Dit is een onderwerp dat onderzocht is door het islamitisch comité van jurisprudentie.
De volgende uitspraken zijn daarover gedaan:
*Het is toegestaan om een lichaamsdeel van een persoon te verplaatsen naar een andere plek in zijn lichaam. Zodat de natuurlijke aanleg van de zieke lichaamsdeel hersteld kan worden.
*Het is toegestaan om een lichaamsdeel uit een levende lichaam te transplanteren naar een andere lichaam, als desbetreffende lichaamsdeel zelf groeit en tot de oorspronkelijk staat hersteld (zoals het bloed of huid).
*Het is niet toegestaan om een lichaamsdeel weg te halen bij een persoon waarbij hij door deze transplantatie sterft of schade aan resulteert (zoals het weghalen van het hart..etc).
*Het is toegestaan om een lichaamsdeel van een dode persoon te transplanteren bij een levende persoon, als er geen andere mogelijkheid is om de levende persoon te helpen behalve het veranderen van deze lichaamsdeel. Dit kan gebeuren als degene die gestorven is of zijn erfgenamen toestemming hiervoor geven.
*Het is niet toegestaan om de getransplanteerde lichaamsdelen te gebruiken voor financiële doeleinden. zoals het verkopen..etc hiervan.
Zaken buiten de bovengenoemde punten dienen voorgelegd en bestudeerd worden. Door moslimgeleerden en deskundigen.

bron: Islamitische jurisprudentie verslagen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ja zolang de donatie aan een moslim word gegeven...

dus een moslim die een orgaan aan een niet-moslim doneert mag niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus nergens in Europa mag een moslim volgens die regel donor zijn daar de toewijzing van organen in Europa alleen maar op basis van lichamelijke compatibiliteit gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin :) Je mag doneren aan wie je ook maar wilt zolang het voor jezelf niet slecht is !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad het mag ;)
Heb even aan m'n moeder gevraagt en zij zij dat het gewoon mag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een hele mooie daad om te doen vanuit het handelen van het principe “het redden van iemands leven, is net het als redden van de gehele mensheid”. (al-Maidah 5/32)
Als je zal doneren bijvoorbeeld een nier zal je heel veel zegeningen ontvangen doordat iemand anders weer hierop kan leven.

Het is absoluut niet toegestaan als de donor zelf na het doneren niet meer zal leven, want terwijl er een leven gered moet worden, mag de andere niet weggenomen worden. Tevens moet je zelf kunnen kiezen of toestemming hebben gegeven om een donor af te staan.

Toegevoegd na 2 minuten:
al-Maidah 5/32 is een vers uit de Qur'an. Hoofdstuk 5 vers 32
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een door god gemaakt lichaam hoort zo te blijven. Anders kom je bijvoorbeeld zonder hart in de hemel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Dit is een reactie, geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik kom graag in hel zonder, me hart. yup
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zonder appendix. Ik weet niet of ik daar een handicap in moet zien...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meest onzinnige reactie ooit. Ik zou geen antwoord willen geven als ik me er niet eerst over heb laten informeren. Zomaar even nee zeggen en je eigen argumenten bedenken is echt not done, hello.
Jazeker, dit is wettelijk toegestaan.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is je bron, bewijs?
ItisILeClerc
12 jaar geleden
mijn bron is (zoals ik in mijn antwoord al aangeef) de wet: deze maakt geen onderscheid tussen moslims en niet-moslims
ItisILeClerc
12 jaar geleden
dan zijn we het eens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:P
Nee, het mag niet. Je mag niks weg laten halen uit je lichaam. Het is zoiets van 'Mijn lichaam'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is voorgelegd aan verschillende geleerden. Op basis van de Koran en de Hadith komen zij tot een uitspraak. Orgaandonatie is toegestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jammer dat de antwoorden niet volledig unaniem zijn, toch moet ik zeggen dat het ons moslims toegestaan is om orgaandonor/bloeddonor te worden.

Het is alleen niet toegestaan om je orgaan tegen betaling te doneren, en je mag er zelf niet ziek van worden (op psychologisch of lichamelijk vlak). Als je er een leven mee kan redden, zonder het leven van jezelf op het spel te zetten, dan mogen moslims donor zijn.

Als je erover twijfelt, of zelfs bang bent, dan kun je het beter niet doen, want dat veroorzaakt na de operatie enorm veel issues op psychisch vlak. Kortom, in de Islam mag je best donor worden, je mag er alleen zelf niet aan onderdoor gaan.

De vraag of je alleen moslims mag helpen, daar weet ik geen antwoord op, maar als ik vanuit logica antwoord, dan denk ik dat je als moslim alleen een moslim mag helpen. Maar dat weet ik dus niet, nogmaals.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, in alle gevalen van nood, zegt de Koran.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is al meerdere malen gezegd, ja het mag, want in de islam is het belangrijk om er voor elkaar te zijn, dus als je iemand leven op deze
Manier kunt redden, is dat erg goed.
Mits jijzelf er niet ziek van word!