Zijn de heiligbeelden in de katholieke kerk nou wel of niet een belediging voor god?

overtreden ze hier niet mee het gebod dat zegt dat je geen godenbeelden mag maken zoals veel protestanten zeggen? Of bedoelen ze hiermee beelden van andere geloven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
5.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Ja, god is daar heel erg pissig over en dat laat hij bij elke gelegenheid dat we hem te spreken krijgen, uitgebreid blijken".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kerk is 'het huis van God', waarom zou men dan beledigingen in de kerk neerzetten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn heiligbeelden, geen godenbeelden. De mensen die deze beelden maken en neerzetten aanbidden de heiligen dus ook niet als God, dus dan lijkt het mij niet echt een probleem toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
uhm, het beeld van Jezus behandelen ze toch echt als een beeld van god.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord op deze vraag is natuurlijk afhankelijk van het feit of de beantwoorder katholiek of protestant is...
Cryofiel
11 jaar geleden
Meningsvraag. Dus slechte vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Absoluut een meningsvraag. Dus slechte vraag.

Het beste antwoord

Ik denk dat God bedoelt dat we niet in beelden moeten geloven, soms en vooral in het verleden dichtte men een beeld van een persoon de ziel van die persoon toe.
Door dan je tot het beeld te richten, richt je je dan niet meer tot God maar tot een /het beeld wat van God of heiligen gemaakt is.

Dat kan ook in figuurlijke zin, we maken ons een beeld (voorstelling) van God en gaan dat aanbidden.

Wanneer dan dat beeld niet voldoet aan wat wij rechtvaardig vinden , worden we soms boos op God omdat HIJ ANDERS is als het beeld wat we van Hem hebben.

dat leidt tot misverstanden en ongeloof/verbittering.

Ik vermoed dat dat een reden zou kunnen zijn waarom God niet wil dat we gesneden beelden of andere voorstellingen van Hem maken en dat gaan aanbidden.

Met de beste bedoelingen richt je dan immers je geloof niet op God Zelf en dan is het bijgeloof.

Het is BESLIST NIET mijn bedoeling wie dan ook te beledigen,
ik zat zelf met die vraag en dit inzicht kwam toen in mijn geest.
In de spreekbeurten daarna heb ik dit vaak aan de aanwezigen uitgelegd en velen hebben daar (zo is mij gemeld) zichzelf op onderzocht en zijn God gaan aanbidden ipv. wie ze veronderstelden wat/hoe God was en , zo is mij doorgegeven, daar hebben ze zegen door ontvangen.

Ik zou mij stil gehouden hebben als ik deze terugkoppeling niet gehad zou hebben, het is immers geen verdienste van mij maar een doorgegeven inzicht.

Misschien kunt u er wat mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

De protestanten zijn afgescheiden van de katholieken o.a wegens die beelden. Voor de katholieken zijn die beelen geen belediging voor god. De heiligen die ze voorstellen worden niet gezien als een soort god, maar als een tussenpersoon tussen de mens en god. Het zijn dus geen godenbeelden

