Kun je, volgens het christendom, in de hemel komen als je niet gedoopt bent?

Ik ben namelijk wel gelovig en ik wil zodra het mogelijk is ook wel naar de kerk gaan. Maar ik denk dat ik dan helemaal niet meer aan dopen toekom en volgens velen zitten we nu in de Eindtijd. En dat maakt me zo bang!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
18.6K

Het beste antwoord

Hierover verschillen de meningen, en t omdat er natuurlijk nog steeds geen sluitend bewijs is (daarom heet het ook een geloof ;-)) zal je heel veel verschillende antwoorden krijgen hier (Daar zijn wij op GV heel goed in, discussies gaan voeren waarin toch nooit iemand gelijk krijgt...Of in elk geval niet voor de dood ;-))

Voor zover ik weet is het volgens de Katholieken sowieso onmogelijk in de hemel te komen als je niet gedoopt bent. Vroeger (misschien nog steeds?) werden baby's die nog geen paar uur te leven hadden nog snel gedoopt, omdat men geloofde dat hij/zij anders niet naar de hemel kon. Ik weet niet of dat nog steeds zo gaat en of dat alleen binnen het Rooms-Katholieke geloof of ook bij Oud-Katholieken gebeurde.

Bij Protestanten ligt het anders, waarbij ik wel wil aanmerken dat er héél veel stromingen zijn binnen het Protestantisme, die allemaal verschillen hebben. Er zijn stromingen die net als de Katholieken overtuigd zijn dat je niet in de hemel komt zonder doop. Maar bij de meeste stromingen geldt dat het gaat om het gelóóf. Jouw vertrouwen, geloof en gedrag is voor God belangrijker dan of je wel of niet gedoopt bent.

Dopen is kiezen voor God. Dopen is een symbolisch iets, dat begonnen is toen Hij Johannes de Doper de mensen in de tijd van Jezus heeft laten dopen. Het is God die redt. Onze redding ligt niet in het water, maar bij God. God kan ook redden zónder doop. Alleen wil Hij graag dat een ieder zich laat dopen opdat je kiest voor een leven met Hem en dat je je zonden aflegt. 'Maakt al de volken tot mijn discipelen (leerlingen) en doopt hen' (Matteüs 28:19). Uiteindelijk moet je je dus laten dopen, maar pas ná dat je je met alles wat je bent kunt overgeven. Daarvoor moet je eerst geloven. Pas als je werkelijk gelooft dat God vergeving is, dat Hij Jezus heeft gestuurd voor de zonde van de wereld, dán pas heeft de doop zin en een heel diepe betekenis. Maar dat dopen is niet de kern, dat is God. In Hem is de vergeving, niet in het water.

Daarom hoef je niet bang te zijn. God is liefde. In Johannes 3:16 staat: 'Want God had de wereld zo lief dat Hij Zijn enige Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft,'
Het gaat om het geloof. Dopen is het kiezen vóór dat geloof, ten overstaan van de kerkelijke gemeente en vooral tegenover God.

Let op: Dit is natuurlijk mijn visie. Deze vraag valt niet met zekerheid te beantwoorden. Als je nog vragen hebt hoor ik het graag :-) Mag ook in PB'tje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Volgens het christendom moet je gedoopt zijn,maar maak je niet ongerust want we zijn zeker nog niet in de eindtijd(laat je niets wijs maken),de mensheid heeft nog een hele weg af te leggen.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo niet ongerust? Als je nu dood neervalt dan ga je ook niet naar de hemel. Ik zou zeggen: rennen* naar de eerste beste jurk die jou mag dopen! *Pas goed op bij het oversteken, argumenten als: "ik was net naar mijn doop aan het gaan" werken natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mr. tomaat, fremar zegt: volgens het christendom. Toch niet volgens fremar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fremar zegt dat je je niet druk hoeft te maken omdat de eindtijd er nog niet aankomt, dat lijkt me een loos argument aangezien je ook op een andere manier dood kan gaan. "ALS" je volgens het christendom gedoopt moet zijn DAN is haast geboden WANT je weet natuurlijk niet wat eerder is je eigen dood of de eindtijd (waarover fremar blijkbaar meer informatie heeft dan wij).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw redenering begreep ik de eerste keer ook al wel, maar volgens mij wil fremar de vraagsteller gewoon geruststellen, daar is toch niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij doet dat dan met de verkeerde logica.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor jóu verkeerde logica. Hij heeft zijn eigen logica en jij de jouwe.
Laat je niet bang maken,daar is het geloof niet voor bedoeld. Vroeger wel, was een goede manier om mensen onder de duim te houden, maar dat was zo meer bedacht door de kerkelijke leiding dan door de grondlegger van het geloof. De doop is een ritueel, het gaat erom dat je de richtlijnen volgt, mensen behandelt zoals je zelf behandeld wilt worden, n dat soort dingen.
het gaat niet om uiterlijkheden en bangmakerij
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
De doop is inderdaad een symbool dat een mens zich in zijn hart heeft opgedragen aan God.
Mooi!
Als jij gelooft dan kom je in de hemel, want nog vlak voor je dood gaat kun je na een heel leven vol zonde nog om vergeving vragen bij Jezus en dan nog kom je in de hemel (volgens de bijbel).

