Hebben "Engelen" dezelfde betekenis in elke godsdienst? M.a.w. zijn ze in elke religie de dieners van God?

Ik begin nl een eetcafe in een gereformeerd dorp onder de naam eetcafé de Engel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2K

Het beste antwoord

In het christendom, de islam, het jodendom treden engelen, als bediendes of beschermers van de mens, gewoonlijk op als boodschappers van God (of de goden), van wie ze duidelijk zijn onderscheiden, en beschikken over bovenmenselijke capaciteiten en eigenschappen. In andere religies worden bovennatuurlijke wezens soms vergeleken met engelen, omdat zij enkele kenmerken met engelen gemeen hebben en gelden als engelachtigen.
Aangezien de bijbel, alsmede de koran boeken zijn die in alle talen verkrijgbaar zijn met dezelfde teksten kun je ervan uitgaan dat het in Engeland hetzelfde is als in Nederland, want de meest voorkomende godsdienst in Engeland is ook het christendom.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Engel
http://www.christiananswers.net/q-acb/acb-t005.html
http://www.landenweb.net/engeland/godsdienst/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een engel is een energie... In het katholieke interpreteren ze dat als engel, in de moslim-religie als perfecte dienaren van God... In andere religies ongetwijfeld ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de Griekse mythologie komt Hermes voor, de zoon van de oppergod Zeus, die als boodschapper werd gebruikt. Die wordt geen engel, maar een God genoemd. Hij had vleugeltjes aan zijn enkels. Je zou kunnen stellen dat het concept 'engel' als 'boodschapper' met vleugels kan zijn overgenomen van de Grieken. Maar ja, de Grieken geloofden dat Hermes een god was en dat rijmde niet met het idee dat er maar één God zou zijn. Zodoende ontstond het concept 'engel'.

Je vergist je overigens dat alle religies op elkaar lijken. Dat is verre van zo. Engelen komen alleen voor in de zogenaamde Abrahamitische religies. Oftewel, de religies die hun oorsprong hebben in Israel: judaisme, christendom en de islam.

Godsdiensten die volkomen los hiervan, bijvoorbeeld in Australië, China, Japan of Amerika zijn ontstaan, hebben totaal andere elementen en verhalen en vaak meerdere goden of zelfs helemaal geen god(en), laat staan van engelen. Alleen de geesten van overledenen, is een terugkerend element dat in alle godsdiensten terugkeert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgezien van de gelijkenissen in religies, lijkt het mij niet zo'n groot probleem om je eetcafé De Engel te noemen. Alleen zwaar gereformeerden zullen zich hieraan storen. Ik zou deze naam niet geven in een plaats op de Veluwe, dat zal wel een stuk klandizie kosten.

Maar vooral: geen afbeeldingen, schilderijtjes, beeldjes etc. van engelen in je café.

In Sneek bestaat een café, ik weet niet meer hoe het heet, maar dat café hebben ze ingericht met allemaal voorwerpen uit de katholieke kerk. Mijn vriendin is katholiek opgevoed en die had daar toch wel moeite mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut, ik heb er zelf een gezien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mij bekend wordt het begrip "Engel" met zekerheid gebruikt in het Christendom, het Jodendom, de Islam, bij Mormonen, en feitelijk zijn het alle "goede energiën" die dienaren zijn van de Onnoembare (Hindoeisme, Jains, Boeddhisme). Ander punt is: heb je eerst een goed "zakenplan" (businessplan) gemaakt voor je eetcafé?! Waar is het meeste behoefte aan, waar vraagt de markt om? Is er veel jeugd in je dorp? Of zit je op het niveau van de vroegere lokale "Gouden Leeuw"?
Moet je het hebben van het seculiere deel van het gereformeerde dorp? Is het zeg maar 'kroeg-achtig'?
Kroeg-achtig staat doorgaans voor zonde en verval en de zedelijke ondergang etc. Niets voor 'gereformeerden', zeg maar.
En belangrijker nog: gereformeerde / protestantse kerken hebben het niet zo met Engelen, totdat de Kersttijd weer aanbreekt. Al de omslag en poespas en versieringen en alles wat de geest afbrengt van 'de Ware Boodschap' is niet zo in tel. Valt af. Daarom zijn die kerken van binnen kaal en leeg en wit. Overeenkomst met de Islam.
Wat dacht je van: "De Uitspanning". Of: "Oude tijden".
Of: "De Hoorn". Ook leuk, maar niet doen: "Het elfde Gebod". Voor echt zwaar gereformeerden mag je helaas pas genieten in de Hemel, en jammer genoeg niet in jouw mooie "Engel".
Maar heel veel succes toegewenst met je onderneming!
Mogelijk juist met jubilea en familiepartijen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een engel (meervoud engelen) bestaan niet.Op ene dag hebben ze een leuk kinderkoppie uitgeroepen een engel te zijn en zo is het begonnen,De vleugels hebben ze erbij bedacht zodat het teder over zou komen.De eerste ontwerper van de engel had veel fantasie en maakte er echt iets fantastisch van.Ze hebben ook altijd krullend haar zoals U weet.Stijl haar (melkboerenhondenhaar) was toen nog niet in.Iedereen had toen (in de tijd van het creeeren van engelen) mooi krullend haar.U bent in ieder geval verzekerd dat U niet hoeft te werken op zondag.Dus creeer uw voedsel in 6 dagen en calculeer na dit gegeven of het loont om in zo'n dorp een eetcafe te beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat klopt inderdaad,wel leuk mijn kledingwinkel heet ook de engel...veel sukces