mogen moslims make-up opdoen?

welke make-up zouden moslims mogen dragen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
43.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Correct me if I'm wrong maar is het niet een beetje "geloof draaien hoe het je uitkomt"? Een meisje uit m'n klas maakt een heel drama over dat ze op haar stageplaats haar hoofddoek niet mag aandoen en hoe belangrijk het voor haar is om "haar schoonheid te bedekken om geen mannen aan te trekken" maar ze heeft wel makeup op, wimperextensions. Dat wordt dan goedgepraat als "je moet er uiterlijk verzorgd uitzien"... Een ander meisje uit m'n klas, uit Tunesië, zegt dan weer dat nagellak haram is... Iets van bacteriën die vastzitten zolang je de nagellak op hebt. In een van de reacties wordt gezegd dat bepaalde makeup niet gebruikt mag worden omdat er dierenproeven voor werden gedaan. Dat is toch bullshit? Want jullie eten wel dierlijk voedsel als het dier onverdoofd geslacht werd... Meer leed kan je dat dier niet brengen. Wat ik ook niet begrijp is: jullie komen hier, prima, en jullie willen niet de mannen in verleiding brengen... Snap ik, maar waar denk je dat die "aandacht" dan naartoe gaat? Naar westerse meisjes die worden lastig gevallen door buitenlandse jongens. Maar waar ik het het moeilijkst mee heb is dat onze cultuur en gewoontes volledig aan het verdwijnen zijn. Je ziet nooit een Belg naar islam landen gaan en zeggen "wij willen dat hier een kerk gebouwd wordt", we zouden vierkant uitgelachen worden. Onze westerse maatschappij streeft naar gelijkheid, maar door het geloof te integreren doen jullie er alles aan om die gelijkheid volledig weg te gooien. "wij willen als gelijke behandeld worden, maar we gaan nog steeds onze hoofddoek opzetten ook al gaat dat in tegen jullie regels" het resultaat: België wilt tolerant zijn en gaat hier zo ver in dat het ten koste gaat van de gewone Belg: buitenlands koppel krijgt voorrang op sociale woning terwijl oud koppeltje dat het écht nodig had, al veel langer op de wachtlijst stond, Vlaamse werknemer wordt benadeeld ondanks het hebben van dezelfde capaciteiten, omdat het goed is voor de werkgever om als "tolerant" te worden aanzien. M'n uitleg is heel vaag, dat weet ik. Maar het is voor mij zo'n enorme warboel om te begrijpen.

Antwoorden (3)

Het is toegestaan voor een vrouw om make-up te dragen in de islam, maar zij dient wel rekening te houden met het volgende; Doet zij make-up en ze gaat er mee naar buiten, dan mag dat alleen wanneer zij niqaab draagt. Draagt zij geen niqaab dan kan haar schoonheid tot fitna (verleiding leiden, wat absoluut niet mag. Het maakt niet uit of ze wel of niet getrouwd is. Is zij getrouwd dan is het dragen van make-up toegestaan indien ze dit met de intentie doet haar aantrekkelijker te maken voor haar man. En haar schoonheid dient zij dan ook alleen aan haar man te tonen.

het mag dus wel, maar zij mag het niet in het openbaar tonen.

Toegevoegd na 2 minuten:
let wel, dit is van een orthodoxe moslimsite. liberale moslims zullen het waarschijnlijk wel toelaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als mensen nou toch eens een reactie geven bij elke min die ze geven, dan kan het hier tenminste nog eens wat verbeteren. Zomaar iemand afkraken zonder een reden te geven heeft toch ook geen zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat staat er onderin toch ook bij, dat het van een orthodoxe moslimsite is. Ik stel ook dat moslima's een niqaab moeten dragen als zij make-up op hebben. maar in ieder geval bedankt voor de uitleg van je min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zijn antwoord is helemaal correct, zeker en + waard (helaas heb ik slechts niveau 1)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Athene Dan zal ik in jouw plaats een + geven want ik was van plan om neutraal te blijven.
Bij deze heb ik dan mijn goeie daad gedaan voor vandaag ;-) Dus moet ik jou danken om mij in staat te stellen om deze goeie daad mogelijk te maken hé. Amaai wat een uitleg zeg..... en dat op een drukke maandag - hahaha Fijne avond nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha in ieder geval bedankt voor het plusje.
Moslims mogen make-up dragen. Het is alleen de vraag wanneer het wel en niet is toegestaan. Doorgaans is de opvatting binnen de islaam dat de vrouw zich mooi mag maken voor haar man. In het openbaar opgesmukt zijn is dus binnen de islaam niet toegestaan.

Een veelgebruikte make-up is kohl. Dat is een soort mascara. In de ruimere zin is alle make-up verboden waar dierproeven voor nodig zijn geweest, omdat de islaam ook dieren hun recht geeft.

Als een moslima besluit om met dikke make-up naar buiten te gaan is het de vraag hoeveel kennis zij van de islaam heeft. Als zij uit onwetendheid handelt, dan zou het beter zijn als zij op onderzoek uit gaat, zo stelt de islaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,moslims mogen make-up opdoen.İn de koran staat nergens vermeld dat dit niet zou mogen.Echter er wordt wel vermeld dat moslima's hun sierraad waarmee hun haar wordt bedoeld dienen te bedekken om het andere geslacht niet in verleiding te brengen.Make-up mag dus wel maar nog lang niet zo open en vrij als in het westen gebruikelijk is.