Luitenant-kolonel Stanislav Yevgrafovich Petrov is wellicht één van de belangrijkste mensen op deze planeet. Maar velen hebben nog nooit van hem gehoord. En dat is ook niet vreemd, want hij leefde in het USSR van de Koude Oorlog en deed iets wat hij volgens het toenmalig regime niet had moeten doen. Hij redde door zijn eigen gezond oordeel de wereld van een nucleaire catastrofe en werd bedankt met een maandelijks pensioentje van niets. Maar dankzij de Russische journaliste Anastasiya Lebedev kwam daar verandering in. Het verhaal van Stanislav Petrov raakte in 2004 bekend en de man ontving een hoop lauweren en geldelijke steun van Westerse organisaties.
Op 26 september 1983 wist hij een mogelijke kernoorlog te voorkomen. Zijn automatisch waarschuwingssysteem gaf aan dat de Verenigde Staten vijf raketten op de Sovjet-Unie hadden afgevuurd. Petrov was op dat moment wachtcommandant in de Serpukhov-15 bunker in de buurt van Moskou. Als hij zijn superieuren een Amerikaanse aanval had gemeld, had de USSR waarschijnlijk een volledige nucleaire tegenaanval bevolen.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ging hier om een , wat later bleek , vals alarm