Waarom mogen Moslims alleen halal eten?

ok, dat ze geen varkens mogen eten, dat weet ik, dat is omdat ze onrein zijn.
Maar waarom moet het perse halal zijn, en de naam van Allah uitgesproken worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
8.1K

Antwoorden (6)

God heeft aan ons bepaalde regels gegeven. God heeft dus beslist wat we niet mogen eten. Daarmee is het meeste dus wel toegestaan om te eten, maar de meeste mensen (met name niet-moslims) focussen op wat je niet mag.

Oja, Allah is het Arabische woord voor het Opperwezen die we in het Nederlands gewoon God noemen hoor ;) zoals de Fransen Dieu zeggen en Arabische christenen Allah.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de dieren worden gedood wordt er bij ons gebeden en dat noem je dan" helal"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gedachte erachter is dat de schepper in voedsel voorziet, en door terwijl heel bewust in een beweging zowel luchtpijp als halsslagader worden doorgesneden wordt een voorgeschreven gebedje op te zeggen, wordt zowel aan het opperwezen als aan het onschuldige dier wiens leven je ontneemt om als voedsel te dienen een stukje respect getoond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb ik respect voor! Vooral dat respect tonen door het dier niet te laten lijden.
Maar is het niet zo dat de meeste slachthuizen een dier snel en pijnloos laten sterven? Dan zou dat dus geen bezwaar zijn voor een moslim om die te eten? Of moet het perse door een mes gebeuren? Zoja, waarom?
En dat gebed is echt essentieel? Stel een moslim vergeet het, dan mogen ze het dier dus niet eten? Maar het dier is dan toch al dood? Zelfde als een dier welke niet halal geslacht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn hele oude regels - uit een tijd dat er nog geen slachthuizen waren. In de basis gebeurt in een slachthuis hetzelfde als in die voorgeschreven regels; halsslagader en luchtpijp worden (met de hand) doorgesneden en men laat het dier leegbloeden. Er zijn nogal wat regels waaraan voldaan moet worden voor een halalslachting (- http://nl.wikipedia.org/wiki/Dhabiha -) dus een onderdeel daaruit vergeten zal niet snel gebeuren. Het is, letterlijk, een heel ritueel. Het al dan niet mogen eten van niet-halal is een schaduwgebied. Wie voor de keus staat tussen verhongeren en iets eten dat eigenlijk onrein is, mag alles eten (Soera 5:3)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat blijft dan altijd een subjectief gegeven. Wat is dierwaardig? In Nederland is welzijnswetgeving voor productiedieren, die moet garanderen dat dieren een naar omstandigheden goed leven hebben. Om maar een zijstraat te noemen, in Libië heb ik met eigen ogen koeien buiten zien lopen waarbij, om te voorkomen dat ze weg zouden lopen, touw om de voorpoten was geknoopt. Dusdanig strak dat de huid op die plekken kaal was en eromheen blaren ontstonden.
Daarover oordeel ik niet, ik aanschouw alleen, maar je kunt je wel afvragen - wat is het mens- en dierwaardigst, en wat is goed genoeg om halal te mogen zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het trieste is dat de halal en koosjere slachting methoden is dat in vroeger tijden het de meer diervriendelijke methode was maar nu er methoden zijn om het dier nog minder te laten lijden worden deze halsstarrig geweigerd omdat het zo eeuwen geleden niet opgeschreven was. Zo wordt volledig voorbij gegaan aan de gedachte achter de regel om het dier niet onnodig te laten lijden. Zo gefixeerd is met om de regels van God te volgen dat totaal niet meer wordt nagedacht over wat nu eigenlijk de bedoeling van die regel is maar alleen het respect voor de regel van de wet nog telt en niet meer het beoogde respect voor het dier en het lijden van dat dier.
Dat moet omdat het in de handleiding van hun instructieboekje staat.
Iemand heeft vroeger een keer wat regeltjes verzonnen, in een boek gezet en met een goede babbel mensen heeft overtuigd. Zo ontstonden de meesten geloven, sommigen vanwege een natuurlijk fenomeen wat nu gewoon te verklaren is.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn spijswetten en slachtregels gegeven in het boek Leviticus door Mozes, waar ook de Moslims in geloven.
De Moslim en Jood vertrouwen erop wanneer zij zich houden aan de vele wetten o.a.l halal-kosher eten ze meer kans hebben om naar de hemel te zullen gaan.
Christenen daarintegen geloven dat de Here Jezus de wet heeft volbracht en door in Hem te geloven Gods Geest kunnen ontvangen. Wij geloven in de genade van God en Petrus ontving een droom dat het niet gaat om wat je in je mond stopt qua eten, maar wat eruit komt, dus goede woorden.
In het oude testament was dit eten, geloven wij zowel bedoeld als bescherming voor de mens om gezond te eten als om rein te blijven voor Gods Geest.
Onze Wester wereld heeft een Christelijke achtergrond en daarom eten wij dus niet Halal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op vraag 3 terug te komen, een christelijke achtergrond is automatisch een Joods Christelijke achtergrond.
De Here Jezus was Joods en God openbaarde zich eerst aan de Joden en niet Joden past bescheidenheid.
De Zonde van Adam had niet zozeer te maken met wat hij ad, het probleem zat niet in die vrucht maar had te maken dat hij God niet gehoorzaamde en een eigen richting koos.
Daardoor kwam de zonde in de wereld.
Wij Christenen verwachten onze redding niet van de wet, want dat kunnen we in eigen kracht toch niet volbrengen.
U mag het proberen maar zal niet lukken.
Het is genade van de Here Jezus die voor ons gestorven is aan het kruis en onze straf heeft gedragen.
Ik verwijs naar Galaten 5:13-6:18 het leven door de Geest
Het verbodene en gebodene is, zoals alles, afhankelijk van Allah. Allah heeft sommige dingen “halal” verklaart, dan is het toegestaan, en andere dingen haram verklaart, dan is het verboden. De mens is, of hij er bewust van is of niet, onderworpen aan een test. De geboden en verboden worden de mensen aangeboden met daarnaast de consequenties van handelingen.

