Door wie kwam het Christendom in Nederland?

Hoe kwam het christendom in nederland, en wanneer, maar vooral door wie? Wie heeft het Christendom naar nederland gebracht en de Nederlanders gezegd dat zij zich moesten bekeren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
9.3K

Het beste antwoord

Constantinus, keizer van Het Romeinse Rijk, stelde in de 4e eeuw het christendom in als de religie die iedereen moest volgen. Het Romeinse Rijk was een enorm rijk dat een groot deel van Europa had veroverd, ook Nederland.

In Nederland geloofden onze voorouders toen in natuurgoden. Nederlanders leefden in stamverband, met medicijnmannen en medicijnvrouwen als de spirituele leiders. Dat was sjamanisme. Het hele rijk had eigenlijk natuurreligies en sjamanisme. Maar toen Constantinus zei dat iedereen christen moest worden, werden alle mensen vermoord die zelf wilden bepalen wat ze wilden geloven. De doodstraf stond op het aanbidden van de natuurgoden, en alle natuurreligies werden verboden.

De Germanen wilden hun eigen cultuur en natuurreligies behouden, en zelf bepalen wat ze geloofden.
Omdat de Germanen niet langer onderdrukt en vermoord wilden worden door het christelijke Romeinse Rijk, gingen ze vechten met de Romeinen. Zo hebben ze zich bevrijd. Toen konden de Nederlanders weer geloven wat ze wilden, en ze leefden verder in stamverband, net als de andere Germanen, met hun sjamanistische natuurreligies.

Vanaf de 7e eeuw kwamen er missionarissen uit Engeland en Ierland, naar Nederland toe. Zij vonden dat alle Nederlanders weer christenen moesten worden. De Nederlanders wilden dit niet. Ze wilden gewoon hun natuurreligies behouden en zelf bepalen wat ze geloofden.

Toen kwam Willibrord uit Engeland, met een groot leger. Hij vond dat iedereen christen moest worden, en wie dit niet wilde, werd door de soldaten vermoord. Hij trok met de soldaten door het hele land, om iedereen te bekeren tot het christendom. Willibrord en de soldaten hadden geen eten bij zich, dus ze plunderden overal om aan eten te komen. Als iemand ze geen eten gaf, dan werd die vermoord.

Omdat de Nederlanders nog steeds niet christelijk wilden worden, kwamen de Franken met hun legers, om Willibrord te helpen. De Franken waren in 498 christelijk geworden. Zij gebruikten de verspreiding van het christendom als een goed excuus om zoveel mogelijk land te veroveren. In de veroverde gebieden moesten de inwoners kiezen: of christen worden of de doodstraf krijgen.

Toen hebben de legers van Willibrord alle heiligdommen van de Nederlandse natuurreligies vernietigd. Op die plekken hebben ze christelijke kerkjes gebouwd. Toen hebben ze de grootste heilige boom omgezaagd.
En toen zei iedereen dat ze christelijk waren, want ze wilden niet vermoord worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoi, prof. Parel - wat zijn je bronnen. Ik kan dit verhaal nergens met deze details terugvinden.

Andere antwoorden (3)

De Franken hebben het christendom naar Nederland gebracht. Dit is in de zesde tot en met de negende eeuw gebeurd, hoewel pas omstreeks het eerste millennium alle toenmalige bewoners van Nederland bekeerd waren.

De Franken waren op hun beurt weer onder dwang van hun koning (Cholodovech, of Clovis de eerste) gedwongen bekeerd tot het Christendom. Met de grote volksverhuizing zijn de Franken, samen met de Friezen en de Saksen Nederland binnen getrokken. Uiteindelijk hebben de Franken de de macht weten te verkrijgen.

Aangezien dit voor een groot deel onze voorouders zijn, zou je (een beetje zwart/wit) kunnen stellen dat we Christelijk zijn geworden op bevel van Clovis de eerste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus, tot nu toe het enige antwoord gebaseerd op controleerbare feiten
Sint-Willibrordus was degene die het eerst het christelijk geloof in de Nederlanden kwam verkondigen. (Daarom is het bisdom Utrecht ook een zog. aartsbisdom, omdat vanuit daar Willibrord zijn werk is begonnen).

Iedere mens moet zich bekeren, maar dat gaat niet op commando van degene die het geloof heeft verkondigd. De mogelijkheid om zich te bekeren is een gave van God, waarop de mens al dan niet kan ingaan.
Geloofsverkondigers kunnen alleen 'zaaien'.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of Willibrordus de eerste was die kwam verkondigen betwijfel ik, maar hij was vermoedelijk wel de eerste die dat met blijvend succes deed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met "Iedere mens moet zich bekeren". Dat hoeft toch helemaal niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is mij niet duidelijk dat deze alinea op "toen" slaat en het is eigenlijk helemaal niet duidelijk wat deze alinea bij het antwoord doet of er iets aan toevoegt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beide alinea's vind ik niet zo sterk. Willibrordus was niet de eerste, misschien wel de eerste die het op een georganiseerde manier aanpakte. Zijn er bronnen voor deze bewering beschikbaar? De tweede alinea is een mening die losstaat van de vraag; logisch gezien je achtergrond, maar de waarheid is dat kerstening onder dwang gebeurde. Zelfs nu nog speelt bangmakerij een grote rol in het in het gareel houden van de gelovigen; gelukkig met steeds minder groot succes. Gezien de tegenwoordige tijd waarin deze alinea wordt geschreven wordt volgens mij gewoon bedoeld dat computoon serieus denkt dat ieder mens zich moet bekeren tot het enige ware geloof (lees: dat van hem).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tot wat moeten we ons bekeren computoon? De islam, het jodendom, hindoeisme, boeddhisme, mormonisme? Handig als je het erbij zet want anders zitten we zo in het verkeerde kamp, of maakt het niet zolang we maar ergens toe bekeerd worden.
Volgens mij Bonifatius. Ik leerde op school 754: Bonifatius te Dokkum vermoord. Hij kwam uit Engeland het geloof verkondigen, maar blijkbaar waren ze er nog niet helemaal klaar voor te Dokkum.