Wat wordt in Genesis bedoeld met "water boven het gewelf"?

In Genesis 1 wordt in vers 6 en 7 gesproken van het scheiden der watemassa's:

6 God zei: ‘Er moet midden in het water een gewelf komen dat de watermassa’s van elkaar scheidt.’ 7 En zo gebeurde het. God maakte het gewelf en scheidde het water onder het gewelf van het water erboven. 8 Hij noemde het gewelf hemel.

Wordt er verderop in de Bijbel nog gesproken over deze bovengewelfse watermassa? Wat is die watermassa?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
11.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat niet de nog komende zondvloed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is bij mij ook niet helemaal duidelijk. Je moet maar eens wat video's bekijken van van dr. Kent Hovind. Hij heeft hier hele theoriën over. Volgens deze man bestond er dus, zoals het in de bijbel staat, nog een watermassa. Deze zou zich bevinden rondom de aarde. Mensen waren voor de zondvloed ook stukken ouder dan daarna.( als je kijkt naar de leeftijden in de bijbel ) Volgens hem had deze watermassa een beschermende functie , waardoor mensen ouder konden worden. Tijdens de zondvloed zou dit naar beneden zijn gegaan en dat zou ook de reden zijn dat ie er nu niet meer is en mensen vandaag de dag minder lang leven. Sinds de zondvloed is ons hele klimaat anders geworden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eh, Kent Hovind is een knappe fantast, meer niet. Die man kun je beter niet serieus nemen (zelfs veel creationisten hebben een hekel aan hem). Ik vind religieus antwoord prima, graag zelfs, want daar gaat 't hier immers over, maar niet van mensen als meneer Hovind.

Het beste antwoord

Als men dezelfde tekst in het hebreeuws leest zijn er verschillende vertalingen die logisch klinken mogelijk.
Het is niet duidelijk waarom gekozen was voor "gewelf".

De hebreeuwse word "Rakiea" betekend een achtergrond gevormd uitsluitend door kracht (niet gebouwd). Dezelfde woord (in hebreeuws) wordt alleen gebruikt nog een keer in het oude testament in Ezechiel 1:22 en daar wordt hetzelfde hebreeuwse word vertaald in het nederlands als "koepel".
Je hebt dus water in vloeibar of ijs vorm en je hebt watermassa niet in vloeibar vorm die zweeft boven de grond. De eerste krachtig scheiding actie van de twee vormen kan deze "gewelf" betekenen. De watermassa boven zijn dus wolken en alle verdampte water.

Er zijn nog meer interessante vertalings mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, wederom een vertaalissue. Interessante mogelijkheid. Wat zijn die andere vertalingsmogelijkheden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Widar
Het is vrij ingewikkeld, dus een kort uitleg over hebreeuws eerst. Ieder word heeft een wortel of een "radicaal" deze bestaat meestal uit 3 letters. Als je de volgorde van de leters verandert krijg je een andere word die nog steeds over hetzelfde gaat maar vanuit een andere perspectief. "Gewelf" of in hebreeuws "Rakia" heeft als radikaal de letters RKA. Deze letters maken de woorden "Essentie", "Achtergrond (alles omvatend achtergrond is een beter vertaling) " nog een word in deze familie is "Scheuren".
Dus je zou kunnen zeggen dat "water" was gescheurd in een vorm voor aarde en een vorm voor hemel.
De volgende vraag is natuurlijk wat is hemel en wat is aarde - want dat kan je ook op verschillende manieren vertalen. @adriaan - ja dat ben ik.

Andere antwoorden (3)

ikzelf heb dat altijd geinterpreteerd als zijnde de dampkring en alles daartussenin met wolken & luchtvochtigheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Widar.. ik ga het proberen..

Volgens de Bijbel was er voor de zondvloed een soort koepel om de aarde en de aarde werd eerst in het begin bevochtigd door een damp van onder de aarde.

Tijdens de tweede scheppingsdag maakte God scheiding tussen wateren die onder het uitspansel zijn en wateren die boven het uitspansel zijn (Genesis 1:7). Volgens sommigen vormden de 'wateren boven het uitspansel' een soort waterdeken. Al dat water is tijdens de zondvloed naar beneden gekomen. Dat water heeft voor de zondvloed ultraviolette en andere schadelijke straling tegengehouden. Dit verklaart tevens waarom de mensen voor de zondvoed aanmerkelijk ouder werden dan erna. Ook de mensen in de tijd van de Bijbel dachten bij 'uitspansel' aan een soort koepel die de wateren boven het uitspansel op hun plaats hielden.
Een dikkere deken zou het broeikaseffect zo groot hebben gemaakt, dat de temperatuur op aarde ontoelaatbaar hoog zou zijn geweest. De deken kan wel voor de 40 dagen regen hebben gezorgd waar Genesis over spreekt.

De aarde was op dat moment waarschijnlijk nog 1 geheel.
De structuur van de aarde was te destijds vergelijken met een broeikas. Daarom geen probleem voor een koudbloedig dier als de Dino om zich te verplaatsen.
Voor de zondvloed bevond zich lijkt dan ook geen ijs op de noord- en zuidpool, maar groeiden daar gewoon planten. Dat verklaart de aanwezigheid van oude plantenresten op de polen. Door het wegvallen van die laag water, koelde de aarde snel af. Rond de polen werd het daardoor zo koud dat zeewater bevroor en neerslag alleen nog in de vorm van sneeuw en hagel viel. Verder werd de aarde minder egaal: de bergen werden hoger en de zeeën dieper, plaats biedend aan het overtollige water.
sommige geleerden zoals zelfs Einstein geloofden dat de aarde in 1een keer door vulkanen/aardbevingen de platen uiteen dreef in 7 werelddelen.

Het bovenstaande kan dus alleen hebben plaatsgevonden door ingrijpen door God Zelf en vereist een andere zienswijze.

Toegevoegd na 27 minuten:
In Genesis 2:5-6: “… de HERE God had het niet op de aarde doen regenen, (…) maar een damp steeg op uit de aarde en bevochtigde de gehele aardbodem…” De allereerste keer dat de Bijbel over échte regenval spreekt is pas in Genesis 7:11-12: “, op die dag braken alle kolken der grote waterdiepten open en werden de sluizen des hemels geopend.
Het water bevond zich onder de aarde..
Zie de regenboog..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
God sprak: Er zij een uitspansel (gewelf) tussen de wateren, om de wateren van elkander te scheiden.

Men dacht zich oudtijds het firmament als een gewelf, waarboven zich het regenwater bevindt, dat op de aarde valt, wanneer God de sluizen des hemels opent.

Men wist in die tijd nog niet dat het regenwater van het verdampent zeewater afkwam.