De verhalen in de bijbel spelen zich bijna altijd af in of rond Israël. Maar waarom is Israël en omstreken nu Joods en Islamitisch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.1K

Antwoorden (4)

Zowel de Islam, het Christendom en het Jodendom vinden hun roots in het zelfde gebied.
In de tijd dat Jezus leefde waren zijn meeste medeburgers joods.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is het altijd al geweest. De religies hebben elkaar daar ook altijd bestreden de bijbel en de geschiedins staat er vol mee
13 jaar geleden
Nu? Dat is altijd al zo geweest. Het oude testament staat vol met de strijd tegen andere volken. Het feit dat een van die volken een boek heeft geschreven verandert de positie van die andere volken toch niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na de Romeinse vernietiging van de Tweede Tempel in het jaar 70 begon de diaspora; de Joden vertrokken uit het Heilig Land. Dan gaan er eeuwen voorbij. Om niet in een discussie te vervallen wat er toen gebeurde, uiteindelijk woonden er Palestijnen die moslims waren. Dan spreken we over het einde van de 19de eeuw. De joden voelen echter een bepaalde vijandigheid en er is een opkomend zionisme, de drang tot oprichting van een eigen joodse staat in het Heilig Land.

Na de Tweede Wereldoorlog beslissen de Verenigde Naties dat de staat Israël wordt opgericht. De Palestijnen verliezen feitelijk de zeggenschap over het land waar ze wonen. De joden vestigen zich aldaar en een gedeelte van de moslimse Palestijnen blijven er wonen.

Er wonen overigens ook christenen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Even vergeten te zeggen: die vijandigheid die de joden voelden, bestond al eeuwen in Europa. Daarom keerden een aantal joden reeds terug naar het Heilig Land in die tijd.