Geen probleem dus, je gaat gewoon als je wil naar de kerk en als je dat wil laat je je dopen. Hoe lang moet dat duren dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In geval van nood mag en moet iedereen dopen.je kunt je bij elke priester nu laten dopen.dus loop ff langs een kerk of maak een afspraak met een priester.je hoeft er geen examen of zo voor af te leggen.onmondige en willoze baby'tje`s van 1-2 dagen oud worden ook zo gedoopt.je hoeft dus niet meer bang te zijn.
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
is dat zo?
als je toe wil treden tot het rk geloof, gaan daar eerst een paar gesprekken aan vooraf.
een priester zal je niet hoppa klakkeloos dopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je laat je pas dopen als jij er zelf 100% achter staat, niet uit angst dat je misschien dan niet in de hemel komt.
God kijkt wie je bent als persoon niet of je wel bij de juiste organisatie bent aangesloten en gedoopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord klopt denk ik wel (dat neem ik van je aan ;-)), maar alleen voor het Katholieke geloof. Er zijn veel meer stromingen binnen het christendom, en de mening over dopen verschilt echt heel erg. Kun je misschien iets meer info geven over de Katholieke visie op dopen? Hoe denken Katholieken over mensen die wel geloven, maar geen kans hebben om gedoopt te worden (dan heb ik het over mensen in derde wereld landen bijvoorbeeld), hebben die 'pech gehad' of is er ook voor hun vergeving en redding? En mensen die sterven voor ze de kans hebben om ooit van God gehoord te hebben? Ik weet zelf vrij weinig van de Katholieke visie op dopen, vandaar dat ik deze vragen stel, in de hoop dat jij iets meer uitleg wilt geven ;-)
niko
12 jaar geleden
voor de katholieke kerk geldt,wat ik al zei,: in geval van nood mag en moet iedereen dopen.",dus iedereen heeft in die optiek de kans om gedoopt te worden.vroeger gingen de ongedoopte kindertjes naar een plek die de katholieken het : voorgeborgte "noemden.dat is per pauselijk decreet ,net als het vagevuur afgeschaft.onwetenden,waaronder babytjes en de door u genoemden die geen kans(of het geluk,wat je wilt) hadden om van god gehoord te hebben,komen nu gewoon in de hemel.de katholieke kerk laat zich die zieltjes niet voorbijgaan.ze lijven in wat ze kunnen krijgen.je wordt door een goede katholiek gedoopt als cje in coma ligt.hij moet wel,dat is zijn plicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Je laat je pas dopen als jij er zelf 100% achter staat, niet uit angst dat je misschien dan niet in de hemel komt." Ik heb me laten dopen toen ik nog niet eens er iets tegen kon zeggen, ik was zo boos dat ik er van begon te huilen, of misschien was het omdat ik een kouwe plens water over me heen kreeg, ik kan het me niet meer herinneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@MrTomaat: dat is met de kinderdoop, maar we hebben het nu over de volwassen doop...-.-
niko
12 jaar geleden
@rieneke,wel als je in coma ligt en hij vermoedt dat je ongedoopt bent.die gesprekken zijn voor de vorm.want,volgens de katholieke kerk,moet hij dopen.
niko
12 jaar geleden
@krol.dat zeg ik.
Als je de kans krijgt om je te laten dopen dan moet je dat zeker doen. In de bijbel staat: wie gelooft en zich laat dopen zal behouden worden. Maar de uiteindelijke essentie is dat je gelooft dat Jezus aan het kruis is gestorven om jou zonden te vergeven.
Je moet je niet bang laten maken. God en je geloof zouden je juist blijdschap moeten geven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus!
Niet bang zijn. In het christendom gaat het om je hart. Als jij altijd bij God wilt zijn, dan ga je naar de hemel. Er gaat niemand naar de hel die eigenlijk naar de hemel had willen gaan. Als je in dit leven bij God wilt horen, mag je - ook na je dood - altijd bij God zijn. De hemel is de plaats waar je dicht bij God bent. Ik neem aan dat iemand die niets met God te maken wil hebben, ook niet naar de hemel wil, waar je altijd dicht bij God bent.

