Ik geloof in God en jezus. Ik ben alleen niet zo opgevoed. Ik leer nu uit de bijbel, maar mis nog een richting. Welke stroming zou voor mij passen?

Ik vindt het fijn ergens bij te kunnen horen. Alleen is het verschil tussen katholiek en protestant heel groot. Ik houdt van de beelden, maar ben ook een heel objectief persoon die graag reden ergens achter weet. Kan iemand mij helpen, niet voor mij te kiezen, maar ik heb advies nodig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.2K

Antwoorden (21)

Kijk eens op internet naar sites van kerken. Het geeft je een idee van wat ze geloven en hoe de gemeente is ingericht en wat voor activiteiten er zijn.
Op de site is een kerkzoeker, rechts onderin. Daar kun je je woonplaats opzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je graag ergens bij wilt horen, raad ik je de baptistenkerk aan.
Dit zijn vriendelijke mensen, organiseren veel, en hun leer is eenvoudig en duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb een tijd gesproken met een jonge jongen die erg gelovig was. Hij was aangesloten bij de C3 Church.

Hier een kleine omschrijving:
C3 Church (formerly Christian City Church) in Amsterdam is een kerk die mensen wil helpen bij de uitdaging om met geloof te leven in de eenentwintigste eeuw. Modern qua uitstraling, maar vasthoudend aan de oorspronkelijke boodschap van de bijbel, ontwikkelt C3 Church een omgeving waarin mensen vrij zijn om te groeien in hun relatie met God, in een zorgzame omgeving.

We hebben tweetalige diensten, met zowel Engelse als Nederlandse vertaling. We zijn multicultureel en daar zijn we trots op.

C3 Church Amsterdam is deel van de wereldwijde beweging van kerken, C3 Church Global (formerly Christian City Church International). Toegewijd aan het stichten van kerken en om onze steden veranderd te zien worden.

Ik weet niet of je het aanspreekt, maar lees het eens op je gemak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem eens even een kijkje op internet zou ik zeggen. Als je daarna nog niet weet wat het beste bij je past kun je ook kerken van verschillende stromingen bezoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste diensten van de christelijke stromingen zijn vrij toegankelijk. Bezoek er een aantal. Voor en na de dienst kan je ook nog eens van gedachten wisselen met medebezoekers. Zo kom je er wellicht achter wat het beste bij je past.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn advies: zoek gewoon de dichtstbijzijnde kerk. De verschillen tussen de gewone alledaagse beleving van het geloof zijn tussen rooms katholiek en protestant niet meer zo groot. Groeit best wel een beetje naar elkaar toe.

De dichtstbijzijnde kerk, hier gaan de meeste mensen uit jouw omgeving ook naar toe. Gewoon een PKN kerk (Protestante Kerk Nederland) of een RK kerk.
Dan ga je deelnemen aan het jongerenwerk en/of bij de PKN kerk naar catechisatie.

Iedere zondag de dienst bijwonen, na afloop is er vaak koffiedrinken. Kijk of je wat voor mensen kunt doen.
Maak kennis met mensen.
Er zijn gespreksgroepen.

PKN en de RK kerk zijn de hoofdstromingen in Nederland.

