traditie gebonden denk ik.
We leven nog steeds in een constitutionele democratische monarchie.
Hoewel ze niet echt meer wat te zeggen heeft (in de directe zin dan) is en blijft het een land met een koningshuis, er zit er maar 1 op de troon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De koningin staat aan het hoofd van de Nederlandse politiek.
Dit is jaren geleden zo opgesteld.
De minister-president schrijft de troonrede en de koningin leest het voor op prinsjesdag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit staat in de Grondwet: Volgens de grondwet van Nederland moet er één keer per jaar een Troonrede worden voorgelezen. 'Jaarlijks op de derde dinsdag van september of een bij de wet te bepalen eerder tijdstip wordt door of namens de Koning in een verenigde vergadering van de Staten-Generaal een uiteenzetting van het door de regering te voeren beleid gegeven.' (Art. 65) Bron: www.schooltv.nl/vroegerenzo/pagina.jsp?nr=vz_werkstuk&wsnr=130351 In een aantal jaren is het voorgekomen dat niet de Koning(in), maar een minister (meestal de minister-president) de troonrede voorlas. Dat kon te maken hebben met de gezondheid van de vorst(in), zoals in 1889 en 1890 toen koning Willem III ziek was en in 1908 toen koningin Wilhelmina in verwachting was. In 1911 waren er politieke redenen voor de minister-president om zelf de troonrede voor te lezen. De Koningin bleef weg uit onvrede over de herbenoeming van de (zwakke) Tweede-Kamervoorzitter Van Bylandt. Vanaf 1923 is de troonrede op Prinsjesdag steeds door de koningin voorgelezen, met uitzondering van 1947. In dat jaar was koningin Wilhelmina afwezig vanwege ziekte en las minister-president Beel de troonrede voor. Bron: www.parlement.com/9291000/modules/g93fedww Meer informatie over de troonrede: nl.wikipedia.org/wiki/Troonrede

Toegevoegd na 24 seconden:
Bron: http://www.schooltv.nl/vroegerenzo/pagina.jsp?nr=vz_werkstuk&wsnr=130351

Toegevoegd na 44 seconden:
Bron: http://www.parlement.com/9291000/modules/g93fedww
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nikkimoesker
een jaar geleden
dankjewel voor de uitleg je helpt me er goed mee en je geeft goeie informatie
de koningin leest het wel voor maar voor de rest doet ze helemaal niks maar dat komt omdat dat al best lang is en de troon is maar voor 1 iemand ook al doet ze helemaal niks en kan ze van alles eten en doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
want het is de rechte van koningin