Toegevoegd na 5 minuten:
geen belediging dus
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar de Katholieke kerk gelooft toch in de Heilige Drie-eenheid van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest? Oftewel is volgens de Katholieke kerk Jezus niet ook God? En ze hebben wel tig beelden van Jezus... Plusje voor je antwoord, want het eerste deel weet ik zeker van dat het klopt. De gehele Beeldenstorm is daardoor ontstaan. En ik vertrouw je er op dat het tweede ook klopt ;-) Alleen snap ik het nog niet helemaal hoe ze dat verschil dan maken van wel de Drie-eenheid maar beelden van Jezus zijn dan geen afbeeldingen van God...?
anneliez
11 jaar geleden
Jezus wordt gezien als de zoon van god, hij is niet god
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Anneliez: ik denk dat 't gros van de christenen dat een pietsje toch wel heel veel met je oneens is... De meeste christenen zijn nl. trinitariërs en die geloven dat Jezus, God en de heilige geest één zijn, dus dat Jezus ook God is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de bijbel is heel duidelijk: de enige tussenpersoon tussen mens en god is jezus, dus een 'heilig beeld of mens (zoals de paus)' is duidelijk wel een belediging voor zowel jezus als god.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een beeld is niet meteen een tussenpersoon. Een beeld is in eerste instantie gewoon een beeld. Het wordt pas iets anders als mensen er zelf iets anders van maken. Gebeurt dat?
In de tijd van de Reformatie, Luther en Calvijn predikte de RK kerk heel veel dat mensen allerlei tussenschakels nodig hadden om God aan te spreken. De heiligen, van de heiligenbeelden werden aangeroepen voor allerlei zaken.
Dat vonden de mensen van de Reformatie, de latere protestanten, overbodig en niet terecht. Iedereen kan rechtstreeks tot God bidden, waar en wanneer doet er niet toe. De beelden hoorden dus niet in de kerk.
Wat God als belediging ervaart, daar weet niemand iets van.
Tegenwoordig worden de heiligen in de RK kerk meer als voorbeelden gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Wat God als belediging ervaart, daar weet niemand iets van. " Als ik je +++ kon geven, dan zou je ze krijgen !
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aha, zit dat zo! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Wat God als belediging ervaart, daar weet niemand iets van. "
Ik denk dat Exodus 20 daarin heel duidelijk is evenals Jesaja 44:19 Niemand neemt dit ter harte, niemand heeft kennis of inzicht, zodat hij zegt: De helft daarvan verbrandde ik in het vuur, ook bakte ik op zijn kolen brood, ik braadde vlees en ik at; zou ik dan van zijn overschot een gruwel maken, zou ik neerknielen voor een blok hout?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jesaja kon ook niet meer dan zijn best doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij kon Gods woorden spreken en dat deed hij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was hij bezeten dan? Of zijn gods wegen gewoon minder ondoorgrondelijk dan het spreekwoord zegt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
quote: 'Wat God als belediging ervaart, daar weet niemand iets van' De bijbel is heel duidelijk wat hij wel en niet accepteert dus dan heb je duidelijk de bijbel (nog) niet begrepen als je dit niet weet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor Ineke PTE, mensen die de bijbel zo "duidelijk" vinden versimpelen de zaken, en daar schieten we ook niks mee op.
Nee, ook protestanten fotograferen er lustig op los en snijden zich zo beelden.
Ook bij God wordt de soep niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend, anders zou hij al zijn zieltjes aan Satan moeten toevertrouwen en dat zou wel een enorme afgang voor hem zijn.
God ziet het meeste dus maar door de vingers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de Bijbel (zie bron 1) staat duidelijk dat je geen beelden mag maken en aanbidden.
De wet van God is ingedeeld in 10 geboden. De eerste daarvan is dat je geen andere god mag hebben. Het tweede gebod is het verbod op beelden.

Katholieken hebben toch beelden in de kerk gezet. Ze hebben daarom de eerste twee geboden samengevoegd, zodanig dat het verbod op beelden er niet meer instaat. Om toch aan totaal 10 geboden te komen, hebben ze het tiende gebod opgesplitst in twee geboden.

Uitleg over de 10 geboden: zie bron 2.

Dus om concreet antwoord te geven op je vraag: Ja, het is een grote belediging voor God. Hij is alleen God, en Hij alleen mag aanbeden worden. Door beelden van zondige mensen te gaan aanbidden, veracht je Zijn macht.