De bijbel vertelt ons dat één van de misdadigers die naast Jezus aan het kruis hing, terwijl hij stierf aan Jezus vroeg of die hem wilde helpen. Jezus beloofde hem dat hij diezelfde dag met hem in het paradijs zou zijn. Hij zei dus NIET terwijl ze daar hingen: "wacht even hoor, dat is heel mooi, maar helaas ben je niet gedoopt, dus ik kan niets voor je doen." De doop is een symbool ván je redding, maar is daar geen voorwaarde voor.

Nu vraag ik me wel af wanneer jij Hem terug verwacht, als je zo bang bent dat je geen tijd meer zou hebben om je te laten dopen. In de Bijbel staat dat Jezus zal terugkomen, en dat hij komt "als een dief in de nacht". We wéten dus niet wanneer hij komt. Daarom worden we ook opgeroepen om waakzaam te zijn. Ik denk dus niet dat je dingen die je wilt doen, moet uitstellen met het idee dat het "wel een keer komt". Aan de andere kant moet je de doop niet beschouwen als een soort magisch ritueel. Jezus geeft zijn leerlingen de opdracht om mensen in zijn naam te dopen, dat klopt. Ik denk ook dat, als iemand christen wil worden, die persoon zich moet laten dopen als hij de gelegenheid heeft daarvoor. Maar het is niet zo dat als er geen gelegenheid voor is (in sommige kerken wachten ze bijvoorbeeld tot er meer dopelingen zijn, voordat een doopdienst wordt georganiseerd) dat het God ook maar iets uitmaakt of je wel of niet gedoopt bent. Voor de Joden was de besnijdenis het teken dat zij bij Gods volk hoorden. De apostel Paulus waarschuwt in één van zijn brieven de christelijke Joden dat zij niet moeten denken dat het van hun besnijdenis afhangt of zij bij God horen of niet. Het gaat namelijk niet om die besnijdenis, maar het gaat om Jezus. Net zoals het niet om de doop gaat, maar om Jezus.

Tenslotte, lees deze tekst uit 1 johannes 4 eens:

"Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus. De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit,"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus!
Iedere ongedoopte die er in geweten naar streeft om zijn leven in te richten op een wijze die God welgevallig is ontvangt het doopsel van begeerte, ook al kent hij God niet; het doopsel van begeerte weegt voor het bereiken van het heil even zwaar als de sacramentele doop met water.

Votum
Het doopsel van begeerte, zo stelt de Kerk, wordt ontvangen door iedere ongedoopte die expliciet of zelfs maar impliciet een verlangen (votum) naar de sacramentele doop kent. Dat is enigszins abstract gesteld.

Goed leven
Concreet leert de Kerk dat iedere ongedoopte het doopsel van begeerte ontvangt als hij er in geweten naar streeft om zijn leven in te richten op een wijze die God welgevallig is, ook al kent hij God niet. Het doopsel van begeerte weegt voor het bereiken van het heil even zwaar als de sacramentele doop: het Doopsel met water.

******************************

Ik heb in het verleden bij een doopsel voorbereidingsgroep gezeten en kwam deze term daar ook tegen: Doopsel van Begeerte.
Geleefd op een manier die God welbevallig is.
Weet dan ook dat de mens nooit volmaakt zal zijn en leeft met beperkingen en talenten.

Ik wens je veel wijsheid en rust toe, zodat je met een tevreden gevoel jezelf kunt overgeven aan het onbekende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dat kan. Bij God gaat het om je hart, dat je gelooft dat Jezus jou Redder is. Denk aan de misdadiger die naast Jezus aan het kruis hing. (zie Lucas 23: 39-43) Hij kwam op het laatste moment tot geloof en werd gered.

Als jij graag gedoopt wil worden kan dat binnen een paar weken bij de meeste kerken. Meestal doe je dan eerst belijdenis (van je geloof) en dan wordt je gedoopt, in kerken waar de kinderdoop een gewoonte is. In kerken met de volwassen doop kun je ook binnen een paar weken gedoopt worden als je dit graag wilt. Bij die kerken is de doop een soort belijdenis van je geloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iedereen kan in de hemel komen, als je maar goed hebt geleefd, of je nou gedoopt bent of niet als je maar goed leeft kom je volgens het geloof in de hemel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed geleefd hebben heeft er weinig mee te maken, als je de bijbel aanhoudt. Alleen als je op het laatst spijt betuigt en god/jezus accepteert zit je goed. Aangezien goed leven volgens de bijbel virtueel onmogelijk is zal je altijd spijt moeten betuigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gelukkig hangt het juist NIET af van goed leven, want dan zal het dunbevolkt zijn in de hemel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, idd Gonzo, want niemand is helemaal goed!
Uiteraard kan dat volgens het christendom niet, want je gelooft niet, of in de verkeerde God.
Het christendom en dan vooral het katholicisme meet zich allerlei privileges aan , die werkelijk nergens op stoelen.
Wel eens van heiligen gehoord? Noem er eens één die niet katholiek was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Noem er eens één die niet katholiek was. Maria?