Wat is er gebeurd met Jezus lichaam?

Nadat hij aan een martelpaal gedood is en in een tombe opgeborgen was en een opstanding kreeg en later z'n geest naar de hemel gezonden is door zijn hemelse vader?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
5.3K

Antwoorden (8)

Hij is met lichaam en al opgenomen zijn lichaam is niet hier
hij is dus lijfelijk opgestaan
en lijfelijk opgenomen dus niet alleen zijn geest
12 jaar geleden
Hij is met lichaam en al opgenomen, een duidelijke omschrijving is er niet, hij steeg op en werd omhult door een wolk toen hij werd opgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom, als men beenderen zou terugvinden van Christus, heeft het Vaticaan een probleem.
Samen met zijn ziet ten hemel gestegen, teneinde daar naast zijn vader op de troon plaats te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is ten hemel gevaren en heeft plaatsgenomen aan de rechterhand van God. Dat is wat we op Hemelvaartsdag gedenken. Lees bijvoorbeeld in Marcus 16 vers 19.
Amadea
12 jaar geleden
Dat hangt ervanaf of je gelooft of niet en als je gelooft, van wat je gelooft.

De meeste gelovigen geloven dat Jezus in z'n geheel, lichaam en geest, naar de hemel is gegaan.

Voor niet-gelovigen is er met Jezus' lichaam hetzelfde gebeurd als dat er met het lichaam van alle andere mensen gebeurt: het is gewoon vergaan. (Of men gelooft dat Jezus helemaal niet heeft bestaan, maar er zijn toch wel buiten-Bijbelse aanwijzingen dat er wel degeiljk een persoon met de naam Jezus is geweest.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt toch niet gevraagd wat niet gelovige denken over wat er gebeurd is met het lichaam van Jezus Christus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagsteller geeft niet aan vanuit welke hoek het bekeken moet worden. Ik geef dus maar enkele verschillende hoeken. Mint mij, gij gelovigen, opdat ik mij bemind zal voelen:)
In de theorie van het leven van Jezus in Kasjmir wordt beweerd dat Jezus Christus de kruisiging overleefd zou hebben, en dat hij zich vervolgens in Kasjmir (in het huidige noordwesten van India) heeft gevestigd, waar hij een beroemd leraar zou zijn geworden en op 80- of 120-jarige leeftijd zou zijn overleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus, ik vind de theorie niet waarschijnlijk, maar dit is wel een antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@adriaanv ja...dat is ook een zienswijze.
Gezien je suggestieve aanname van 'martelpaal' ga ik er vanuit dat je jehova's getuige bent. Omdat ik moslim ben, wil ik je wel de islamitische zienswijze meegeven daar over.

Volgens de islaam is de profeet Jezus (vzmh) zo belangrijk geweest dat God hem niet door mensenhanden wilde laten doden. De nacht voor hij werd overgeleverd, is hij ten hemel gevaren. Judas nam voor straf de beeltenis aan van Jezus (vrede zij met hem) en zo werd dus Judas i.p.v. Jezus (vzmh) terechtgesteld. Dat er recentelijk beweerd werd dat er een graf van Jezus (vzmh) is gevonden, maakt op moslims dan ook weinig indruk; dit is het graf van Judas, omdat de mensen niet beter wisten.

Het lichaam van Jezus (vzmh) is dus volgens de christenen (alleen volgens hen enkele weken later) áls de moslims in de Hemel. Het enige dat achtergebleven zou zijn is zijn voorhuid, omdat Jezus (vrede zij met hem) volgens de joodse regels leefde.

Toegevoegd na 18 uur:
Ter aanvulling: in de christelijke visie was het graf leeg op de zondag na zijn vermeende dood. Als Jezus (vzmh) dus opgestaan is op die dag, dan gaan we uit van een fysieke wederopstanding. Daaruit volgt ook een fysieke opname van zijn lichaam in de Hemel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de meeste gelovigen is hij met lichaam en al naar de Hemel gevaren.

Heel zijn lichaam? Nee, een klein stukje bleef hevig weerstand bieden!

De katholieken geloven namelijk dat er een stukje van Jezus is achtergebleven op aarde. Er zijn bijna twintig kerken in Europa die de heilige voorhuid, of een deel van de voorhuid, als relikwie bewaren. Als zij allemaal gelijk hebben dan moet Jezus een enorme voorhuid hebben gehad als babietje. Blijkbaar was hij door de schepper goed bedeeld ;)

In de middeleeuwen was de voorhuid in de belevenis van de christenen een belangrijk religieus object omdat dat het enige deel van Jezus is dat na de Hemelvaart op aarde zou zijn achtergebleven. Nonnen hebben geschreven over visioenen waarin de heilige voorhuid een rol speelde. Overigens zijn er weer andere religieuze stromingen die geloven dat de voorhuid apart op Hemelvaart zou zijn vertrokken.