Naar de mate je aan de verbodene en gebodene houd is het Paradijs nog mooier... Weet wel dat we alleen het Paradijs kunnen verdienen met de Liefde voor Allah.

Deze Goddelijke principes bevatten zowel vele persoonlijke als gemeenschappelijke voordelen. Hierdoor verneemt een redelijke mens ook een aantrekkingskracht jegens Goddelijke wetten.
Eén van de verboden binnen de Islam is het eten van varkensvlees. Ook dit verbod bevat vele wijsheden.

- Het blijkt dat het vetgehalte in varkensvlees zeer hoog is, met name binnen de cellen. Vet bevat tweemaal zoveel calorieën als koolhydraten en eiwitten en wordt onmiddellijk opgeslagen en slechts met grote moeite weer afgebroken.

- Het cholesterolgehalte van varkensvlees blijkt hoog. Vet hangt altijd samen met cholesterol. Het menselijk lichaam heeft cholesterol nodig voor de aanmaak van celmembranen en voor vettransport. Te veel cholesterol veroorzaakt afzetting op de bloedvatwanden en bevordert toenemende vernauwing van de slagaders.

- Varkensvlees bevat veel groeihormonen. Dit veroorzaakt niet alleen bij jongeren een versterkte groei, maar bevordert ook ontstekingen. Aangezien deze groeihormonen alle groeiprocessen bevorderen, bewerkstelligen ze ook de groei van kankercellen

- Een varken is een dier zonder jaloezie. Opvallend is dat mensen die veel varkensvlees eten, dit gevoel ook verliezen en gezonde jaloezie niet meer te zien is bij hen. De Franse filosoof verwoordde het belang dat hij toonde aan eten ook met de volgende woorden: “vertel mij wat jij eet, dan vertel ik wie jij bent.”