Katholieken zullen hier tegenin kunnen brengen dat het beelden zijn van mensen die heilig verklaard zijn. Maar ik lees nergens in de Bijbel dat een mens (paus) mensen heilig mag verklaren. Er zijn dus geen heilige mensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat ook niet in dat je mag schijten. Toch doe je dat wel, neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan heb jij de Bijbel nog niet goed gelezen. In Deuteronomium 23:12 en 13 staat beschreven waar en hoe de mensen hun behoefte moesten doen. Dat was de opdracht van God. Deze instructies bevorderen een hygiënische gang van zaken, en dat in een tijd dat de mens daar nog totaal geen kennis van had.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach, technisch gezien kan ik daar wel wat tegenin brengen, maar je hebt gewoon 't punt gemist: er staat zoveel niet in de Bijbel wat men wel doet en normaal vindt. Overigens, puur het feit dat het in de Bijbel staat, is een bewijs dat men in die tijd daar WEL kennis van had. (Ik geloof niet en bezie het dus puur vanuit historisch oogpunt en niet als ingegeven door de een of andere hogere macht.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
scherp en gewaagd antwoord,+!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"You shall also have a place outside the camp and go out there, 13 and you shall have a [a]spade among your tools, and it shall be when you sit down outside, you shall dig with it and shall turn [b]to cover up your excrement." Dus al die mensen die binnen naar het toilet gaan zijn zwaar in overtreding en zullen nooit de hemel ingaan?
Of moeten we hier de bijbel maar weer niet al te serieus nemen? (En is dat dan weer geen gelegenheidsargument?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed wakker, Adrie! Overigens gaat dit alleen over militairen, dus alleen militairen mogen schijten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Widar: Die bijbeltekst heeft betrekking op de periode dat de Israëlieten een nomadenbestaan leidden. Ze hadden lang in Egypte gewoond, maar gingen nu terug naar hun eigen land. Die reis door de woestijn duurde in totaal 40 jaar.
In de Bijbel wordt het totaal van mensen en dieren het 'leger' genoemd.
De tekst heeft dus betrekking op het hele volk, en niet alleen op de militairen. En als antwoord op AdrieK: Het ging hier over een tentenkamp, met minder sanitaire voorzieningen dan wij tegenwoordig hebben. Je kunt daarom niet zeggen dat wij in overtreding zijn als we naar ons hygiënische toilet gaan. Reactie op reactie 3 van Widar:
Zaken die werkelijk van belang zijn, staan wel in de Bijbel beschreven. Als jij zegt dat dat niet het geval is, moet ik nogmaals helaas constateren dat je de Bijbel niet goed kent.
Jij dacht gelijk te krijgen door het voorbeeld van de stoelgang te noemen, maar dat blijkt dus wel in de Bijbel te staan. Blijkbaar bevat de Bijbel meer lessen dan jij weet.
Hint om er meer in te gaan lezen...???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Nomen: Goed, je mag schijten terwijl je op reis bent. Wat moet je dan doen als je gewoon lekker thuis bent? Eerst een reisje boeken? Je gaat nog steeds voorbij aan m'n punt en staart je blind op 't voorbeeld (ok, ongelukkig gekozen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nomen, even een blonde vraag: staat in de bijbel ergens een definitie van het begrip 'heilig'?
Nee, want ze zijn uiteindelijk bedoeld om God te eren, door het gedenken van mensen die door God geïnspireerd zouden zijn (heiligen).
Dat ging er misschien wat naief aan toe, maar is daarom nog geen belediging.
Het gaat er niet om dat je geen beelden maakt. het gaat erom dat je het beeld niet aanbidt alsof het beeld zelf een god zou zijn.
En dan hebben we het over een materieel, fysiek, beeld van God.