Toegevoegd na 1 minuut:
Welkom in de kring van de Christenen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.rejoicenow.nl/page/rooms-katholieke-kerk-dwaalleer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar moet je doorheen kijken. De woorden van Jezus zijn toch maar door dit gebrekkige vehicle tot de 21e eeuw gekomen.
Lees zelf in je Bijbel en sta met beide benen op de grond.
Verlies geen energie aan welles nietes spelletjes over details. Zonde van de energie.
Leef toch gewoon
Heb je naaste lief als jezelf en God bovenal is het eerste en grootste gebod. Zelf heb ik het ook niet op hierarchie en celibaat en consecratie. Ik denk altijd maar: laat ze maar.
Als mensen het prettig vinden om zo te denken, dan zal dat voor hun het beste zijn. Kennelijk voor jou niet.
Waarom ga je niet gewoon naar je plaatselijke kerk en ontmoet je de mensen die je in de supermarkt ook ziet. Geloven en kerk zijn is niet meer dan leven, in de wetenschap dat jouw leven zin heeft en er toe doet. En dat beleef je dan samen met anderen. Het is geen wetenschap. Het beste hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de tweede keer dat ik ""wetenschap"" zei, bedoelde ik universiteitenwetenschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie tip. Gewoon, dicht bij huis, een gemeenschap zoeken waar je je thuis kunt voelen en niet te moeilijk doen. Het zijn de leden die de kerk maken, niet de leiders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat niet om de mensen maar om God. Vraag Hem en Hij zal je leiden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rietje, hangt ervan af waar je in gelooft hè? Is God er voor de mensen of zijn de mensen er voor God? Komt het geloof van boven of komt het van beneden? In mijn visie is het wat je zelf het fijnst vindt om te geloven.
Geloof als middel tot geluk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In God geloven is voor mij je bekeren tot Hem, voor mij is dat meer een omkeren geweest je op Hem richten beseffen wat Hij voor ons heeft gedaan. Hij komt alle eer toe en we zijn door Hem geschapen om Hem te dienen. Dus als ik dat dan goed begrijp, draait het niet om mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tis natuurlijk geen gezellig thee kransje om het zo even te zeggen maar zo zie ik dat
Wat belangrijk is dat je de bijbel onderzoekt. Vergelijk wat religie's leren met de bijbel klopt het wat ze zeggen, staat dat ook in de bijbel. Om een voorbeeld te geven. Wat zegt de bijbel over een drie eenheid. Bestaat deze. Wat leert de religie bestaat deze? Vraag God om hulp. Hij kan je bij dit probleem helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek een stroming waarbij je mag geloven (en niet moet), zou vervelend zijn dat je nu iets gevonden hebt waar je in gelooft dat wordt afgebroken door het niet mogen geloven in jou beeld van god maar alleen in dat van hun!

Ga daarom rustig om je heen kijken en ga gesprekken aan met andere zodat je de gemeenschap kiest die bij je past!

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi gezegd!
'waar je mag geloven, en niet moet'
Weet dat elke richting dezelfde doel heeft : nader tot god komen

Als je echt kritisch bent en objectief en zelf de reden wil weten zou ik je aanraden om naar evangelische kringen te gaan waar ze letterlijk de bijbel samen lezen en er over discussiëren wat bedoelt de heer hier mee...
Ik weet niet waar je woont maar je hebt zowiezo in grote steden bijeenkomsten, kerken die dit doen.. Wie zoekt wie vind.
IK vind het voordeel aan deze methode dat je ook een soort van vrienden groep ontwikkeld omdat je samen elke week de bijbel met elkaar leest ...

Ik heb het hier wel over specifieke groepen die de bijbel bestuderen en er samen over nadenken... Ik zelf zit in een groep ichtus:
http://ichtus.be/about/visie-en-doelen/
om een voorbeeld te geven

Het feit dat je zegt je bent alleen is zeker niet waar je moet gewoon goed zoeken omdat de maatschappij er niet voor open staat maar er zijn genoeg groepen of kerken waar je terecht kan.
Zoek evangelistisch en welke regio ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sta eens stil bij de gebruiken en leringen van de christenen in de eerste eeuw:
▪ Ze vertrouwden op Gods Woord voor leiding. — 2 Timotheüs 3:16; 2 Petrus 1:21.
▪ Ze leerden dat Jezus de Zoon van God is. Hij is niet gelijk aan God, maar aan Hem onderworpen. — 1 Korinthiërs 11:3; 1 Petrus 1:3.
▪ Ze leerden dat de doden weer tot leven zullen worden gebracht door een toekomstige opstanding. — Handelingen 24:15.
▪ Ze stonden overal bekend om hun onderlinge liefde. — Johannes 13:34, 35.
▪ Ze verrichtten hun aanbidding niet alleen als individu maar waren ook georganiseerd in gemeenten. Ze waren verenigd onder opzieners en een centraal lichaam van ouderlingen die naar Jezus opzagen als Hoofd. — Handelingen 14:21-23; 15:1-31; Efeziërs 1:22; 1 Timotheüs 3:1-13.
▪ Ze predikten ijverig Gods koninkrijk als de enige hoop voor de mensheid. — Mattheüs 24:14; 28:19, 20; Handelingen 1:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga zelf(gedwongen door mijn ouders) naar de kerk. ik zeg niet dat ik het erg vind maar ik ben zelf (nog) niet overtuigd...

