Hoe kan het dat hier akkers vol hennep staan?

Fietsend door het noorden des lands zie ik akkers vol staan met hennep. Nagevraagd bleek dat te zijn voor de vezelindustrie. Maar hoe kan het dan dat je voor een paar planten al strafbaar bent?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Ja zeker vreemd maar er zijn diverse soorten en vrouwelijke en mannelijke planten. De vrouwelijke planten krijgen de belangrijke pluimen voor de wied. Diverse soorten zijn gekweekt voor een steeds beter oogst van die pluimen. Daarom zijn ze allemaal verboden. Nu worden ze weer gekweekt want kort na het verbod op het kweken van hennep, en het in bezit hebben van hennep. Dit was een probleem voor de loodgieters want zij gebruiken hennepvezel voor de afdichting van waterleidingen. Een plukje hennepvezel werd tussen de koppeling gedaan en dan goed aangedraaid en als de koppeling niet goed sloot nam de hennepvezel het water op en zette uit en dichte alsnog goed af. Een goed natuurproduct voor goed gebruik. Ook in de houten scheepsbouw wordt hennep gebruikt om in de naden te stoppen die tussen twee houten planken zit om deze te dichten dat deden ze al in de middeleeuwen. Nu worden we steeds meer gewezen op milieu vriendelijke stoffen en hennep is bijzonder geschikt om kleding en touw te maken en kan op vriendelijke wijze gekweekt worden. Dus moeten we weer aan de slag om deze grondstof weer te gaan verbouwen maar door de hennep gebruikers met andere doelen is dat een probleem geworden en daarom komen velden met hennep erg vreemd over. Dus er zijn velden die nu onder toezicht van overheid gebruikt mogen worden voor het goede doel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het zou een proefveld van TNO kunnen zijn het zou een productieveld voor Medi-wiet kunnen zijn. Het zou ook hennep voor de kledingindustrie kunnen zijn. Dat zijn een paar voorbeelden..... En hoe het kan... Tjsa gewoon zaaien en dan groot laten groeien dat doen alle plantjes en dus ook hennep

Toegevoegd na 1 minuut:
ah niet goed gelezen... Hennep voor de kleding industrie is een andere ondersoort dan degene waar je wiet van maakt. Aldus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zal te maken hebben met het feit dat de boeren het bedrijfsmatig doen en een vergunning hebben en dat je als particulier gewoon zoveel planten hobbymatig voor eigen gebruik mag hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hennep voor de vezelindustrie is een totaal andere kwaliteit als hennep voor consumptie. Je hebt er dus niks aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze is misschien wel voor touwen of zeilen of tassen of papier, oliën, levensmiddelen, medicijnen.
Of voor kleding:

Wat is er zo bijzonder aan hennep?
De kleding die van hennepvezels wordt gemaakt, heeft een aantal bijzondere eigenschappen. Op de eerste plaats heeft hennep een groot draagcomfort, het voelt prettig aan terwijl het tegelijkertijd oersterk is.
Kleren die zijn gemaakt van hennep zijn nagenoeg onverslijtbaar, ze gaan ongeveer vijf keer langer mee dan bijvoorbeeld katoenen kleding. Daarnaast is de stof van nature antibacterieel en heeft ze een hoog vochtopnamevermogen. Dat maakt hennepkleding ook voor mensen met een gevoelige huid prettig draagbaar.

De verbouw van “vezelhennep” wordt niet meer ontmoedigd, maar kan juist rekenen op subsidies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk dat dat de mannelijke planten waren, waar vrijwel geen THC op zit, wat de werkzame stof van marihuana is. Die planten worden gebruikt voor de sterke vezels, waar ze vroeger vooral touw van maakten en inmiddels ook kleren en dergelijke.
Dat is trouwens niet altijd bekend bij de politie, die niet lang geleden zo'n veld compleet met de grond gelijk maakten, omdat ze dachten dat het de vrouwelijke drugs-plant was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hennep is een fantastisch gewas dat voor heel veel dingen bruikbaar is. Ja, ook om er wiet van te maken. Onder bepaalde omstandigheden mag het geteeld worden voor al die andere prachtige toepassingen. De Vlamingen hebben daar mooie regelgeving voor, zoiets bestaat in NL vast ook.
Hieronder informatie over de toepassingen van hennep en de meldingsplicht in Belgie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe dat kan? Ik neem aan dat die akker in het voorjaar is ingezaaid.

De velden die je ziet is vezelhennep. Een oersterke plant, maar wie de toppen ervan zou roken voelt niks (je krijgt er hooguit koppijn van)
Krachtens artikel 12 van het Opiumwetbesluit mag vezelhennep in de open lucht verbouwd worden, maar je hebt er wel een vergunning voor nodig, en met een beetje pech komt alsnog oom agent langs met een bosmaaier - zie http://www.nu.nl/algemeen/2074272/wietplantage-blijkt-proefveld-universiteit.html - of worden planten ongevraagd gerooid door grappenmakers die het niks uitmaakt dat er in de bloemtoppen van vezelhennep niks zit waar je blij van wordt als je 't oprookt.