Wat is de relatie tussen regering, kabinet, parlement, kamer, partij, fractie enzovoort?

Ik zoek een beschrijving van de opbouw van ons staatssysteem. De beschrijving zou voor iedereen te volgen moeten zijn. De relaties tussen regering, kabinet, parlement, kamer, partij, fractie en dergelijke moeten helder worden uitgelegd.

Kan iemand zo'n uitleg geven, of mij verwijzen naar zo'n uitleg?

Antwoorden (2)

Lees de pagina achter de link; Daar staat oa het volgende

De regering in Nederland is belast met het bestuur ofwel de uitvoerende macht. De regering wordt gevormd door de Koning en de ministers, zo bepaalt art. 42 lid 1 Grondwet.

De ministers vormen tezamen de ministerraad (regering zonder de Koning), voorgezeten door een bij Koninklijk Besluit (Elk besluit van de regering heet Koninklijk Besluit) benoemde minister-president.

De regering heeft ook wetgevende bevoegdheid, zo vormt de regering en de Staten-Generaal tezamen de wetgevende macht. Daarnaast is in tal van wetten aan de regering en aan ministers afzonderlijk een zelfstandige bevoegdheid verleend om nadere regels te stellen; er wordt dan gesproken van een algemene maatregel van bestuur of AMvB. Uit de term algemene maatregel van bestuur blijkt dat het om een algemeen verbindend voorschrift gaat en dus een wet afkomstig van de regering. Dit is duidelijk in strijd met de Trias Politica:

* wetgevende macht: parlement (de Eerste en Tweede Kamer)
* uitvoerende macht: regering (Koning(in) + ministers)
* rechterlijke macht: onafhankelijke rechters (Hoge Raad)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oef, waar ben je precies naar opzoek, een les staatsinrichting?

Ik heb een paar sites gevonden waar het redelijk tot goed staat uitgelegd.

http://www.digischool.nl/gs/community/histoforum/schema/schema1.htm

http://www.08609.06ds.thinkquest.nl/

http://www.staatsinrichting.nl/

Kijk zelf ook nog even verder op google en zoek dan naar staatsinrichting Nederland