Hoe wordt het radicaal atheïsme / verlichtingsfundamentalisme in het algemeen ontvangen door de Nederlandse samenleving?

Hoe worden mensen die zich zeer actief inzetten voor een totale seculiere staat (God alleen in de huiskamer en zelfs dat niet!) door de Nederlandse samenvatting ontvangen/gewaardeerd?

P.S. Kritiek op het begrip "verlichtingsfundamentalisme" achterwege gelaten, het gaat om de strekking van de vraag.

Toegevoegd na 9 minuten:
*de Nederlandse samenleving

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vraag je nou eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat er een tijd zal komen dat,de christenen onderdrukt zullen worden. En dat we het geloof niet meer openlijk mogen belijden. Die tijd zal voor mij de eindtijd aanduiden.Er word in de bijbel ook gesproken over de antichrist. Ja wat ik er van vind,het is een logische gevolg van het kwaad dat het licht bestrijd. Het moet gebeuren.
Maar ik zou zeggen maak de verstandige keuzes daar in. De wekelijke christenen zijn liefde vol en hebben liefde voor de ongelovigen. En zijn niet kortzichtig en intolerant.
Wij vechten niet terug,wij schelden niet terug,en wij willen niet haten. Dus waarom zou je het hier mee eens moeten zijn,dat wij ons geloof niet mogen beleiden, Dat is satanische.

Het beste antwoord

In Nederland zijn we daar veel opener mee dan in de meeste andere landen natuurlijk. Religie in Nederland lijkt een beetje stervende te zijn, veel mensen identificeren zich nog wel met een religie maar 'geloven' niet meer daadwerkelijk (uitzonderingen daargelaten). In het midden-oosten e.d zit dat uiteraard wat anders.

Als jij zegt dat je een atheist bent in Nederland dan word je (doorgaans) hetzelfde ontvangen als dat je zegt dat je een Christen bent. Zo tolerant zijn we dan weer wel...

Wil je je echter erg actief in gaan zetten om God uit de maatschappij te zetten, dan ligt de zaak natuurlijk wat anders.
Dan word je hoogstwaarschijnlijk op de (figuurlijke) brandstapel gegooid en/of uitgemaakt voor antichrist.

En ergens is dat ook wel logisch. Atheisme is ook gewoon een overtuiging, waarom zou men het recht hebben om deze overtuiging aan iedereen op te leggen?
Dat soort drammerig 'alles moet zoals ik het wil' gedrag word nooit gewaardeerd, onafhankelijk van je overtuiging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De laatste zin slaat als een tang op een varken. Ik ben actief atheist, maar ik stop met praten als ik zie dat ik iemand beroof van zijn houvast. Maar als iemand niet hulpbehoevend is, zal ik hem of haar vertellen, dat hij/zij in sprookjes gelooft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraagsteller heeft het ook niet over jou. De vraagsteller heeft het over iemand die erg actief bezig is een totale, seculiere staat te stichten waar religie zich moet beperken tot dat huiskamer of zelfs dat niet.
Ik neem aan dat jij daar niet dagelijks mee bezig bent?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plusje

Andere antwoorden (7)

