Hoe kijkt het joods geloof aan tegen de historische figuur Jezus van Nazareth ?

In de bijbel is hij de zoon van God , in de koran is hij een profeet (als ik het goed heb begrepen) maar hoe ziet het joods geloof jezus ? als afvallige ? als profeet ? als verlicht ? of als niet bestaand ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.5K

Antwoorden (8)

Jezus is de zoon van god en de verlosser. In het joodse geloof is dat ook zo.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron ik geloof dat je er nu een beetje naast zit...
ronron1212
13 jaar geleden
Zij zagen in hem de messias
zo beter
http://www.kerkenisrael.nl/voi/voi42-6c.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In opdracht van de joden
ronron1212
13 jaar geleden
Nee de romeinen waren daar aan de macht en de joden hebben hem toen verraden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De romeinen wilden hem niet kruisigen, dat wilden de joden.
ronron1212
13 jaar geleden
http://www.allaboutjesuschrist.org/dutch/kruisiging-van-jezus.htm
capthavoc
13 jaar geleden
Op verzoek van het "joodse" sanhedrin. omdat deze zelf geen doodstraf mochten uitvoeren.
Volgens het evangelie hebben "de romeinen" zichzelf moeite gedaan om dat te voorkomen.
(barrabas etc)
Wellicht is dat wat propagandistisch om de later romeinse gelovigen niet in de "schuld van de joden" te trekken.
ik geloof dat de romeinen van die tijd er waarschijnlijk niet zoveel moeite mee hadden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ook, maar de joden zien zeker de messias niet in Jezus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het O.T. staat voor TORA/VROEGE PROFETEN/LATE PROFETEN EN GESCHRIFTEN samen gevat, TANACH, in het N.T komt Jezus heel vaak voor, omdat Johannes de Doper Jezus heeft gezalfd, als christen enz.
De Joden zien de messias , die geboren word uit het geslacht van koning David, en ook met het herrijzen van de Tempel, 'beit hamikdasj'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat heb ik aangehaald ..............
Een gevoelige vraag, Jezus was eens een jood, misschien ken je dat verhaal wel....joden geloven in het oude testament en niet in het nieuwe testament.

Hoe ze tegen Jezus aankijken, met alle respect, die bestaat niet in het joodse geloof als zoon van god, want er is maar een god en daar geloven ze in, en bidden/praten ze tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus in de joodse leer komt de naam en figuur Jezus helemaal niet voor ??
waarom dan toch het respect en status van Betlehem ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze wachten nog op de messias, dat klopt. Bethlehem is inderdaad een 'christelijk' plaatsje en wordt veel bezocht door christenen, zo zijn er heel veel plaatsen die met het christendom te maken hebben...bv 'meer van tiberias' en nog veel meer, ooit heeft Jezus daar geleefd.
Je moet niet vergeten dat de joden pas 62 jaar een eigen land hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bethlehem wordt (zo uit mijn hoofd) wel genoemd in de tenach als plek waar de messias ooit geboren zal worden. En koning David zou er ook geboren zijn. Maar is Jezus Christus zien joden niet de messias.
Ze zien hem niet als de verlosser of een profeet, ze kijken er net zo tegenaan als de joden in de tijd van Jezus deden.

Op wikipedia zijn ook enkele visies te vinden, zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zien hem niet staan. Om maar eens wat vergelijkbaars te noemen: jezus in een soort Joop den Uyl in het Israel van die tijd De Joodse jaartelling loopt alleen daarom al niet gelijk met de onze. Ik denk dat wat minde fundamentele joden bereis zijn om jezus te vergelijken met Mohammed. Overigens geloven de joden ook niet in de christelijke god.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De joden geloven dat de zoon van God en verlosser nog geboren moet worden. Als zodanig erkennen ze Jezus niet. Dat kunnen ze beter ook maar niet doen want dan hebben ze hun eigen "verlosser" gedood en dat doet au.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
afvallige
gezien het feit hoe hij volgens de gelovigen aan zijn eind gekomen is niet zo positief of ze er de opdracht toe gaven of het ook nog eens uitvoerden is kruisigen nogal pijnlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het joodse geloof kent alleen het oude testament van de bijbel en geloven dat Jezus, de verlosser nog steeds moet komen. Voor de streng gelovige Joden is het christendom dan ook iets verwerpelijks omdat de christenen geloven dat jezus al geboren is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Joden zien Jezus niet als hun verlosser.
Ze zien de christenen als afgoden aanbidders.
Goede vraag, maar is niet meer van te maken.