Vergelijkbare gewoontes van Christendom en Islam?

Is er een vergelijkbare gewoonte van het Christendom en de Islam?
Als voorbeeld: je kiest voor de bijbel (christendom) en vergelijkt die met de koran (islam) Wat zijn de grote verschillen, wat de opvallende overeenkomsten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.9K

Het beste antwoord

Overeenkomsten zijn dat er 1 God is die de hemel en aarde gemaakt heeft.
Dat er een zondvloed is geweest en dat er een hemel en een hel zijn etc.

Er zijn meerdere verschillen - dat bijvoorbeeld de belofte van God niet via de lijn
Abraham / Isak en Jacob verloopt maar via Abraham en Ismael.

Bij het Christendom is er een God maar die heeft Zichzelf zichtbaar gemaakt in Zijn Zoon Jezus, de volheid van God leefde in Jezus.
Bij de Islam heeft God geen zoon, maar is Jezus alleen een profeet.
Het Christendom accepteert daarintegen Mohamed niet als profeet en de Koran niet.

Het grootste verschil als kern van het geloof is echter dat Jezus ( Isa bij de Moslims ) niet voor de zonde van de mens is gestorven en niet is opgestaan.
Jezus is volgens islamitische opvatting niet door mensenhanden gedood en gestorven aan het kruis. Jezus zou in de nacht van de overlevering aan de Romeinen ten hemel zijn gevaren. Judas Iskariot nam de gedaante van Jezus aan en werd gekruisigd.

Voor de Christen is de Here Jezus ons voorgegaan als eerste in de opstanding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vasten, bidden (in een daarvoor voorziene gebouw

Toegevoegd na 3 minuten:
Zij hebben vergelijkbare personen die het bidden voorzitten (Priester, imam) Beiden hebben een boek(bijbel en koran), Beide gaan na de dood nar het paradijs

Toegevoegd na 6 minuten:
Men heeft de zelfde plicht tegen de minder bedeelde.
God en Mohammed.
Beide hebben hun godsdienst misbruikt om oorlogen uit te vechten.

Toegevoegd na 1 uur:
Rechtzetting

Beide hebben hun godsdienst misbruikt om oorlogen uit te vechten.
Moet worden
Beide godsdiensten zijn misbruikt om oorlogen uit te vechten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
God en Allah.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad
God Allah
Jezus Mohammed
Ik vond het ook eigenaardig wat ik aan het schrijven was
Bedankt voor de rechtzetting
Er zijn een heleboel overeenkomsten tussen de islam en het christendom. De islam en het christendom zijn allebei monotheïstische godsdiensten (aanhangers van beide godsdiensten, geloven dat er maar één god is). Christenen en moslims geloven allebei dat God/Allah van de mensen vraagt dat ze een goed leven leiden en aan God/Allah eer bewijzen, onder andere door te bidden (in de kerk / de moskee / thuis). Als beloning daarvoor mag je na je dood naar de hemel. Wat je moet doen om een goed leven te leiden, en verhalen van de profeten, staan in een heilig boek.

Nog een overeenkomst: de profeten.

Er zijn ook verschillen. De christenen geloven dat God zijn eigen zoon Jezus naar de wereld heeft gestuurd om de zonden van alle mensen op zich te nemen, zodat ze toch naar de hemel kunnen, al hebben ze verkeerde dingen gedaan. De moslims geloven niet dat Jezus de zoon van God was, maar zien hem als profeet (Isa). Jezus was volgens de moslims niet de belangrijkste profeet. Dat was Mohammed, de stichter van de islam.

Zo zijn er nog veel meer overeenkomsten/verschillen tussen de islam en het christendom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Myrth95

Er zijn heel veel overeenkomsten tussen de Islam en het Christendom. De hele geschiedenis tot aan Sarah en Abraham is hetzelfde (dus bijvoorbeeld het verhaal van mozes is hetzelfde), totdat Abraham 2 zonen kreeg. De ene zoon was van een bijvrouw, omdat zijn hoofdvrouw geen kinderen kon krijgen. Deze zoon heette Ismaël. Uiteindelijk kreeg zijn hoofdvrouw op hoge leeftijd alsnog een zoon, dit was Izaäk. De Koran gaat verder vanaf het leven van Ismaël, de Bijbel gaat verder vanaf het leven van Izaäk. Zo zijn er veel verschillen ontstaan.

Het aller grootste verschil is dat Christen geloven dat Jezus de zoon van God is. Moslims geloven wel dat hij bestaan heeft, maar dan als profeet.