Via de link kun je iets meer lezen over de voorhuid van Jezus en de besnijdenis zelf. Best interessant nietwaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie het al voor me. Jezus die opstijgt op een wolk en naast hem een mini-wolkje met een voorhuid erop. Zijn voorhuid interessant? Niet meer dan die van een willekeurige andere persoon. Nauwelijks dus. Voor mij althans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Weense non Agnes Blannbekin vertelde dat zij rond het jaar 1300 tijdens het bewenen van Christus diens voorhuid negenennegentig maal op haar tong voelde. Zeker interessant. Ik ga me er eens helemaal in verdiepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante vorm van bewenen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens kun je op de Engelse wiki (shit, blijkbaar toch iets interessanter dan ik zei) lezen dat het niet duidelijk is of er nog wel een voorhuid is ergens. Ze zijn allemaal verloren gegaan tijdens de reformatie en de Franse revolutie. http://en.wikipedia.org/wiki/Holy_Prepuce#Modern_practices Daarnaast zijn er ook nog andere delen die achtergebleven zijn, zoals de navelstreng en z'n melktanden: http://en.wikipedia.org/wiki/Holy_Umbilical_Cord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha widar, zie je wel dat het interessant is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind de gekste dingen interessant. Dus zo gek is dat niet, eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alknobe, waarom zo neerbuigend over Jezus ? Je schrijft zef: "De katholieken geloven namelijk dat er een stukje van Jezus is achtergebleven op aarde. Er zijn bijna twintig kerken in Europa die de heilige voorhuid, of een deel van de voorhuid, als relikwie bewaren" Omdat de RKK dit beweerd, is dit geen reden om Jezus in een vernederd daglicht te stellen, je kwetst er sommige geliovigen mee.
Als "iets" als "relekwie" wordt bewaard, brengt dit veel geld op, in dit geval voor de RKK, dat weet je. In de link die je aanhaald staat ook het volgende: "De overlevering is ongeloofwaardig. Volgens de strenge voorschriften van de Joodse wet moest de voorhuid in de grond worden begraven.De andere voorschriften van de wet werden door Jozef en Maria strikt nageleefd." Jammer dat je dit totaal negeert in je antwoord, en dat je de spot drijft met onze Heer Jezus Christus, ik geef nauwelijks een min, maar deze keer wel omdat je me diep hebt gekwetst. Daarom een min van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De RKK beweert dat helemaal niet. Als je de Engelse wiki bekijkt, zie je dat er geen enkele voorhuid meer is. Zo neerbuigend vind ik Alknobe niet eigenlijk. Hij vermeldt slechts dat er volgens een zekere geloofsstroming iets van Jezus op aarde is achtergebleven. Hij maakt vervolgens een klein grapje over een enorme voorhuid, omdat er 20 of meer van zouden zijn. En zeg nou zelf, als er 20 zijn, IS dat toch een belachelijk idee? Het is het grote aantal dat hij hier belachelijk maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, ik geef een reactie op alknobe zijn antwoord waarin hij het volgende beweerd: " "De katholieken geloven namelijk dat er een stukje van Jezus is achtergebleven op aarde. Er zijn bijna twintig kerken in Europa die de heilige voorhuid, of een deel van de voorhuid, als relikwie bewaren" voorafgaande met de volgende zinssnede: " Heel zijn lichaam? Nee, een klein stukje bleef hevig weerstand bieden" OP deze wijze komt zijn antwoord vernederend over, alleszins voor mij.
Trouwens staat er ook in de Nl link dat dit ongeloofwaardig zou zijn. Als ik verkeerd ben in mijn opvatting, dan herzie ik deze heel graag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, bedoelde je dat stukje, dat had ik gemist bij het herlezen. Mja, ik vind 't wel grappig. En omdat ik 't grappig vind, kan ik me voorstellen dat jij 't niet zo grappig vind, omdat 't om een onderdeel van een voor jou heilig persoon gaat. Maar moet je je daardoor gekwetst voelen? Ik denk dat je daar boven moet staan. Per slot van rekening wordt er, volgens jouw geloof, wel met Alknobe afgerekend door God persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat er trouwens in de link staat dat het ongeloofwaardig is, is toch niets mis mee?