteerden de repubikeinen.
amc