Ik heb respect voor alle geloven. maar ik denk niet dat Katholiek de bijbel naleeft. als "beginnende" gelovige raad ik je aan een wat lossere kerk op te zoeken zoals vrijgemaakt.

geloof gaat om een persoonlijke relatie met God opbouwen. zeker voor mensen van deze tijd zijn zware kerken zeer ontrekkelijk voor n(i)et-gelovigen. hier gaat men heel diep op de stof in. bij lichtere kerken wordt aandacht geschonken aan je gevoelsleven en liefde voor god.

de beslissing: ga wat kerken af en woon een dienst bij. laat het niet van de dominee afhangen maar van wat er gezegt/gezongen word. sta jij daarachter?...

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor je antwoord, maar is de vrijgemaakte kerk wel "losser" dan de Katholieke?
Ik dacht altijd dat dat een "strenge" stroming was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijgemaakt is niet los of zo.
Ten eerste wat mooi dat je de heren Jezus heb leren kennen als jou verlosser,prijs de Heer. Ik ben gelijk zo benieuwt hoe het is gegaan hoe je de Heer heb leren kennen. Maar dat doet er eigenlijk niet toe.Maar ik denk dat het belangrijk is dat je niet een kerk gaat uitzoeken om ergens bij te horen,maar om inhoudelijke redenen.
Ik denk dat het belangrijk is dat je gewoon een beetje om je heen gaat kijken,gewoon verschillende kerken gaat bekijken.Heb ik ook gedaan,ik was ook niet opgegroeid in een christelijk gezin,dus ik heb ook moeten zoeken.
En ik ben zelf in de baptisten gemeente terecht gekomen.
En heb het daar erg naar me zin.Wat ik belangrijk vond
dat mensen niet vrijzinnig waren bv dat Jezus over water liep, ik geloof dat echt. Wat ook belangrijk is dat het vuur van de heiligen geest aanwezig is waar je aangevuurd word,Levend geloof. En voor de rest wil ik je niet te veel beinvloeden.trek er even wat tijd voor uit ga lekker op om je heen.Even een waarschuwing vanwege de geestelijke strijd die er is, wil ik je wel aanmoedigen om er mee te beginnen.Want een wolf jaagt het jong ook uit de kudde om hem aan te vallen...shalom vrede van onze heren Jezus onze koning...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is de Alphacursus iets voor jou? http://www.alphacursus.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vind ik persoonlijk lastig als mensen zeggen welk geloof bij hun past, als je echt in God wil geloven, moet je je aan Hem aanpassen, ik zou dan wel beginnen met idd een alpha cursus, en dan als je alles beetje snapt en je aan Hem overgeeft voel je zelf wel aan dat de Bijbel de enige waarheid is. Snap dat het heel moeilijk is vooral als je er niet mee bent opgegroeid. Bid erom en dan zal Hij je leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alpha cursus is tof voor als je er nog niet zo uit bent.

het is lastig iets te adviseren omdat het zo persoonsgebonden is.

ik zou denk ik als ik jou was eerst voor jezelf uitzoeken hoe je God/Jezus ziet.. en hoe jij je geloof zou willen beleven. houd je van zingen met allerlei soorten instrumenten? en van beetje beweging? vind je het fijn om met mensen te praten of vind je juist de ''preek'' heel belangrijk?
vind je een gemeente die groot is leuk of houd je meer van wat kleiner (hoe kleiner hoe persoonlijker vaak).

