Waarom geloven mensen?

Waarom geloven mensen in dingen als god of reïncarnatie?
Wat is het nut? Er zijn mensen die hun hele leven al bidden voor het eten en zondag naar de kerk gaan, maar hebben die er ooit wat voor terug gekregen? Hoe kijken gelovigen tegen atheïsten en humanisten aan? Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken en zou ook graag iets van een gelovige/religieuze persoon horen.
(Met alle respect voor gelovigen trouwens :) Ik ben zelf niet religieus, maar wel heel erg geïnteresseerd in hoe andere mensen denken. Nogmaals, ik heb alle respect vvoor gelovigen ;) (alhoewel ik soms mijn twijfels heb over de paus)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.8K

Antwoorden (15)

Omdat ze anders geen houvast (genoeg) in 't leven zouden hebben.

Toegevoegd op 25-05-2009 16:38:02
Ik 'geloof' vooral in: elkaar respecteren en goed behandelen. Als je denkt dat je God dat niet vind, dan deugt je God niet of je begrijpt 'm niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben wel religieus, maar geen groot kerkganger.

Geloof biedt me steun op momenten dat ik het even niet zie zitten, maar helpt me ook bij zaken in het dagelijks leven. Dus ik krijg er zeker iets voor terug.

De Bijbel volg ik niet letterlijk; ik bid niet elke dag.

Atheïsten mogen van mij vinden wat ze willen, want ieders opvatting is hetzelfde. Ik kan er alleen slecht tegen als atheïsten hun best doen hun godsvisie zo lasterend mogelijk te zeggen. Een beetje respect voor elkaar misstaat niemand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen er kracht uithalen, het helpt verdriet te verwerken, altijd een luisternd oor bied maar bovenal vastigheid. Wij mensen hebben eenmaal een aantal fundamenten in ons leven nodig om van daar uit het leven op te bouwen. Ik denk dat daarom ook veel gelovigen zo fanatiek hun geloof verdedigen. Ze hebben jarenlang sterk in hun religie geloofd en als dat weg valt is dat eigenlijk het verwijderen van een fundament in het bestaan. Hetzelfde geldt als een belangrijk persoon in je leven weg valt of je baan waar je erg veel voldoening uit haalde. Valt zoiets weg, dan moet je dat opvangen met andere fundamenten. Maar als je religie zo belangrijk is in je leven dat het misschien je enige fundament is, dan valt te begrijpen waarom je dat je religie ferm verdedigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen geloven om de verandwoordelijkheid van hun daden op een ander af te kunnen schuiven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft ook te maken met een kabbelend voortbestaan wat veel mensen prettig vinden. Er zit een bepaalde regelmaat in de rituelen die om het geloof bestaan. Dagelijks met je knieen in gebroken glas schijnt zeer zalvend te werken. Dus ondanks alle goddelijke onhebbelijkheden van een religie zijn er zeer praktische kanten aan een geloof die mensen als prettig ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze niet weten, dan moeten ze wel geloven...
En iedereen die gelooft, die laat zien dat hij niet weet...

voorbeeld: Geloof je dat ze zon opkomt of weet je dat?
Wat geldt voor de zon, dat geld ook voor al die andere dingen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geloof.. dat deze vraag al vaker gesteld is hier op GV. Waarom ik dat geloof? Omdat je via de zoekfunctie allerlei hits krijgt als je zoekt naar "geloof mensen"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmm, ik weet niet of dit helemaal een antwoord is op mijn vraag... maar toch bedankt
voor ieder is verschillend waarom men gelooft.
mijns inzien is het een houvast voor mensen of deel van een groter geheel zijn ,het gevoel dat je niet alleen staat.

ik persoonlijk geloof alleen in mij zelf want als ik niet werk kan ik mijn huur niet betalen en heb ik geen brood op de plank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je in god gelooft, dan denk je dat hij je steun bied wanneer je in de shit zit, zelf ben ik niet gelovig, maar ik kan me voorstellen dat mensen er wel in geloven.
Misschien kun je op zijn minst een BEETJE RESPECT tonen, voor de gene die er wel in geloven, want het is hun eigen keus, en hun eigen mening, ze doen jou toch niets aan!
sorry voor als je dit gemeen vind, maar dat is mijn mening.