Hetzelfde geldt voor een mentaal beeld van God. Denken dat jouw beeld dat je van God hebt, de absolute waarheid is, is evenzeer een vorm van afgoderij en een belediging voor God.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het aanbidden van de beelden van Maria valt daar dus niet onder?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
idem
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Sevilla (Spanje) bestaat een fanatieke wedijver tussen de volgelingen van de Maagd la Macarena en de Maagd de la Esperanza.
In de kathedraal van Chartres (Frankrijk) bevinden zich drie Maagden — Onze Lieve Vrouw van de Zuil, Onze Lieve Vrouw van de Crypte en Onze Lieve Vrouw van de „Belle Verrière” — die elk hun eigen vereerders hebben. De aanbidders zijn er klaarblijkelijk van overtuigd dat hun beeld van de Madonna op een of andere wijze superieur is aan de andere beelden — ook al stellen alle drie de beelden dezelfde persoon voor!
Het is derhalve duidelijk dat er geen verering wordt geschonken aan wat er wordt uitgebeeld, maar aan de beelden zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou er eens wat dieper in moeten duiken, maar ik vermoed dat de rivaliteit in Sevilla en Charters een sociaal-politieke en of economische achtergrond heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volledig eens met Sherpa, zowel wat antwoord als reacties betreft. Ietsje verder kijken dan je neus lang is mensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met dit antwoord raak je m.i. de kern van dit vraagstuk. +1
als je volgens de bijbel wilt leven dan is het goed om te kijken wat het woord van God hier over zegt.
Exodus 20-4-5 Gij zult u geen gesneden beeld of enige gelijkenis maken van al wat boven in de hemel of beneden op aarde of in het water onder de aarde is.Gij zult ze niet aanbidden of dienen. Gij moogt u voor die niet buigen noch u er toe laten bewegen ze te dienen. Want ik Jehovah ben een God die exclusieve toewijding eist.
Er wordt dus in de bijbel verboden om beelden te maken en ervoor neer te buigen.
Deze beelden worden in de bijbel ook wel afgoden genoemd en er wordt gewaarschuwd om je door mee niet in te laten.
Het zou dus zo moeten zijn dat als je volgens de bijbel leeft je je alleen voor God neerbuigt en niet voor beelden dit zou zelfs niet goed kunnen zijn voor je ware geloof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
et is net hoe je er tegen aan kijkt... In het Christendom staat de drie-eenheid van God centraal: Vader, Zoon en Heilige Geest. In de Protestante kerk hebben ze natuurlijk ook geloofsvoorbeelden van mensen die in de Bijbel staan, of daarna op aarde leefden. Dat is dan bijvoorbeeld beschreven in de een overzicht van de kerkgeschiedenis. De Protestante kerk vind niet dat deze geloofsvoorbeelden, net zo belangrijk o.i.d. moet worden als waar het om draait: de Vader, de Zoon (Jezus Christus) en de Heilige Geest. Het moet niet meer dan een voorbeeld blijven... Als dat wel gebeurd, dan zouden gelovigen het misschien een afgodsbeeld kunnen noemen. Ook andere beelden die buiten het geloof om vallen. Een afgodsbeeld wil zeggen: van God af...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In protestantse kerken mag dat inderdaad niet. De reden is omdat er maar één god is, en dat Onze Vader, en dus geen andere. Heiligen zijn geen goden, en mogen dus niet vereerd worden.

Dus ook geen (af)beeld(ing)en van goden / heiligen / profeten van andere religies.

Protestanten vereren geen heiligen. Calvinistische predikanten probeerden zelfs sint maarten en sint nicolaas af te schaffen, gelukkig is dat niet gebeurd!

In het katholicisme worden wél heiligen vereerd. Het mag wel, maar je mag niet overdrijven, en je mag deze heilige niet uitroepen tot een "nieuwe" god.

Als een protestant heiligbeelden in zijn kerk plaatst, overtreed hij inderdaad dat gebod van zijn eigen kerk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heiligbeelden in de katholieke kerk kunnen nooit geen belediging zijn voor een God omdat ze nooit bedoelt zijn als (af)godsbeelden. Dit zou in tegenspraak zijn met dat er maar één God is!

Het in de volksmond gebruikte woord "heiligbeelden" suggereert en geeft daarmee een verwarring aan de diepe gelovigen dat die beelden heilig zijn.
Personen van betekenis in de historie voor een bepaald geloof en door een heersende religieuze groepering als een erkende heilige is verklaard, worden vaak uitgebeeld met de symboliek van hun historisch verhaal.
Dit kan zijn met het wapen of andere attributen waarmee ze als martelaar werden gedood, of met een dier wat iets symboliseert enz.
Een weldenkend mens ziet deze dan ook niet als afgoden en dat is ook nooit de opzet hiervan geweest.
In kerken zie je de beelden van heilig verklaarden waarbij de beelden zelf helemaal niet heilig zijn. Wel vaak een respectabele vorm van kunst!
Als zeer diepe gelovigen door eigen inzichten ofwel door indoctrinatie van mening gedaan zijn dat men door voor heiligenbeelden te bidden, of voorspraak daarmee te menen kunnen vragen naar hun God; zijn dat persoonlijke zaken dat andersdenkenden niet aangaat.
Men weet van de belangrijkste figuur in de geschiedenis n.l Jezus zelf, niet eens hoe hij er uitzag. Toch zijn er vele miljoenen foutieve afbeeldingen van. Gespijkerd aan een kruis dat geen kruis maar een T-vorm was. Spijkers door zijn handen in plaats van door de polsen.
Als evolutionist heb ik zo mijn bedenkingen, maar blijf respect houden voor alle deugdzame mensen voor wie het onmogelijk is dit anders te zien.
Mijn hoop is nog, dat het onmenselijke gedrag wat nog steeds op de aarde plaatsvindt, ooit zal verdwijnen (evolueren) zodat we dan pas echt kunnen spreken over het wezen "de mens".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bijbel is er zeer duidelijk over:

(Exodus 20:4, 5) Gij moogt u geen gesneden beeld maken, noch enige gedaante gelijkend op iets wat in de hemel boven of wat op de aarde beneden of wat in de wateren onder de aarde is. 5 Gij moogt u voor die niet buigen, noch u ertoe laten bewegen ze te dienen.

(Deuteronomium 7:25) . . .De gehouwen beelden van hun goden dient gij in het vuur te verbranden. Het zilver en het goud daaraan moogt gij niet begeren, noch het daadwerkelijk voor uzelf nemen, opdat gij er niet door wordt verstrikt; want het is iets verfoeilijks voor JHWH, uw God.

(Leviticus 26:1) GIJ moogt U geen goden maken die niets waard zijn, en GIJ moogt U geen gesneden beeld of heilige zuil oprichten, en GIJ moogt geen steen als pronkstuk in UW land zetten, om U in de richting daarvan neer te buigen; want ik ben Jahweh, UW God.

(Psalm 115:4-8) Hun afgoden zijn zilver en goud, Het werk van de handen van de aardse mens.  5 Een mond hebben ze, maar ze kunnen niet spreken; Ogen hebben ze, maar ze kunnen niet zien;  6 Oren hebben ze, maar ze kunnen niet horen. Een neus hebben ze, maar ze kunnen niet ruiken.  7 Handen bezitten ze, maar ze kunnen niet tasten. Voeten bezitten ze, maar ze kunnen niet lopen; Ze geven geen geluid met hun keel.  8 Degenen die ze maken, zullen net zo worden als zij, Allen die erop vertrouwen.

(Handelingen 17:29) Aangezien wij daarom Gods nageslacht zijn, moeten wij niet menen dat het Goddelijk Wezen op goud of zilver of steen gelijkt, op iets wat door menselijke kunstvaardigheid en menselijk vernuft is gebeeldhouwd.

(Handelingen 17:24, 25) . . .De God die de wereld heeft gemaakt en alles wat daarin is, Hij die Heer is van hemel en aarde, woont niet in door handen gemaakte tempels 25 en wordt ook niet door mensenhanden verzorgd, alsof hij iets nodig had, daar hij zelf aan allen leven en adem en alle dingen geeft.

(Jesaja 44:14-20) Te lang om te citeren :)

Het is jammer dat de kerken die vol zitten met beelden, hun leringen niet op de bijbel baseren, maar op tradities en overleveringen.
De bijbel Zelf is daarentegen een perfecte gids. en ik vindt de raad en adviezen die daarin staan met de dag steeds meer treffend worden.

Meer over wat de bijbel nou echt leert, kan je lezen in het boek: "wat leert de bijbel echt?"

uitgegeven door Jehovah's Getuigen
http://download.jw.org/files/media_books/bh_O.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zéér goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie is wie om te bepalen wat de bijbel echt leert?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'De bijbel Zelf is daarentegen een perfecte gids', yeah right.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@stippel
Het wachttorengenootschap heeft zo'n hoge pet van zichzelf op dat zij denken de Bijbel volledig juist uit te kunnen leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie dan wel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niemand.
Inderdaad katholieken gaan hier behoorlijk de fout mee in. Er staat duidelijk in de bijbel:

"Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen noch hen dienen, want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig (jaloers) God" (Exodus 20).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kun je nu jaloers zijn, op mensen die je zo goed mogelijk hebben gediend??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja klaas, dat is volkomen onlogisch. Dit hebben duidelijk mensen bedacht en hun eigen projecties neergeschreven in wat later de bijbel werd genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hee, dat is die oudtestamentische kindermoordenaar, niet die nieuwtestamentische god van liefde. Heb jij deze gekozen als jouw ware god, le899? Ik vind die andere leuker. Nog steeds erg vergezocht, maar een stuk sympathieker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, en al die katho's gaan natuurlijk gruwelijk branden in de hel voor dit vergrijp, dat snap je wel.
Deze beelden geven slechts aan, dat het katholicisme aan afgoderij doet en zij niet alleen hun zelf bedachte god aanbidden, maar ook nog veel andere godjes, ook zelf bedachte trouwens ernaast.
Laat ze maar, als ze daar gelukkig mee zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+Bedoel je alle heiligen?
Verder hebben alle mensen afgoden hoor volgens mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel daar mee idd de hoofd heilige, die m.i. ook door de mensheid zelf is bedacht en ja,ook al die vage figuren die zij heilig dan wel zalig hebben verklaard. Overigens waarom zit er tussen al die heiligen geen niet katholiek?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn alle goden niet gewoon bedacht?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee joh, zo zit dat niet in elkaar, Moolkeesje.
De beelden hebben een effect dat je ook in de reclamewereld tegenkomt:"Dit product is heel succesvol, en daarom moet u het ook kopen; anders loopt u achter!"
En ook bij het collecteren: een lege bus nodigt niet tot een gift uit. Even rammelen toont aan, dat andere mensen ook gaven. Dat werkt aanstekelijk.
Dat is dus de functie van de beelden:"Wij hebben geleefd volgens de geboden van God, en deden dat met creativiteit, volg ons, volg ons". Jammer, Moolkeesje, dat je hier verlaten en ouderwetse zienswijzen laat zien. Dat polariseert maar.
Nee hoor. Geen mens heeft de kracht iets te doen, wat God als beledigend zal kunnen opvatten. Hij staat daar gewoon boven.

Bij de Katholieken is het zo, dat een beeld een driedimensionaal plaatje is. Het helpt je om je aandacht te richten. De heiligen hebben ieder zo hun sterke kanten. Als die je aanspreken, kun je je tot hem richten en bidden en op die manier je concentreren op die aansprekende eigenschappen.

Dat de Protestanten die weer op een andere manier interpreteren, laat zien wat geloof eigenlijk is: geloof. En niets meer dan dat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook dit is waar. God kun je niet menselijke eigenschappen toemeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inmiddels ben ik niet meer praktiserend katholiek, en begrijp ik hoe het godsbeeld is ontstaan.
Het is een soort idealisering van onszelf. En op dat ideaal kun je je dan weer richten. Wel grappig dat je dan ook dingen leest als 'een jaloerse god'. Tja, jaloezie is wel heel erg menselijk, en getuigt van een zekere zwakte.
Maar die tekst is erg oud, en tegenwoordig denkt niemand meer in termen van jaloezie, als hij aan God denkt. Zo zie je iets van de ontwikkeling van het godsbegrip. Trouwens, ik zie 'God' als een definitie. Daarmee is de bestaanskwestie helemaal opgelost.
Niet. Of in zover er : als er al een God bestaat, is het niet aan mensen om te beoordelen over wat die wel of niet beledigend zou vinden - als belediging, een uiterst menselijke emotie, al geprojecteerd mag worden op iets groots als een god. (Hoewel de christelijke god volgens de bijbel - die volgens sommigen zijn eigen woord is- wel heeft gezegd een jaloerse god te zijn ; ook een zeer menselijke emotie).