moet je eerlijk zeggen dat ik na 6 jaar nog steeds opzoek ben naar de gemeente die het beste bij me past (stroming ben ik wel uit). ik wil je niet ontmoedigen hoor.. meer aangeven dat het niet erg is als je niet meteen iets vind. het belangrijkste is je relatie met God door Jezus en dat je er met mensen om je heen over praat, mensen die jou ook goed kennen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel een geloof een troost en houvast kan zijn (en de instellingen die een geloof verkondigen ook veel goede dingen doen) is het toch goed om te bedenken dat veel conflicten en zelfs oorlogen te wijten zijn aan de verschillende geloven die de mensen aanhangen.
Is het niet verstandiger het in de richting van het humanisme te zoeken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bijbel is je leidraad en de Geest zoekt het plekje voor je
Ik ben wel het type van, hoe zuiver het beeld is hoe beter de rooms katholieke kerk is vol met traditie maar deze kunnen een zuiver beeld van het evangelie wel eens in de weg staan.
oh ja en denk serieus na over de volwassen doop
Maar zoals gezegd de Geest overstijgt de muren van kerken. en bid om leiding van de H geest

p.s als je nog jong bent kan je wellicht eens contact zoeken met youth for christ of eventueel alpha cursus studenten vereniging etc etc
13 jaar geleden
ik denk dat jij je zult vinden in de evangelie. daar zijn meer mensen zoals jij + dat je nog gedoopt kan worden.
evangelie is een grote familie, en de mensen proberen je niet in een richting te duwen, en mag je kritische vragen gewoon stellen zonder gelijk de stempel van godslasteraar te krijgen.
succes. en ik hoop dat je vind wat je zoekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oecumenisch. Dit is een gematigde stroming, zit tussen katholiek en protestant in. Oecumenische vieringen worden vaker gehouden bij bijvoorbeeld herdinkingen, zodat de hele gemeenschap van een dorp of stad zonder problemen kan meedoen.

Toegevoegd na 3 minuten:
De oecumenische gemeenschap probeert een brug te slaan tussen de stromingen en is vaak laagdrempelig.
13 jaar geleden
Een richting waarbij je je prettig voelt. Elke christen, of beter gezegd 'elke gelovige' gelooft de ware religie te hebben. vrijwel elke religie is een sekte (afscheiding van een andere religie) , maar sektes/stromingen/richtingen waarbij je geld moet ophalen of afstaan, zou ik met argusogen bekijken. Ook sektes waarbij men beweert in direct contact te staan met een god, en op die manier hun waarheid verkrijgen, kun je beter mijden en wantrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een geloofsrichting , waarin Jezus centraal staat is onder andere de Baptistische richting maar misschien dat je je meer thuis voelt bij een van de andere PKN richtingen.
Van origine Katholiek, ligt daar veel nadruk op de heiligen
met name Maria. Vanuit de Bijbel is Maria verheven boven alle vrouwen omdat zij Jezus mocht baren.
Verder is -puur in de lijn van de Bijbel- mensenwerk
en het werk van Jezus nogal verschillend, iedereen, dus ook Marie was een feilbaar mens, Jezus echter was zonder zonden en kon door Zijn Offer onze schuld voldoen.
Geen enkel ander mens kon dat omdat we allen zelf feilbaar zijn en met onze door alleen voor onze eigen zonden zouden boeten.
Het moest dus gedaan worden door Iemand die zelf geen schuld of zonden had gedaan.
In wezen is dit de kern van het Evangelie, verwijzing naar heiligen, hoezeer ik ook respect heb voor deze mensen, konden hooguit goede werken doen door Gods Bekrachtiging en derhalve verdient HIJ de eer als we Zijn zegen door kunnen geven, wat onze opdracht is.
Dit is naar geen enkele stroming beledigend bedoeld, ook binnen de Katholieke kerk zijn stromingen die zich meer op Jezus richten.
In mijn optiek is het verstandig, kerken of groepen te vermijden waar een voorganger erg op de voorgrond treedt, voor dat je het weet, vindt er dan verering van mensen plaats , wat afleidt waar het werkelijk om gaat.
Het is in het geloofsbeleven van belang dat het besef van het Offer van Jezus het enige is waardoor wij behouden kunnen worden, andere wegen sluit de Bijbel uit.
Door goede werken kunnen we niet behouden worden, vanuit het behouden zijn is het wel geweldig de goede dingen te mogen doen. Dat is dan genade op genade.