Toegevoegd op 25-05-2009 17:58:56
oh, sorry, ik lees net in je stukje, MET ALLE RESPECT, dat zag ik hiervoor nog niet...
I"M so sorry
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vroeger zat de wereld werkelijk vol met "ongelofelijke" dingen en die had je maar te accepteren. Of je wilde of niet, er was geen verklaring voor veel dingen.

Wetenschap en verlichting hebben ons een hele reeks aan verklaringen voor zoveel dingen gegeven.... waanzinnig interessant! en goed om te weten!

Zo zijn er nu mensen die 'nog steeds' geloven, je kunt niet alles verklaren dus MOET er wel een 'grote oorzaak' zijn... zo 'voelen' zij....

en er zijn ook ook mensen die uitsluitend met 'weten' kunnen omgaan, die ALLES verklaard willen zien. Wat niet verklaard kan worden bestaat niet. zo 'weten' zij.

Dat laatste is redelijk arrogant om te denken. Waarom zouden we als mensheid op DIT moment in de tijd alles weten? terwijl we vroeger minder wisten.

Ik vermoed dus dat er nog ontzettend veel te weten valt, en niet al die zaken zullen we ooit achter komen. Er blijven dus, in onze ervaringen 'wonderen' te over. Gelukkig:):)

Want: (oude joodse zegswijze) Wie niet in wonderen gelooft is geen realist:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de meeste mensen geloven, omdat ze een bron van kracht nodig hebben, een bron van zekerheid.
Ze kunnen gaan denken: Als ik tot God bid, geeft mij dat kracht en heb ik meer vertrouwen in dingen.
Ze kunnen hier moeilijk van afkomen, omdat ze bang zijn dat als ze God niet meer dienen, hoewel ze twijfelen over zijn bestaan, dat het dan slechter met ze gaat en dat risico durven ze niet te nemen. Met deze mensen bedoel ik mensen/kinderen die zijn opgevoed met het geloof (ontstaan vanuit de strenge religies van vroeger) en in de pubertijd zich gaan verzetten, omdat ze worden beinvloed door de media en door school (vooral in deze eeuw) en enorm gaan twijfelen over het bestaan.
Maar naar mijn mening: God is iets van binnen, een zekerheid in deze onzekere wereld van rijk en populair willen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor sturing en houvast... (dit heeft ieder mens nodig anders dobber je maar wat rond in het leven) Ja, ik heb er heel erg veel voor terug gekregen. Wonderen ten over. Plotselinge genezingen na gebed. En ga zo maar door. Ik heb het al eens eerder gezegd op GV: "Ik was net zo religieus als vele op deze site: Helemaal niet." Als er in de bijbel dingen staan die geen werkelijkheid zouden kunnen worden zou het voor mij net zo grote onzin zijn zoals vele van jullie er nu over denken. Maar is het niet met alles zo.... je weet pas als het goed is wanneer iemand het of iets geprobeerd heeft. Als je wil weten of je zuurkool 'lekker' of 'smerig' vindt moet je het eerst geproefd hebben. Zo ook met het Christelijk geloof. Maar met het Christelijk geloof is het zo dat men het gaat berationaliseren.... en ja, dan snap ik ook wel dat het mensen onzin vinden.

fijne dag verder....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indoctrinatie, dwang of er gewoon ingelult op een zwak moment (tijdens verslavingen bijvoorbeeld).
Als je logisch nadenkt dan bestaat god iig niet zoals ie in welke bijbel dan ook wordt neergezet.
reïncarnatie is logischer (het doorgeven van intelligente energie als eenheid), maar ook daar ga ik niet mijn hele leven mee bezig zijn.

Bidden voor het eten is ook schandalig.
"O dank u voor ons overschot aan eten terwijl u de, ook zo hard gelovige (want daar hebben wij ze toe gedwongen) negertjes in afrika allemaal laat kreperen van honger dorst en aids. Amen."
Toffe peer hè, die god?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je perse altijd iets doen of denken om er iets voor terug te krijgen.
Waarom praat je met je vrienden? Toch ook gewoon omdat je dat leuk of fijn vind. Het gaat er niet om wat je terug krijgt. Het gaat erom wat je denkt dat waar is en hoe je denkt dat je bedoeld bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er twee redenen voor zijn:[1] mensen geloven omdat ze er behoefte aan hebben verklaringen te geven voor zaken die ze niet (of vroeger niet) begrijpen (begrepen). [2] er is bovendien een neurowetenschappelijke verklaring.