Het is een onderdeel van de relgie, en ongetwijfeld in de grond goed bedoeld. Een beetje god zou daar dus allerminst boos om worden, en misschien zelfs meewarig glimlachen. Het zijn ook geen goden die ze afbeelden, maar heiligen ; mensen die een belangrijke rol in de kerkgeschiedenis hebben gespeeld, en op een of andere manier een voorbeeld vormen voor de gelovigen. Waarom zou je daar geen plaatje van mogen maken, of het nu een foto of een beeldje is ? Het is slechts ter versiering en ter herinnering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow, weer op een paar reli-teentjes getrapt ?
Get a life. BEFORE you die.
Cryofiel
11 jaar geleden
C+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
C+
Het antwoord is: nee, geen gesneden/gegoten beelden maken. De profeet Jesaja refereert naar de wet van Mozes als hij schrijft:” Ik ben de HERE, dat is mijn naam, en mijn eer zal Ik aan geen ander geven noch mijn lof aan de gesneden beelden”. In de wet aan Mozes gegeven verbiedt de Heer om gesneden beelden te maken van welke gedaante dan ook. Uw eigen lichaam is immers een tempel van de Heilige Geest. Heilig dan de Christus in uw harten als Here.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
M.i. wordt hiermee bedoeld dat je je geen voorstelling/beeltenis in je hoofd van God moet maken. Dus geen verpersoonlijking
maken van God.
Daar hebben gipsen of stenen beeldjes niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Of het precies zó is weet ik niet, maar ik vind je verklaring wel mooi. ;-)
Maakt het iets uit? God bestaat niet dus kan niet beledigd worden. Dus gaat het er alleen om of iemand zich er beledigd door voelt. En dan kun je je afvragen waar zo iemand zich druk over maakt. Er zijn wel belangrijkere en leukere dingen in het leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je één bewijs dat God niet bestaat? Of neem je aan dat God niet bestaat zoals gelovige aannemen dat hij wel bestaat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
geloven doe je dus wel , je gelooft dat God niet bestaat ,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je draait het om. Is er een bewijs dat god wel bestaat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"geloven doe je dus wel , je gelooft dat God niet bestaat " Nee. Ik weet dat god niet bestaat omdat er geen enkel redelijk bewijs is voor het bestaan van god.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net zo goed een goed antwoord als alle andere antwoorden op deze vraag, omdat deze vraag meningen inventariseert. Dank je voor je mening, groome.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor jou zijn er misschien belangrijkere en leukere dingen in het leven. voor mij is het het állerbelangrijkste!!
dus ja, voor sommigen maakt het zeker uit.
je antwoord voegt dus niks toe en zegt ook niks nieuws.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Gonzo, ik vind het jammer dat het voor jou het állerbelangrijkste is. Ik vind heel veel bevrediging in het leven in mijn gezin, kinderen en kleinkinderen. Daarnaast is er veel wonderlijks en schoons te vinden wetenschap en kunst. En ik vind religies interessant omdat het wonderlijk is hoe mensen vanuit hun geloof, zonder enige rede erachter, zich fanatiek en extreem druk kunnen maken over onzinnige futiliteiten zoals die door vraagsteller worden opgeworpen. Ik ben van mening dat ik in deze discussie op deze site inbreng dat de vraag onzinnig is. De andere antwoorden proberen allemaal iets van een verklaring te geven.Dus misschien zeg ik niets nieuws, maar ik voeg wel wat aan deze discussie toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beste groome, dat hoef jij echt niet jammer te vinden.
ik bedoel ook niet dat deze gestelde vraag het belangrijkste in mijn leven is. God is het belangrijkste in mijn leven!
ik leef een heel blij en gezegend leven met God!
het één sluit het ander ook niet geheel uit.
ik leef vanuit mijn geloof en kan daarbij ook echt genieten van mijn gezin, mijn werk en de natuur.
wie zegt dat de vraagsteller zich extreem druk maakt over zijn vraag? er zit nog een groot verschil tussen "extreem druk maken"en een "onzinnige futiliteit".
ik wil maar aangeven dat je antwoord: "de vraag is onzinnig "(reactie is weer iets anders) geen antwoord is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke god is het belangrijkste in jouw leven? Die van het oude testament of die van het nieuwe testament? Of is het jou gelukt om er een god van te fabrieken?
Alleen voor de mensen die daar in geloven...