Wat staat er in de Koran over Joden en Christenen?

heb de vraag aangepast omdat de vorige was verwijderd,ik hoop dat deze wel beantwoord kan worden.

Toegevoegd na 6 dagen:
ik vond het allebei goede antwoorden!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
9.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het valt me altijd wel op dat die teksten uit de Koran in veel eenvoudigere taal geschreven zijn, heel anders dan in de Bijbel. Dat leest wel lekker. (Ten minste, ik heb de Koran nog nooit gelezen, maar zoals het vaak op internet staat).

Antwoorden (2)

Dertien teksten over christenen en elf teksten over joden (overlappend) op deze site gevonden: http://www.bijbelenkoran.nl/search.php
Een paar ervan:

2de koe 62
Zij die geloven, zij die het jodendom aanhangen, de christenen en de Sabiërs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij hun Heer en zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn.

5de tafel 69
Waarlijk, de gelovigen en de Joden en de Sabianen en de Christenen die in God en de Laatste Dag geloven en rechtvaardige goede daden doen, vrees zal hen niet bevatten, noch zullen zij treuren.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar ook: Soera 5:51
O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet. en Soera 9:30
En de Joden zeggen: "Ezra is de zoon van Allah" en de Christenen zeggen: "De Messias is de zoon van Allah." Dit is, hetgeen zij met hun mond zeggen. Zij spreken de woorden na van degenen die vóór hen ongelovig waren; Allah’s vloek zij over hen, hoe zijn zij afgekeerd!
Om de uitspraken in de Koran goed te interpreteren moet je heel veel van de geschiedenis weten. Orthodoxe moslimbroeders en -zusters zullen het niet met mij eens zijn,maar eigenlijk bouwt de Islam voort op gedachten en praktijken van het Jodendom en Christendom. Mohammed groeide op in een gebied waar heel veel Joden en Christenen waren, hij trok rond met een karavaan en kwam met hen in aanraking en zijn eerste vrouw was een jodin, van wie hij heel veel geleerd heeft. Mohammed beschouwde Joden en Christenen als "mensen van het boek" die in dezelfde God geloofden. De Islam is volgens hem natuurlijk wel een verbeterde versie van het geloof. Vandaar de uitspraken hierboven, dat Joden en Christen niets te vrezen hebben.

Er staan ook stukken in de Koran waarin flink tekeer wordt gegaan tegen ongelovigen en Joden. Dan moet je wel weten wie daarmee precies worden bedoeld. Het gaat namelijk niet om ALLE ongelovigen en ALLE joden, maar om de ongelovigen en joden waar Mohammed last van had.
De ongelovigen, dat zijn de leden van de Qurash stam, die veel geld verdienden aan de verering van meerdere (af)goden in de Kaaba en waarmee Mohammed op voet van oorlog stond. De Joden die volgens hem niet deugen, dat waren enkele van de Joodse clans in Medina die het leiderschap van Mohammed niet accepteerden en onder 1 hoedje speelden met de tegenstanders van Mohammed in Mekka.

Net als in de Bijbel, kun je de teksten alleen goed interpreteren als je de oorspronkelijke taal kent, de geschiedenis en de cultuur uit die tijd. Salaam!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+