Ik denk dat we daar als samenleving evenmin op zitten te wachten dan op mensen die hun religie en religieuze wetten aan de samenleving op willen dringen. Zeker in de eigen omgeving moet men vrij zijn om te praktiseren wat men wil, en ook in het openbaar moet dit gewoon mogelijk zijn, (nogmaals) zolang anderen niet wordt opgedrongen hierin mee te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zal ongetwijfeld wel een kleine groep in de samenleving staan achter het uitbannen van religieuze overtuigingen; niet beseffende dat dat op zich ook weer een religieuze uiting is.
Ik ben er toch van overtuigd dat radicaal atheïsme niet op brede steun kan rekenen; maar doordrijvers heb je in iedere hoek en het zou me niet verbazen als dat tamelijk regelmatig over de verschillende (non)religies is verdeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit zeer recent onderzoek is gebleken dat het overgrote deel van West Europa en Canada, best waarde hecht aan de gezellige aspecten van het rijke roomse leven, maar geen boodschap heeft aan de religieuze aspecten. In de USA is dat omgekeerd.
De meerderheid van de mensheid in Europa is dus niet meer christelijk te noemen, zeker niet in de strikte zin van het woord. En wat is radicaal atheist. Ik die geen Vrolijk kerstfeest wens, maar prettige feestdagen ? Of ik die de EO perse niet wil bekijken.
Of ik die in een hotel de bijbel (maar die ligt er tegenwoordig gelukkig niet meer) in de prullenbak gooi? Ik denk dat je geen radicalere atheisten treft !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met het bovengenoemde term bedoel ik: mensen die zich uitdrukkelijk in het publiek/media hun idee van een non-religieus Nederland laten merken. Mensen (misschien erger) als Richard Dawkins of Herman Phillipse.
Op zich is de Nederlandse samenleving nog wel redelijk tolerant voor niet gelovigen. Zolang ze maar netjes in hun hokje blijven (Koest! Mond dicht!). Ik vind dat religie nog steeds met overdreven fluwelen handschoentjes wordt benaderd. Religie is niets meer en niets minder dan een mening. Het zetten van vraagtekens bij deze mening (kritiek geven is niet eens nodig) wordt over het algemeen niet gewaardeerd. Het gekke is dat niet alleen degenen die het betreft het niet waarderen, daar kan ik op zich nog inkomen. Maar ook allerlei groepen komen voor een religie op waar ze zelf niets mee hebben. Voorbeeldje van een aantal ervaringen op het forum van de avro een aantal jaren terug:

Op de stelling: mensen die naar een homeopaat gaan vind ik nogal zweverig en er is geen bewijs dat het werkt. Reactie: een paar mensen die vertellen dat ze er wel baat bij gehad hebben en een paar mensen die het met me eens zijn.

Op de stelling: mensen die in allah geloven vind ik nogal zweverig en er is geen bewijs voor dat hij bestaat. Reactie: haat- en dreigmails van gelovige moslims, verder nog wat persoonlijke berichten van christenen dat ze het absoluut niet eens zijn met de moslims, maar dat ik respect moet hebben voor het geloof van andere mensen.

Op de stelling: mensen die in god geloven vind ik nogal zweverig en er is geen bewijs voor dat hij bestaat. Reactie: een heeeele berg reacties variërend van vriendelijk/emotioneel ‘dat ze toch echt wéten dat god bestaat omdat ze een persoonlijke ervaring hebben enz’ tot dreigend/boos ‘hoe durf je de HEER te beledigen en een hoop gedreig dat ik en mijn kinderen zullen branden in de hel. Daarnaast krijg ik ook nog berichten van mensen die niet geloven in god maar het opnemen voor de gelovigen, want ik moet daar toch respectvol mee omgaan.

Deze voorbeelden zijn bedoeld om te illustreren hoe overdreven reacties vaak zijn op het moment dat je vraagtekens zet bij het geloof (lees op GV het onderdeel religie er maar eens op na).

In antwoord op je vraag: al laat je je nog zo genuanceerd uit, je wordt al snel gebombardeerd tot ongelovige. Door de overdreven reacties lijkt het zelfs alsof je een heel radicaal standpunt inneemt ookal is het alleen maar het verkondigen van je mening. Op het moment dat je je dan echt radicaal gaat uiten dan denk ik dat je snel politiebescherming nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
radicaal atheïsme / verlichtingsfundamentalisme bestaat in nederland eigenlijk niet. er zijn geen extreme atheïsten die god willen uitbannen. wel zijn er humanisten, maar die zijn zeer gematigd en tolerant. waarschijnlijk worden ze daarom ook niet als storend ervaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij atheistsch fundamentalisme moet ik aan de film Equilibrium denken. Als religie is uitgeroeid, wat is dan aan de beurt om vernietigd te worden? Kunst, poezie, schoonheid, liefde, emoties?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En nu wil je antwoord van de maatschappij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, jouw predictie hoe de maatschappij zou reageren, op grond van je eigen mening.
met open armen. zie verandering in Nederland vanaf jaren 60, en nu weer een nieuwe golf vanaf 2000.